AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Z-Serien ]

skrammel från fönsterruta

Visad 1.239 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg61st
Postad/Inlagd2004-05-11 11:46
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3 2,8 roadster -99
hej!

När jag stänger förardörren samt när jag kör på lite gupprig väg så skramlar det om rutan på förarsidan. Ingen annan än jag har tänkt på det men jag är allergisk mot ovälkomna ljud i min vackra bil. Är det någon som vet om det går att fixera rutan och i så fall hur. Kan tillägga att jag inte har någon som helst aning om hur jag ska få bort dörrsidan.

Marianne           IP: ...[.165.34]
Antal inlägg362 st
Postad/Inlagd2004-05-11 12:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
728iA -99
Hej

Jag tror inte att du behöver ha ner dörrsidan. Om det är fönstret som skrammlar är det förhoppningsvis lätt åtgärdat. När dörren är öppen så kommer man åt de två skruvarna som "håller fast" rutan. Dessa skruvar sitter under dörren. När du lossat lite på skruvarna kan du justera rutans tryck mot bilen. Det är både den vanliga sidorutan och den lilla trekantiga rutan som justeras. Ju tätare rutan ligger mot bilen destå mindre skrammel borde du höra när du stänger dörren. Dessutom minskar du risken att vatten läcker in mellan rutan och cabtaket. En sak som är viktig att tänka på är att inte justera in rutan allt för hårt mot bilen. Då kommer elhissmotorn inte att orka dra rutan hela vägen upp eller ner. Lagom är bäst. Prova dig fram.

/Carl

______
[LÄNK]           IP: ...[.116.71]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2004-05-11 12:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z3 2,8 roadster -99
Tack för snabbt svar. Ska testa ditt förslag.

Marianne           IP: ...[.165.34]
Antal inlägg646 st
Postad/Inlagd2004-05-11 15:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
e61-06
Rover Mini Cooper-92
När jag har justerat min rutas vinkel mot "taket" har jag endast lätt lossat en av de två bultarna på dörrens underkant. Det är den bulten närmast gångjärnen/neranför trekantsfönstret. Justerat och sedan dragit åt bulten igen.

Vad är bult nummer två till? Mig veterligen har den inget med rutans vinkel att göra, men vad har den för funktion? Kanske håller den något inuti dörren som kan rassla/skramla?
Mats

ArctisZ3           IP: ...[167.149]
Antal inlägg161 st
Postad/Inlagd2004-05-11 20:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW Z3 Roadster 1997
Bult nr 2 (den bakre) skenan som håller rutan i bakkant.
Gör så att du även i bakre delen på rutan kan öka trycket mot gummilisten. Rutan styr både fram och bak. Har just haft isär mina sidor för byte av elmotor.

Hans

IP: ...[111.114]
Antal inlägg388 st
Postad/Inlagd2019-08-09 22:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z3, -98
Tar upp en gammal tråd eftersom jag hittat lösning. Jag antar att Marianne talar om fönsterskrammel då suffletten är nere och rutan uppe. Igår hade jag fått nog! Plockade bort dörrsida, rev loss gummilist på fönstrets nederkant, utsida. Konstaterade efter mycket sökande vad som skramlade.
I bakkanten på sidorutan finns en vit glidsko fäst vid rutan, som glider upp och ned i ett u-format spår, (det spår som det talas om att man kan justera). Denna glidso slits, och därmed uppstår ett glapp mellan glidsko och spåret, ca 2mm. När rutan vibrerar av ojämnheter i vägen skapas skrammel p.g.a. detta glapp. Glidskon finns inte som reservdel, den ingår endast i komplett ruta.
Så lösningen blir att klämma åt det u-formade spåret ca 2mm, och därmed ta bort spel mellan glidsko och U-spår. Detta fixas lätt genom att bända med exempelvis ett stämjärn eller smal stark skruvmejsel, mellan plåtdetaljer på dörr och spåret. Allt kan utföras från "ovan. Det är endast de sista 10 cm som behöver klämmas ihop.
Nu njuter jag av ljudet från min 6:a, utan enleverande skrammel från rutan.
Jag antar att jag kan inte vara ensam om detta skrammel, och tar därför upp denna gamla tråd.           IP: ...[143.227]
Antal inlägg1.389 st
Postad/Inlagd2019-08-10 07:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 520dAT M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jättevanligt att dessa går sönder, har ett helt gäng hemma efter att ha ägt en E36. Men nu kan du ju inte montera dessa eftersom du förstörde glidskenan.

Art.nr. 51321938884

[LÄNK]           IP: ...[.61.134]
Antal inlägg388 st
Postad/Inlagd2019-08-10 09:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z3, -98
Westersund, vi talar om olika glidskor. Se denna länk som säljer komplett ruta
[LÄNK]
Den vita glidskon, monterad direkt mot rutans bakkant (under Anti Thieft-dekalen) finns ej till salu. Är kanske limmad så att den ej kan lossas.
          IP: ...[143.227]
Antal inlägg1.389 st
Postad/Inlagd2019-08-10 16:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 520dAT M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Då förstår jag. Med några mått kan jag 3D-printa nya, om det är intressant.           IP: ...[.61.134]
Antal inlägg388 st
Postad/Inlagd2019-08-10 17:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z3, -98
Tack för erbjudandet om 3D, men nu har fått bort skramlet genom att klämma åt skenan ett par mm. Jag var dock noggrann med att det fortfarande finns ett litet spel kvar så att det ej klämmer. Jag kan gissa att glidskon sitter som "själve fxn" på glaset, eftersom den ej säljs löst.
Den här glidskon har fyra glidytor, två uppe och två nere. Det är viktigt att både övre och nedre ytan får minimalt spel för att slippa skrammel.

IP: ...[143.227]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M4 Competition  -17
Pris: 619.000:-

BMW 535  -06
Pris: 75.000:-

BMW M3  -05
Pris: 325.000:-

BMW 528i  -96