AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

E30 cab, mekanik-hjälp!

Visad 1.948 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg548st
Postad/Inlagd2004-04-23 15:19
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Tjena!
Har en hyfsat akut fråga angående mekaniken på cabben.
När jag köpte den var det trasigt i mekaniken i botten av cablådan på höger sida, och nu har jag köpt den "arm" som saknades.
Det är den (förmodligen) understa armen som ska sitta med splines ner mot själva cabmotorn som jag undrar hur den ska sitta?
Tänkte om någon av er kanske hade ett foto på hur det ska se ut när allt är ihopsatt, jag vill ju inte sätta armen ett par splines åt fel håll och bryta sönder nåt...

Det är ju som ni redan förstått elcab på bilen...

/R Gustavsson           IP: ...[.65.172]
Annons
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2004-04-23 19:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i Cab -92
Jag undrar om du fått tag på alla delar du behöver. Om jag minns rätt (det var snart ett år sedan jag var där och rotade på min) så funkar det så här:

I cabmotorns splines sitter två stycken metallvred (ca 1 x 5 cm). Varje metallvred har i sin ena ände fästen för dessa dragarmar som du pratar om. Du ska alltså ha två dragarmar. När dessa metallvred roterar runt cabmotorns axel så kommer fästpunkterna för dragarmarna närmare suffletställningen så att den lyfts upp i bakkant. Tvärtom vid nedsänkning av sufflettens bakdel.

Dessutom har dessa två metallvred hakar som gör att de vid vissa positioner hakar i varandra så att bägge roterar. Vid andra positioner roterar bara den ena.

Svårt att beskriva detta i ord. Och som sagt, snart ett år sedan jag studerade mekaniken. Tyvärr kan jag inte få fram något foto. Bilen står i ett mörkt garage. Eventuellt att jag tar ut den i helgen om vädret bättrar sig.

Håkan
          IP: ...[234.225]
Antal inlägg548 st
Postad/Inlagd2004-04-23 23:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jodå, alla grejer finns med, har haft en sprängskiss och kollat på från BMW själva.
Om jag förstått hyfsat rätt så borde det alltså inte gå att sätta dit grejerna alldeles fel?

/R Gustavsson           IP: ...[.65.172]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2004-04-24 01:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i Cab -92
När du ska ha dit dragarmen så måste ju bakstycket på suffletten vara lyft så mycket det går och cabluckan fullt öppen. Jag kommer inte riktigt ihåg om dragarmens fästpunkt i metallvredet då ska peka mot sufflettställningen (framåt), cabluckan (bakåt) eller mittimellan.

Är inte metallvredet bortplockat kan du sätta fast dragarmen i suffletten, justera längden på stången och skruva fast den i metallvredet. Det kan vara bra att för hand trycka sufflettens bakstycke så långt fram som möjligt när bakstycket är upplyft. Cabluckan måste ju kunna passera det upplyfta bakstycket utan att haka i.

Ska du montera något av de två metallvreden också så måste du först fundera ut hur de ska stå när sufflettens bakstycke är lyft och cabluckan öppen.

Tänk på att inte köra cabmotorerna om suffletten och luckan skulle haka i varandra. Dom kan bränna eller dra sönder cabställningen då. Hjälp då till för hand istället och försök justera.

Håkan
          IP: ...[234.225]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -99
Pris: 60.000:-

BMW 323ti  -97
Pris: 65.900:-

BMW 535i  -86
Pris: 50.000:-

BMW 318ti  -03