AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Viktigt innan köp av E30 !

Visad 7.128 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg7.993st
Postad/Inlagd2004-02-23 01:53
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Saker att se upp med vid köp av BMW E30.

En gemensam svaghet för alla 3-seriebilar fram till och med 1986 års modell är att det kan finnas rost runt vindrutan, ett mycket komplicerat ställe att laga rost på. Ofta upptäcks inte rosten i vindruteramen förrän rutan ska bytas. Lyft på gummilisten som löper runt rutan och lys med ficklampa.

Ett annat fel som drabbar alla BMW bilar som rullat kring 10 000 mil är att tvärbalksbussningarna eller ”silent blocken” som de kallas på BMW-språk i bakvagnen tar slut. Det märks genom att det dunkar och slår bakifrån vid gasuppsläpp och –pådrag. Vägegenskaperna kan bli vingligare men inte alls i lika stor omfattning som på de större BMW modellerna. Kostnaden för byte av dess bussningar ligger på ca 2000 kr.

En gemensam svaghet är också strålkastarna med tillhörande rengörare. På årsmodeller 1983 till och med 1987 kryper det ofta in fukt innanför glasen, vilket så småningom förstör reflektorerna. Nya insatser kostar 500 kr st. En ombyggnadssats för att få de bättre ellipsoidstrålkastare som kom 1988 kostar 3330 kr för alla fyra strålkastarna. Dyrt, men å andra sidan är problemen med fukt borta för gott. Lyktrengörarna är ofta ur funktion på E30 bilar. Det är i regel inte motorerna som mankerar utan plastlagringarna som kärvar ihop. Detta kan åtgärdas genom att man själv plockar isär elmotorn, smörjer och gör rent.

En svag punk på alla årsmodeller är kretskortet som styr serviceintervallsystemet. Det går ”alltid” sönder, symptomet är att servicelamporna lyser konstant även om bilen nyligen är servad. Det kan också medföra störning av varvräknare och temperaturmätare. Kretskortet som kostar kring 1500 kr är numera modifierad för att hålla.

Fläktkopplingen som är en gemensam temperaturgivare och termostat kan vara dags att byta när som helst efter 10 000 mil. Symptomen är att temperaturmätaren går upp för högt under kö-körning eller vid varm väderlek. Se upp för kokning! Kontroll av fläktkopplingen görs enklast såhär:
1. Lyft bort en av batterikablarna så att den termostatstyrda fläkten inte kan starta.
2. Ta tag i elfläktens vingar och känn efter om det glappar i fläktens centrum.
Att byta fläktkoppling kostar ca 1200 kr.

Kamaxelrem ska bytas vid senast 8000 mil, gäller alla modeller utom 318i (t.o.m. 1988) som har kamkedja. Modellerna 316i och 318i fick 1988 en ny maskin, kallad M-40, den har liksom de större motorerna kamaxelrem istället för kedja. På grund av en fabrikationsmiss på spännrullen gjorde BMW utskick till alla 316i/318i ägare av de aktuella årsmodellerna, och både rulle och rem byttes. Kontrollera att bytet är gjort, det ska synas i serviceboken och på en klisterlapp i motorrummet. Därefter gäller samma bytesintervall som för övriga 3-serien.

På 320i och 323i, årsmodeller 1983 – 1986, är det inte helt ovanligt att topplocket spricker rakt under kamaxeln. Kolla att det inte är vatten i motoroljan. Byta av topplock kostar 15 000 – 20 000 kr.

På 1988 och i viss mån 1989 års modeller av 320i och 325i finns en grav fabrikationsmiss: skallarna på de bultar som håller topplocket kan gå av! Om bultskallen går av, ramlar den ner och lägger sig under kamaxeln med påföljd att kamaxeln träffar skallen och trycker den igenom godset i topplocket. Ofta trycks skallen in i en kylkanal där kylvätskan pumpas runt med ungefär 1 kilos tryck. Då blir motorn vattenfyllt på nolltid. DYRT! Kontrollera topplocksbultarna genom att skruva av oljepåfyllningslocket och se efter om skallarna är av vanlig sexkantstyp. I så fall är det raka vägen till verkstaden och byta till de hållbara torxbultar som BMW tagit fram. En sådan bultsats kostar ca 500 kr och det tar ca en timme att byta dem.

Kopplingens hydraulcylinder kan börja läcka. Symptom är att varningslampan för låg bromsvätskenivå börjar lysa, därefter blir kopplingspedalen mjuk och svampig. Hydraulcylindern kostar kring 1000 kr att få lagad.

Glapp i växellänkaget. Kännetecken är slapp känsla i växelspaken. Byte av en länk och ett stag samt underdelen av växelspaken krävs för att få tillbaka den tajta och fina känslan i växelspaken. Det kostar omkring 1 500 kr.

Bensinpumpsreläet kan lägga av. Symptomen är ologiska driftstörningar, motorn kan t.ex. plötsligt stanna och ibland vägra starta. Ett nytt relä kostar 600 kr.

Bakaxeln kan ge ifrån sig ett lågt morrande läte på bilar som rullat mer än 12 000 – 14 000 mil. Det är ett skönhetsfel som går att leva med, ytterst sällan innebär det att något behöver repareras.

BMW M3:

Det första och viktigaste att se upp med är oljeläckage vid bröstkåpan. Det kostar omkring 8 000 kr att laga, eftersom bl.a. topplocket måste demonteras. Så här upptäcks om reparationen är aktuell: Dels så kan man se med blotta ögat om det läcker olja framtill på motorn, dels så skramlar det fasligt från kamkedjan på tomgång innan motorn hunnit bli varm.
Felet för med sig att den hydrauliska kamkedjesträckaren tappar arbetstryck, därför fungerar den inte när den är kall. Om den kalla motorn varvas hårt kan det gå så illa att kamkedjan kuggar över eller helt enkelt brister. Reparationen blir MYCKET dyr. Det finns ett sätt att slippa eländet med hydrauliska kamkedjesträckaren, nämligen att bygga om sträckaren på samma sätt som görs på BMW M3 preparerade för bantävling. Ombyggnaden består i att kedjesträckarens fjäder byts ut mot en distans som gör att sträckaren håller ett konstant tryck på kamkedjan.

Det andra standard felet med BMW M3 är insugspackningarna som måste bytas nästan varje år. Det är två packningar som kostar 1000 kr stycket, plus ca 2 timmars arbete. Kolla packningarnas kondition genom att låta bilen gå på tomgång och hälla vatten mellan topplock och insugningsrör. Om packningarna behöver bytas uppstår ett sörplande läte och motorn börjar hacka.

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!           IP: ...[.61.143]
Annons
Antal inlägg7.993 st
Postad/Inlagd2004-02-23 02:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Detta var visserligen inte någon fråga men jag hade lovat att åter kommer med mer information om E30 i en tråd som jag inte kunde hitta nu så jag skriver det som en egen tråd... kan vara bra att snacka om det som står.

detta är mestadels taget från en E30-bilaga som man fick med om man prenumrerade på teknikensvärld för en himla massa år sen... hoppas detta är till nytta för någon.

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!           IP: ...[.61.143]
Antal inlägg314 st
Postad/Inlagd2004-02-23 04:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kunglig text!
Nu känns det som om man äger en E30 ;)
Hoppas man faktiskt kommer att vara det till sommaren bara :)

MVH Johan           IP: ...[.39.148]
Antal inlägg1.442 st
Postad/Inlagd2004-02-23 05:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M3e36
bra intiativ att skriva sånt som ingen annan orkar =) be nu alla att söka efter den tråden nästa gång nån undrar vad man ska kolla efter, det mesta verkar du ha tagit med (orkade inte läsa allt nu)

www.jk-racing.se Mitt och K1mzo´s projekt           IP: ...[7.17.73]
Antal inlägg5.528 st
Postad/Inlagd2004-02-24 09:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 520D Touring - 15
Bra Mugge..

---
Min E30: [LÄNK]

/Chrille           IP: ...[.52.253]
Antal inlägg7.993 st
Postad/Inlagd2004-02-24 10:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Tackar och bockar!

Tänkte att det var lika bra att man hade ngt att länka till varjegång frågan kom upp samt att jag ville få lite bättre koll på min bil... :-)

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre!           IP: ...[.61.143]
Antal inlägg1.541 st
Postad/Inlagd2004-02-24 10:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Inte att glömma den läckande bensintanken och de extremt många mosade(och lagade) E30s jag sett.

Därefter synkningarna i växellådan som på varannan bil är kassa(statistik från mig)           IP: ...[.99.127]
Antal inlägg7.501 st
Postad/Inlagd2004-02-24 11:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
992 GT3 -21
Mugge

Bra grej för ev. blivande E30 ägare MEN jag tycker du borde hänvisa till ursprungskällan (Teknikens Värld, 1994 nummer XX) som du saxat ifrån...


mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918           IP: ...[166.228]
Antal inlägg143 st
Postad/Inlagd2004-02-24 11:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i -91
Det är som sagt mycket att tänka på när man ska köpa bil. Men jag tycker att du förenklat det som förmodligen tar kol på flest E30 - ROST! Kan dyka upp vart som helst på en dåligt skött bil, säkerligen på en väl skött bil också men i mindre omfattning.

Sedan att bytesintervallet av kamremmen på M40 är 4000 mil kan vara nog så viktigt att påpeka.           IP: ...[.111.33]
Antal inlägg7.993 st
Postad/Inlagd2004-02-24 11:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kristoffer_L:

Det har jag också gjort... som jag sa i mitt tidigare inlägg så kommer det jag skrivit mesta dels från en E30 bilaga som jag fick med när jag började prenumrera på teknikensvärld... den är en bilaga på 6 sidor och heter "Köptips BMW 3-serie".

Självklart är rost en stor fiende... speciellt så som de saltar här nere i söder....

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre!           IP: ...[.61.143]
Antal inlägg7.993 st
Postad/Inlagd2004-02-24 11:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
ska kamremmen bytas efter 4000 mil trotts att modifieringarna är gjorda på bilen som sagts ovan eller gäller 4000 mils bytes intervall för bilar utan den modifierade spännrullen?

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre!           IP: ...[.61.143]
Antal inlägg7.501 st
Postad/Inlagd2004-02-24 12:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
992 GT3 -21
Mugge: Jag såg det, dock borde det framgå tydligare redan i ditt första inlägg.

Känner mig som en besservisser nu men det är mest för din egen skull så att du inte hamnar i problem gentemot Bonniers förlag (eller vilka som nu äger tidningen).
De tjänar en hel del pengar på att sälja gamla nummer.
Det står mer om dessa regler vad gäller citeringar i den första sidan i tidningen.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918           IP: ...[166.228]
Antal inlägg2.537 st
Postad/Inlagd2004-02-24 12:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325I E92
Kanontext! Har bara en invändning, jag tycker att priserna för reparationer är lite i överkant? Antar att priserna gäller fabriktsnya delar, men vem köper sånt? Många av de saker texten nämner går ju att laga själv till en kostnad av ett par tior (om man inte har tummen mitt i handen dvs)

Mvh Carl           IP: ...[.218.95]
Antal inlägg143 st
Postad/Inlagd2004-02-24 13:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i -91
Bytesintervallet är 4000 mil även om man bytt spännrullen. Sök litegrann så hittar du säkert en hel del trådar om just kamrem och M40.           IP: ...[.111.33]
Antal inlägg7.993 st
Postad/Inlagd2004-02-24 17:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Carl L: priserna är det som stod i bilagan i fråga...

Kristoffer_L: Det står inget om citering i bilagan, har kollat... denna tidnings utlåning i förvärvssyfte förbjudes.

men visst förstår vad du menar... tror inte att det är någon om har missat att varifrån informationen är hämtad nu...

Bjarne: Tack för att du tog upp det, så folk slipper råka ut för kamremsbrott i onödan.

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre!           IP: ...[.61.143]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2004-02-24 19:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Oj nu blev jag lite nervös. För jag har en 318i 89 e40 som jag bytte kamrem för första gången förra veckan (lågmilare). Vet någon vilket datum felet uptäcktes resp åtgärdades på nya bilar av BMW.
Mvh Johan           IP: ...[.160.79]
Antal inlägg623 st
Postad/Inlagd2004-02-24 19:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mkt bra, ett litet påpekande bara:

Fläktkopplingen är en viskokoppling inget annat självfallet har motorn en termostat och vattentempgivare också. Testas dock som beskrivet ovan, ingen anledning att lägga av några batterikablar et.c. M3 E30 samt vissa bilar med AC/automatlåda har dock termostatstyrd elfläkt så där får man hålla fingrarna i styr. Detta scenario gäller för övrigt ALLA BMW med M10/20/30 och 40 motorer.

Vidare om rost kolla runt nummerplåtsbelysningen där finns så gott som ALLTID rost.           IP: ...[.51.126]
Antal inlägg175 st
Postad/Inlagd2004-03-27 01:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520i - 91
Tackar för intressant läsning! Vill också betona att rosten för det mesta är det största problemet.           IP: ...[8.56.20]
Antal inlägg465 st
Postad/Inlagd2004-03-27 03:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Håller med om att rosten är det största problemet, det mekaniska går ju går ju alltid att få till. En kompis har en -88 som är extremt välskött (13Kmil) och gått i norrland men ändå har rosten kommit på tre ställen: runt nummerskyltbelysning, i nederkant där framskärm skuvas mot tröskeln och längst fram-nertill (bakom ljusen) Vi har även totalskrotat en -85 för ett tag sen och upptäckt att dom verkligen kan rosta precis överallt=(
Rosthål vid rutlist, hjulhus bak, innerskärm mot torped, trösklar, skärmkanter, golv, innerskärmar längst fram, nederkant framskärm mm, mm.           IP: ...[.117.10]
Antal inlägg2.350 st
Postad/Inlagd2004-10-17 20:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
mycket bra text angående dom härliga körmaskinerna e30!
har haft en 320 -88 och köpte mig en 320 -84 igår då abstinensen blev för stor nu när e36an står i vinterförvar :)

rosten är ju egentligen den största fienden som många påpekat, nere vid fötterna på passagerarsidan främst men även på förarsidan blir det ofta gärna hål, där innerskärmen i hjulhuset är skruvad längst ner, svetsade hålet på min nuvarande e30 där idag och på min förra var där ett betydligt större hål där...

annars är det väl mest kamremmen som man kanske inte riktigt kan kolla när den är bytt, långtifrån alla e30 som säljs har detta dokumenterat...har man tänkt att behålla bilen en längre tid så är det ju lätt värt dom pengarna som det innebär att få remmen bytt!

MVH
Johan K           IP: ...[166.136]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2023 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -99
Pris: 20.000:-

BMW 323 ci  -00
Pris: 5.000:-

BMW Z4 3.0si Roadster  -06
Pris: 195.000:-

BMW 523i  -08
Pris: 20.000:-

BMW 520i  -85
Pris: 170.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen