Sida 1 av 5
|
|
---|---|
Bmw_e30 |
Hur får man 300-350 hk ien 3,5 liters m30 utan Turbo och Kompressor. |
Hello Nasty |
Jadu det kan du ju fundera på, håller själv på o bygger en för tillf. som jag ska bli garanterad 300hk o 400Nm, utan seperata spjällhus o nytt styrsystem! Jag vet vad som krävs men jag avslöjar inte något. MVH/Henrik Kör tills det rasar |
hello nasty: Vadä det som är så hemligt:) du kunde ju låta bli o svara på hans FRÅGA överhuvud taget..... Bmw_e30: maila mig så hjälper jag dig.... /NoFear |
|
Hello Nasty |
Lägger jag ut 40 lakan på en topp o insug så är det kanske inte så kul o berätta vad det är man gör så någon annan kan göra likadant eller? Detta är kunskap som enbart dom som bygger motorer sitter inne på o fråga en sån hur du ska gå till väga så får du garanterat inget svar... Han kommer säga kom du hit med sakerna så ska jag fixa det! Men visst är du nyfiken så, är inte jag den som håller inne på info. Toppen får helt nya kanaler, bearbetade org. ventiler, andra fjädrar, kamaxel 314grader 12.5mm lyft, nytt insug, nya förbränningsrum för o få upp kompförhållandet till runt 11.0:1, blocket lämnar jag helt org. Motorn kommer o bli stötig under 1500rpm, men från 3000-7000rpm ska den gå ruggigt. Vet även vad som behövs för effekter på 350hk+ men det tänker jag däremot inte avslöja! MVH/Henrik Kör tills det rasar |
hej igen.. det var inte riktigt så jag menade.. jag tyckte att det bara var onödigt att typ svara "det tänker jag inte berätta" till han som frågade..:) tyckte helre att du kunde ha låtit bli... sen är det ju inte det så att du behöver berätta allt.. tror du jag berättar allt om mina byggen? men man kan säga tex om någon frågar: hur gör jag för att få medr effekt i min ??? då behöver man inte spec. alla uppgifter..men ta det i stora drag. tex porta toppen, annan insug osv... hoppas du förstog vad jag menar:) ses på emmaboda? :) /NoFear |
|
Bmw_e30 |
Jag hade tänkt mej= portad topp, Trimkam, Smidda mahle högkompskolvar, racing vevlager, Hårdare ventilfjädrar, Sportfilter, chip, hembyggt extractorgrenrör samt dubbelt 2,5" system. Det borde väl räcka för 300hk ??? |
Bmw_e30 |
NoFear Jag försökte mejla till di g men det funkade inte... |
Hello Nasty |
Jag kan tyvär säga att det räcker inte för din del att komma upp i 300hk.... Med det du skriver så får du nog nöja dig med, runt 260hk beror ju helt o hållet på hur pass mycket pengar du vill lägga ner på ditt bygge... Men med org. insug så får du räkna med att det är svårt att komma upp i hästar även org. kanaler i toppen är inge vidare utformade! En här i krokarna byggde ny motor block, kolvar, kam, portad topp, extraxtor, sen mappade Claus på Turbocenter, den lämnade 260hk 360Nm priset ca:40 lakan! Det är inte så lätt som man tror att få hästarna o rusa iväg! Ett chip kan jag inte rekomendera, mappa bilen istället så du får den inställd efter det du gjort med bilen, kostar lite mer men du har mycket glädje av det, ett vanligt chip är som att slänga pengarna i sjön!!!! Eftersom detta är byggt efter en org. motor! Lycka till /Henrik Kör tills det rasar |
Hello Nasty |
NoFear klart vi syns i Emmaboda, bor ju här.... Kör tills det rasar |
Bengt-Magnus W |
Kontakta TS-motor i Åstorp www.tsmotor.com De sysslar bla med rallycross och de kan ge dig både tips och utföra jobbet. Som jag förstått kostar de första 20 hk lite men sen blir det ruggigt dyrt. Sen ska man beakta vridmomentet mer. Det är det som sätter fart på bilen. Kartoffeln und Sauerkraut -Jawohl!! |
Hej........... Jag har en fundering........................ VAD skulle det göra om man berättade exakt specifikationerna på sitt bygge????? Jag antar att ingen här har egen firma, jag antar även att ingen jobbar med att trimma motorer mest hela dagarna, dessutom så finns det väl knappast något att förlora på att hjälpa varandra???????? De "riktiga" knepen ligger väl mer i kombinationer av allting. Jag skulle inte tro att någon här kommer att bygga en 3,5 M30 sugmotor med supermycket effekt. Eller har jag fel??? Kommer någon att eftersträva mest optimala geometri på vev och stakar?? Kommer någon att till 100% göra iordning sin vev efter önskat effekt uttag?? Typ genom lättning mm?? Kommer någon att beställa Verdi stakar?? Någon som kommer att beställa typ JE ultrafina lätta och designade kolvar?? Någon som kommer att bygga om toppen?? Är det någon som har en gördel på G för bottendel så att man med säkerhet kan varva sina 9000 rpm?? Vad är det för spjällhus ni ska använda?? hur stora/långa/spjäll eller slid?? Vilken trattradie?? Plenumkammare?? Blir det Step up headers??? Torrsumpssmörjning?? Vem ska göra iordning toppen?? Grottis, Khöler eller vem?? Kommer notan stanna på 150 000:- eller vad?? Vad är det som är så hemligt?? Jag tycker enbart att det är löjligt att inte kunna dela med sig till andra av det man kan. Däremot så kan jag förstå att folk som lever på det vill hemlighålla sina kunskaper och teorier. Fast även om man blir grundligt instruerad så är det ju inte säkert man fattar det man blir sagd. //Jesper |
|
Håller fullständigt med Jesper!!! | |
Sammy |
40 lock för topp o insug? du måste glömt lite smådetaljer... kompisar till mig har gjort liknande operationer med hälften så stor budget, å fått samma siffror. det lönar sig att ringa runt och pressa priserna mellan olika firmor. Ex. Liba motor, 044-352085, gör samma topparbete för 7000:- som SPM skulle ha 24000:- för. med kanonresultat. Mappar ruskit billigt oxå. en riktig eldsjäl som lever för trimning. Det lönar sig att ringa runt. MAX Power |
Hello Nasty |
Sammy! 35 lakan för nya kanaler anpassa ett nytt insug, nya bearbetade ventiler, vippor, kamaxel, ändring av förbränningsrum, ja man kan säga att allt blir nytt, o jag räknar pris på när bilen är mappad o klar. Jesper är det någon som är intres. av vad det är jag har under huven nästa år så berättar jag givetvis vad som är gjort! Tänkte bara att jag skulle hålla lite tyst nu enbart för att bygget inte är klart o det kommer det inte vara förrän till våren, så än kan det bli många ändringar. MVH/Henrik Kör tills det rasar |
Å där visade jesper att han kunde en massa trim ord =D Själv är jag lite intresserad av någon som kan modifiera toppen, inte bara säger att dom kan utan verkligen kan... | |
Hello Nasty! |
Det finns många som kan fixa en topp Khöler känner väl dom flesta till kan även fixa mycket fina kamaxlar...(hela motorer) Han håller på med en till mig för tillf. (mitt bygge är ej klart än) 32?/31? blir durationen. Jesper jag bygger om kanaler i toppen även förbräningsrum, ventiler, vevstakar blir ev. lättade även kolvar svänghjul osv. ska inte varva så överdrivet så jag har bestämt att inte göra så mycket med bottendelen. Kommer åka med spjällhus från M5 med egna alutrattar kan återkomma med info om det. Nu till nästa probl. letar styrsystem kollade lite i Bilsport Autronic verkar ju fint men vad ska jag med alla finesser till när jag ska åka sugmotor, finns det något billigare men bra alternativ? Mvh/Henrik |
Är det du Hannes Nordström (insnöad volvo raggare som sakta men säkert konverterar till BMW religionen) som stulit mitt användar namn!!! sådant kan bara straffas med urin i tanken. Sammy det är ju jag!!! jag har fått heta cannonball ett jägarns tag nu, börjar bli lite tradigt, folka fattar liksom inte vem man är. du blir skyldig mig en kväll mid din slinka och möt scheissepack!!!! minst. Länk |
|
Hello Nasty!: Hur går det med bygget? Är lite intresserad av vad man får för 40k. /Jesper |
|
Fortfarande välldigt sugen på att veta hur det har gått.. Nån annan som vet? | |
Hello Nasty! |
Jesper! Bygget har stått helt still ett bra tag pga. att vi inte lyckats få tag på den kamaxel som vi ville, men nu så har jag lyckats lösa det tack vare Peter (finns på forumet) som hade en GrA kam liggandes som jag fick på posten i förra veckan den blir inte så vass som det jag hade räknat med från början men det kommer nog bli bra. Prislappen kanske ökar lite för det har blivit lite mer än vad som var tänkt från början. Toppen ska vara flödestestad men jag vet inte hur det har gått ska åka ut ikväll och lämna kammen så då får man se. Jag får väl återkomma med info. Om det är någon som har spridare liggandes på runt 370cc så är jag intres. typ M5. Mvh/Henrik |
Hello nasty! du har mail jag har spridare. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.