AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ M1, M3, M5, M6, Z3M, Z4M, X5M, X6M, Alpina m fl ]

Test av BRISK-tändstift i min M...

Visad 5.629 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg10.054st
Postad/Inlagd2003-11-20 08:35
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Så igår var det dags att montera de nya stiften av märket Brisk Premium LGS efter att ha samlat damm i 2 mån...Tidigare hade jag postat ett inlägg om vad forumet ansåg om dessa stift. Det allra flesta rekommenderade att köpa original, o det var ingen som hade testat dessa stift i en M5 3.8...Mot alla rekommendationer köpte ja stiften i "experimentsyfte".
Jämfört med original stiften så skiljer sig designen markant,original har ju endast en sido-elektrod o ett elektrodgap på ca 0.8mm.
Brisk-stiften har en "sido-elektrod" formad som en ring delad i fyra lika stora delar,påminner starkt om Bosch Super4 men här är "sidoelektroderna" mycket större,man kan säga att Bosch sido elektroder går precis ner på bredden mellan Brisk-stiftens...Vad som oxå skiljer är elektrod-avståndet som på dessa stift är ca 2,5-3mm...
Mitt-elektroden sitter helt fritt med sidoelektroderna i en ring strax under höjd med isolatorn.Nu vet ni ungefär hur stiften ser ut:-),för den intresserade finns mer info på [LÄNK] .Stiften finns i två varianter och ser inte ut som på bilden!!
Nu till resultatet....Hade kallt räknat med att bilen INTE skulle starta och om den gjorde det så skulle den gå illa....
När det var dags att vrida om nyckeln så startade bilen precis som vanligt,inga konstigheter alls.Efter en stunds varmkörning så gasade jag på lite,bilen gick minst lika bra som med originalstiften!Dessutom så verkar bilen inte ha de där små ryckningarna längre som många 3.8:or har kring 1500-2000 varv,låg o "sega" på femman mellan 1500-2000varv utan att kunna känna några ryck,men det är för tidigt att säga om de är helt borta...
Detta är alltså mina första intryck men jag tror att man behöver nog köra ca 50mil minst innan man med säkerhet kan avgöra om stiften är bättre...I vart fall är de minst lika bra som original!!
Så ni som funderar på ett alternativ till original-stiften i er 3.8 har här ett som funkar som tänkt!!Stiften kostar något mer än original dock...

IP: ...[.11.131]
Annons
Antal inlägg565 st
Postad/Inlagd2003-11-22 22:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Varför tror Du att BMW har rekommenderat en viss typ av stift till de olika motorerna? Kan det finnas en anledning, kanske? Prover? Erfarenhet? Kunnande?
Original håller trots allt i längden
Bosse J.
Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker.....

Bosse J.
327-41
2800 CSA-69
325iX-92 (hittills enda 3-serien)
528-98
Alpina B10,3,2-99T,           IP: ...[156.113]
Antal inlägg63 st
Postad/Inlagd2003-11-23 03:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bosse J: Har du inte tänkt på att det BMW rekommendarede, det skrev dom när bilen var ny och det var längesen.           IP: ...[.28.125]
Antal inlägg470 st
Postad/Inlagd2003-11-23 10:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 318ti
Får hålla med Bosse , det är många faktorer som får räknas in , tror du inte du skulle ha hafft samma känsla med nya org stift ?

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC           IP: ...[190.153]
Antal inlägg296 st
Postad/Inlagd2003-11-23 10:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Enligt SAAB, som i sin utveckling testar en hel del stift liksom andra biltillverkare gör, så är skillnaderna mellan olika stift väldigt liten. De säger att de i princip alltid är så liten att den faller inom ramarna för testets felmarginal. De menar att är bara stiften av rätt typ vad gäller instick, värmetal mm, så är det mycket svårt att ens i labbmiljö mäta fram skillnader som är stora nog att vi som sen kör bilen skulle märka det på något vis.

Det som kan skilja, och lättast märkas, är hur länge stiften håller.

Det är otroligt många faktorer som påverkar hur ett stift jobbar och lever i olika situationer, vilket gör det svårt att testa stift på ett riktigt sätt i labbmiljö. Vilket då betyder att det är än jävligare för oss på gatan, som oftast bara kan "tycka" utan konkreta korrekta mätningar som grund, att jämföra med.

Personligen så känns det tryggast att följa biltillverkarens rekommendationer, de har ju liksom testat "lite", vilka bör fungera bäst eller som tänkt i 99,999 % av fallen.

MVH Tony

[LÄNK]
          IP: ...[.76.104]
Antal inlägg24.445 st
Postad/Inlagd2003-11-23 11:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tony, det stämmer nog bra!

Att vissa personer upplever skillnader mellan olika stift tror jag personligen beror på att olika fabrikats stift aldrig motsvarar varandra exakt. Det skiljer alltid lite mellan väremtalen även om de skall motsvara varandra.
Ett fabrikats stift kan därmed vara bättre anpassat för en specifik motor och de specifika körförhållanden som råder.

Dessutom brukar nästan alla säga "wow, vilken skillnad med den nya typen av stift!" när de har bytt. Det beror nog oftast på att man helt enkelt har bytt ut slitna stift mot nya fräscha....!

Anledningen till att BMW numer har fyrelektrodsstift i de nya motorerna, är främst för att stiften skall hålla i 10 000 mil.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.98.224]
Antal inlägg1.042 st
Postad/Inlagd2003-11-23 11:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
När det gäller Audi S2 så verkar det som att de bara "går" på orginal stiften, och de kostar runt 1100 eller nått för 5 st :)           IP: ...[4.66.12]
Antal inlägg565 st
Postad/Inlagd2003-11-23 12:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Tony har rätt liksom Johan.
Tilläggas kan att BMW uppgraderar/ändrar stiftrekommendationerna över tid. De nya long-lifestiften rekommenderas nu till flera äldre motorer utöver dagens motorer. OM det vore så att ett speciellt (nytt) stift skulle vara bättre/passa bättre till våra bilar så skulle det med säkerhet finnas rekommenderat och tillgängligt hos BMW.
Det är lite som alla "undertillsatser" till oljor och bränsle, vore de bättre/skapade en bättre produkt så fanns de redan i de stora bolagens standardoljor.
Sen har vi ju den brömda Placeboeffekten som innebär att människor upplever sockerpiller som verksamma mot sina sjukdomar. Inte att förglömma.......

Bosse J.

Bosse J.
327-41
2800 CSA-69
325iX-92 (hittills enda 3-serien)
528-98
Alpina B10,3,2-99T,           IP: ...[156.113]
Antal inlägg10.054 st
Postad/Inlagd2003-11-24 08:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är ingen som slagits av tanken att anledningen till att BMW fortfarande efter 10 år rekommenderar samma stift som satt i från början är den att deras "hovleverantör/er" EJ utvecklat nya stift med de specifikationer som en S38 kräver??Och som jag skrev,om ni läste noga,var ju att bilen gick minst LIKA bra som med originalstiften(som för övrigt bör ha varit bytta vid förra insp 2, ca 1500mil sedan).Kommer återkomma med en mer "utförlig rapport"(efter att ha "nollat" styrboxen) framåt vårkanten vad gäller upplevd prestanda,hur bränsleförbrukningen påverkas samt hur avgasvärdena ev ändrades(dessa mättes strax innan bytet).Man ska nog inte "såga" alla nymodigheter bara för att de är lättast att säga att "original är bäst".För övrigt kan jag nog inte hålla med Bosse J vad beträffar att BMW skulle rekommendera ett annat o bättre stift från en ANNAN tillverkare än deras "hovleverantör/er"....
Faktum kvarstår o det är att bilen funkar alldeles utmärkt med dessa nya stift,precis som innan,sen att ryckningarna inte känns längre kan vara en postiv sak med dessa dtift ev...O som sagt än kan jag inte säga om dessa stift verkligen är något bättre än original i något avseende men de är inte sämre i vart fall,o rent logiskt så BORDE bränsle/fblandningen antändas bättre/lättare när man ser på hur stiften ser ut...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"           IP: ...[.11.131]
Antal inlägg470 st
Postad/Inlagd2003-11-24 09:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 318ti
BORDE bränsle/fblandningen antändas bättre/lättare när man ser på hur stiften ser ut...

Det enda jag tänker på , är att gnistan hoppar där det är lättast ,

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC           IP: ...[191.230]
Antal inlägg10.054 st
Postad/Inlagd2003-11-24 09:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Krister: Ja det BORDE den eftersom den har fri väg så att säga,dvs ingen sidoelektrod böjd över mittelektroden...O självklart hoppar gnistan den lättaste vägen...
Dessutom så tror jag att bränsle/luftblandningen i cylindern ej är HELT homogen,och med ett stift där gnistan har friväg in i cylindern kan man tänka sig att den har lättare att antända blandningen där den är som mest optimal,eller????

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"           IP: ...[.11.131]
Antal inlägg470 st
Postad/Inlagd2003-11-24 10:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 318ti
Har ju funnits många konstiga lösningar på tändstift , men dom flesta är kortlivade , (förbättringar)?? ,det enda som ditt stift uppvisar är längre livslängd ( tror jag )

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC           IP: ...[8.191.1]
Antal inlägg10.054 st
Postad/Inlagd2003-11-24 10:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag tror att den designen som mina stift har är i grunden en ide som funnits i många år,ungefär som när det på 80-talet började dyka upp "16-ventilare" som en "nyhet",när det egentligen redan fanns motorer med 4 ventiler/cylinder på 30-talet om inte tidigare...O till skillnad från dig tror jag inte att livslängden är längre,däremot kan jag tänka mig att förbränningen kan bli något-liter mer fullständig...Min nuvarande HC ligger på ca 60-80,sjunker denna till under 20 så kan man kanske utgå från att förbränningen blivit mer fullständig,detta återstår att se dock...

Antal inlägg470 st
Postad/Inlagd2003-11-24 12:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 318ti
Jo , men då måste du testa mot ett par nya org

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC           IP: ...[185.205]
Antal inlägg10.054 st
Postad/Inlagd2004-05-28 08:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nu har ja kört bilen me de nya stiften ca 50mil...O so far so good!!De där ryckningarna som fanns runt 2000 rpm e nästan helt borta,e mycket svårt o avgöra då man känner varenda liten sten på vägen:-)..Men bilen går lika jämt i 70-75 i femman som den rullar med nedtryckt koppling så...Bränsleförbrukningen har sjunkit med ca 0.5L/mil...Jämn fart 100km/h visar OBC på ca 8.0-8.2L/mil...Tidigare drog bilen ca 0.93(enl OBC) på långfärd i lugn körning runt 100 men nu kan ja säker komma ner under 0.9 iaf...Bilen går även som den ska på högre varv,kommer faktikst inte ihåg men nog tycker jag mig känna ett mer markerat "krafttillskott" först vid ca 3000rm sen ytterligare ett vid 4000 då den drar i vär riktitgt,man liksom känner hur bilen helt plötsligt får bra mycke mer kraft vid dessa varvtal...Kommer dock inte ihåg om den betedde sig likadant med originalstriften,förmodligen var det så om än inte lika markerart...

Antal inlägg296 st
Postad/Inlagd2004-05-28 12:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ehhhh........

Du har väl ändå skrivit fel va.....??

""Bränsleförbrukningen har sjunkit med ca 0.5L/mil...""

Så bra är nämligen INGA stift......

MVH Tony
          IP: ...[6.77.47]
Antal inlägg10.054 st
Postad/Inlagd2004-05-28 12:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Oops....0.5L/10mil:-)

Antal inlägg10.054 st
Postad/Inlagd2004-05-28 12:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
OBC:n ställer till det..Såg att jag skrivt 8.2 L/mil....hehehe...Rätt saftigt!!!!Ska vara 8.2L/10mil....

Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2022 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -95
Pris: 50.000:-

BMW 320  -94
Pris: 105.000:-

BMW 325 Cab  -91
Pris: 165.000:-

BMW 325i  -08