AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Biltullar: hur ska vi värna oss?

Visad 93.505 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg5.092st
Postad/Inlagd2003-09-18 14:10
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F30 320dA -06.2015
I stallet även Daimler 2.1/2 V8 sport saloon, 1966, mint condition
Frågan om biltullar i Stockholm är faktiskt inte bara vår angelägenhet i Stockholm. Detta är foten på tröskeln för alla möjliga framtida tulla i alla delar av vårt land. Har Stockholm börjat ta ut biltullar så dröjer det inte länge innan Göteborg, Malmö och sedan har vi samma tull djungel som i Norge innan vi hinner blinka.
Kranskommuners försök att avgöra genom folkomröstning var bortkastad tid och energi: sossarna i Stockholm City deklarerar redan att dem inte tänker rätta sig efter detta. Dessutom fick folk i Stockholm inte uttala sig om detta. Och det är ju dem så blir uppdelade i den nya klassamhället med B- laget runt Bromma, Vällingby, Söder om söder och andra Stockholms delar som hamnar utanför tullarna.
Hur kan vi värna oss? Även om Stockholm inför biltullar "på försök" så är det kört samma dag dem får först tullkronan i skattekistan.
Vad som än görs måste göras innan första tull stationen står klar. Och der verkar inte finnas någon organiserad aktion annat än i kranskommunerna. Inser inte folk i andra städer att det är deras kamp också? Era lokala politiker dreglar redan på tanken att införa tullar i era trakter det kan ni vara säkra på!

Vad är era tankar om detta?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
          IP: ...[42.7.43]
Antal inlägg1.327 st
Postad/Inlagd2003-09-18 14:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Man kan inte införa biltullar "på försök" det är som att införa Euro på försök. Genom att samla in tillräckligt med namnunderskrifter kan man inte tvinga fram en folkomrösningen (eler är jag inne på den amerikanska varianten nu).

Är ju inte Sthlmare längre men förstår dock problemet, det är mycket bilar inanför tullarna, jag bodde i BJgatan, Sveavägen, Odengatan området och det är inte nådigt på eftermiddagarna (alltså från 14-18). En ordentlig trafikpolitik med en ringled skulle väl lösa upp en hel del av de knutar som vi har nu.
          IP: ...[.58.130]
Antal inlägg276 st
Postad/Inlagd2003-09-18 14:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Betala och var glad, politikerna skiter i vad du och jag tycker.
Jag har tur, jobbet betalar.

Tyvärr så är inte de pengarna som kommer in öronmärkta för upprustning av övrig kommunikation vilket kan göra mig mycket upprörd. Man kan ju undra var våra skattepengar går då vi drar ner inom precis alla områden.

Så.. när inte jobbet betalar längre så blir det väl lite extra avdrag i deklarationen. Jag betalar gärna hög skatt eller biltullar om det visar sig i samhället, tyvärr gör det inte det idag. Betalar alldeles för mycket skatt varje år för att känna att jag ska betala även detta.           IP: ...[.65.2.2]
Antal inlägg276 st
Postad/Inlagd2003-09-18 14:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
coolblue skrev: Genom att samla in tillräckligt med namnunderskrifter kan man inte tvinga fram en folkomrösningen (eler är jag inne på den amerikanska varianten nu).

vad menar du? att man kan tvinga fram en omröstning...
          IP: ...[.65.2.2]
Antal inlägg1.541 st
Postad/Inlagd2003-09-18 14:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Biltullarna fungerar kortsiktigt och det är INTE vad man ska eftersträva. Grunden för BNP är vägar. Bygg fler och större vägar och investera istället för att gå bakåt i tiden.           IP: ...[8.99.34]
Antal inlägg701 st
Postad/Inlagd2003-09-18 14:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z3c 4 ever:
Du ställer helt klart en väldigt viktig fråga. Verkar som om lösningen vore om vi alla flyttade ut på landet, köpte oss några bondgårdar, verkstäder och en trevlig vägsträcka och deklarerade det Z3-land ;)

Förstår inte hur politikerna på ett så storskaligt och smaklöst sätt kan trampa rätt över "folkets röst". Skall inte göra din tråd till en allmän politisk diskussion, men jag har en känsla av att det här landet håller på att kväva sig själv till ett stopp om det fortsätter såhär.

Tror mer på att begränsa trafiken i centrala delar av städerna på ett klarsynt och effektivt sätt. Om vägar kostar för mycket får man väl följa andra länders exempel och sätta biltullar där istället. På så vis kan kostnaderna mer effektivt distribueras och så slipper de som verkligen inte använder vägarna drabbas, precis som i städer.

Om det fungerade för fiskarna att samla ihop ett gäng trålare och tuffa in till stadshuset, kanske vi alla borde samla oss till världens största Z3- karavan och demonstrera inne i stan. Eller följa politikernas sätt att lösa problem: Vi kan kanske införa skatt på alla idiotiska lagförslag som drivs igenom och på så vis ge dem lite av deras egen medicin..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"           IP: ...[.105.91]
Antal inlägg5.092 st
Postad/Inlagd2003-09-18 14:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
F30 320dA -06.2015
NOLL7NOLL: Han menar att det i vissa länder genom att samla namnunderskrifter går att tvinga fram en folkomröstning. Schweiz, Danmark, USA är exempel. Men det funkar inte i Sverige även om du får 8 900 000 underskrifter så finns det ingen lag som säger att det ska bli en folkomröstning.

Hur som helts precis som CoolBlue säger: "på försök" är bara en bluff. I Norge betalar man: broavgifter, tunnelavgifter, motorvägsavgifter, alla större städer ha r tullar, det finns inte slut på sånt. Därför måste tullarna stoppas innan den första kommer fram. Visst är ringleder svaret men dem vill ju inte bygga dem!

____
Antal inlägg507 st
Postad/Inlagd2003-09-18 14:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
730i V8 -92
Jag tycker det är ganska enkelt att finnansiera vägarna.

Öronmärk en krona per liter sålt drivmedel så kommer vägarna att bli mycket bättre. Desutom får man betala i relation till den förslitning man orsakar.

Men det är väll för enkelt för att våra politiker ska förstå sambandet.
Detta skulle väll ge mer pengar till vägarna desutom?           IP: ...[.80.167]
Antal inlägg5.092 st
Postad/Inlagd2003-09-18 14:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
F30 320dA -06.2015
mbolo: jag ser ett annat sätt. Deklarera att vi ska böjkotta innestads handeln. Då får Sossarna dem som betalr mest till skatte kistan dvs butiksägare att utöva påtrykningar mot tullar. Vad vore Stiockholms handel utan alla som jobbar i stan men bor utanför tullarna ?

____
Antal inlägg3.237 st
Postad/Inlagd2003-09-18 14:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ett bättre förslag om det verkliga problemet är biltrafiken (och inte en sinande kassa) är att alla som vill köra bil i innerstaden skall köpa SL-kort och ha kvittot tydligt placerat i vindrtuan. På detta sätt får alla som åker bil i innerstaden möjlighet att istället välja tunnelbana när inte bilen verkligen behövs. Om de inte vill det så blir SL-kortet i praktiken inget annat än en avgift.           IP: ...[.31.191]
Antal inlägg276 st
Postad/Inlagd2003-09-18 14:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z3c4 ever: Ett annat problem vi har är att ingen protesterar. I frankrike tar bönderna över o sprutar kobajs inne i stan och varenda kotte ger sig ut o demonstrerar. Vi e lite för lugna. Sossarna flyttar gränserna hela tiden och vi bara åker med.           IP: ...[.65.2.2]
Antal inlägg5.092 st
Postad/Inlagd2003-09-18 14:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
F30 320dA -06.2015
Speedy: din vägskatt betalar redan vägarna . Men då började girige Göran ta pengar därifrån för att betala annat. Så du är redan med och betalar Jan O Karlssons dubbla löner, TV fallsärmar och annat skit genom detta...med tullar har dem råd med fler fallskärmar...tro itne att en enda krona kommer att gå åt vägnätet

____
Antal inlägg276 st
Postad/Inlagd2003-09-18 14:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Speddy: tyvärr så har regeringen hål på andra ställen i fickorna där dessa pengar kommer falla ned. Det är därför dom inte kan gå ut och säga att dessa pengar endast är till för sthlms kommunikation.           IP: ...[.65.2.2]
Antal inlägg5.092 st
Postad/Inlagd2003-09-18 14:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
F30 320dA -06.2015
Björk: men varför inte ha gratis SL att börja med. Det finns ju klara uträkningar som visar att personalkostnad och infrastruktur kostnad för spärrar osv är högre en inkomst från SLkort...
DEt handlar trotts allt om att folk ska frivillig välja kommunala medel i stället för bilen. Är det gratis så är det väll tillräckligt med incitament och dessutom drabbas inte dem som är fattigast. Ska inte vårt samhälle handla om rättvissa i slutändan? Sossarna förslag skapar ett grågrund för orättvisor a’la USA.

____
Antal inlägg507 st
Postad/Inlagd2003-09-18 14:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
730i V8 -92
Z3c 4 ever!

Det är det jag menar!

En del av priset på drivmedel ska vara öronmärkta och inte kastas i samma kassa som alla andra skatter. För det ska väll inte vara så jävla svårt att skilja på pengarna.

Att sen vägtullar inte ger någon vinst utan antagligen kommer att kosta mer än den drar in, tycker inte jag är någon smart lösning!

Då är det bättre med förmånsbeskatning av parkerings platser även om jag inte tycker det är någon lysande ide' de heller.
Om det är trafiken i Stockholms innerstad man vill minska.

IP: ...[.80.167]
Antal inlägg5.092 st
Postad/Inlagd2003-09-18 14:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
F30 320dA -06.2015
Speedy:
Tullar handlar inte om minska traffiken. Vi kommer försätta att ta bilen även om vi ska blöda ekonomiskt . Därför att för dem flesta finns inga tänkbara alternativ.
jag tror att dem flersta ( utom Annica BILström) anser att enda sättet att få bort onödig traffik från staden är att bygga ringleder. Merparten av bilisterna vill inte ens vara i Stockholm. Dem vill från söder till norr och från öst till väst. Essingeleden är enda alternativet idag.

____
Antal inlägg1.541 st
Postad/Inlagd2003-09-18 14:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Människorna lär inte bli färre i framtiden, och inte heller bilarna. Biltullar långsiktigt är idiotiskt. Alla som tycker tullarna är bra tänker inte på framtiden.           IP: ...[8.99.34]
Antal inlägg3.237 st
Postad/Inlagd2003-09-18 15:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z3c 4 ever!: Ja, varför inte! Om det är möjligt så är det ännu bättre.

Med biltullar bygger sossarna upp ett nytt klassamhälle. Vi stenrika BMW-ägare kommer få gott om parkeringsplatser i innerstan medan fattiga ensamstående mammor får parkera sin Volvo tvåförti utanför tullarna.

Egentligen är det lika elakt att begränsa med pengar som att begränsa med hudfärg eller kön. Med det system som eventuellt kommer införas kommer de fattigaste inte ha råd att ta med bilen innanför tullarna. Ett annat sätt att begränsa trafiken skulle kunne vara att endast tillåta vita män över 30 år att köra i innerstan. Lika vansinnigt som att låta pengar begränsa trafiken.           IP: ...[.31.191]
Antal inlägg3.237 st
Postad/Inlagd2003-09-18 15:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z3 4 ever (återigen!): Håller även med dig om att kringleder måste byggas. Nästan varenda svensk pisshålla har en ytterring eller någon annat system att åka runt staden. Men inte huvudstaden. Otroligt. Kanske det blir bättre nu när södra länken öppnas. Vi får se.           IP: ...[.31.191]
Antal inlägg5.092 st
Postad/Inlagd2003-09-18 15:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
F30 320dA -06.2015
björk: håller med ditt resonemnag: det är alltså kanske en fråga för diskrimineringsombudsmannen ?

____
Antal inlägg1.327 st
Postad/Inlagd2003-09-18 16:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
07Koll: Jag har för mig att någon organisation samlade in underskrifter vid Nortull och andra ställen i stan för att få in 35k underskrifter.

Kommer inte ihåg vad de skulle använda det till.
          IP: ...[.58.130]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318  -02
Pris: 45.000:-

BMW M3 F80  -15
Pris: 519.000:-

BMW 530iA  -01
Pris: 10.000:-

BMW 520iA Touring  -01