AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Elcabbe problem E30 -92

Visad 3.217 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg6st
Postad/Inlagd2003-08-31 21:07
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318i Cabrio -92
5301A -03 E60
FÖRSÖKER IGEN!!!!!

Duktig som jag är har jag redan sökt igenom hela forumet. Dock utan lycka. Vad som hänt med min 318i cab -92 E30 är följande:

Under en nedcabbning, då cabben låg fint i sin låda, började mekaniken till "hästskon" att knacka vid stängning. När jag tittade närmare på problemet visade det sig att den mittmonterade elmotorn som styr just locket hade halkat delvis ur sitt läge.

Jag frikopplade båda motorerna, åtgärdade och satte tillbaka motorerna igen. Problemet som kvarstår är dock att nu fungerar motorerna inte ALLS!!!

Efter många och långa undersökningar och samtal med BMW i GBG och Solna, verkar det som om det är någon synchroniseringsprocedur eller liknande som skall till. KAN NÅN HJÄLPA MIG, SNÄLLA???

Jonas           IP: ...[187.140]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2003-09-03 22:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -92
Synkronisering av sufflettmotorer på BMW E30 Cabrio

Steg 1, kontrollera att ström finns

Bakom klädseln i kofferten under sufflettlådan finns 2 motorer och 1 svart reläbox med 4 relän i samt kablar m.m. Står man bakom bilen så är det den högra motorn som sköter suffletten och motorn i mitten sköter sufflettluckan. Reläboxen sitter till vänster om sufflettmotorn. Testa alla 4 relän med multimeter eller liknande med tändningen i läge 1. Finns spänning (12 volt) här går det att få fram ström till mikrobrytarna som ger ström till de två motorerna om mikrobrytarna står i rätt läge. Gå då till steg 2. Finns ingen ström i reläboxen så får man felsöka detta enligt vanliga principer för elavbrott. Glöm inte att kolla säkringarna. Jag kommer inte ihåg exakt vilken det är men det är en av de 30 amperes som finns på plats 25-30. Det kan även vara reläboxen som behöver bytas.

Anledningen till att det inte fungerar trots att det finns ström till de 4 reläerna är att mikrobrytarna inte står i rätt läge och får alltså inte ström. Ström till mikrobrytarna kontrolleras av sufflettlucksmotorns låsmekanism. När luckan är stängd och motorn inkopplad får brytarna ström. Detta kan man se när man låser luckan manuellt, när luckan låses så kommer hela motorn närmare karossen och till slut får mikrobrytaren jord. Problemet är att för att det ska funka så måste man låsa sufflettluckan samtidigt som man kopplar in sufflettlucksmotorn. Finns det ström till de 4 reläerna gjorde jag så här för att koppla in motorerna.

Steg 2, koppla loss motorerna och lås upp sufflettluckan

Öppna spärrarna i vindrutans överkant och tryck upp sufflettens framkant (samma procedur som när man cabbar ner). Motorerna kopplas loss med hjälp av centreringspinnen för fälghålen. Stoppa in centreringspinnen i uttaget undertill på sufflettlucksmotorn (motorn i mitten) och tryck uppåt. Motorn är nu loss. Gör samma sak med sufflettmotorn, den längst till höger. Öppna slutligen sufflettluckan genom att stoppa in den 6-kantiga insexnyckeln från verktygslådan (den som ser ut som en liten vev) i hålet till höger om sufflettlucksmotorns justerskruv och vrid klockvis.

Steg 3, inkoppling av motorerna

Nedanstående måste göras i den ordningen det beskrivs. Vad som ska göras är att återkoppla motorerna, låsa luckan samt ställa in mikrobrytaren med en justerskruv så att brytaren kommer i det läge där den talar om för systemet att luckan är stängd och låst.

Sätt tändningen i läge 1. Återkoppla sufflettmotorn genom att trycka den uppåt. Det hörs ett tydligt plopp när den går in i rätt läge. Det kan vara nödvändigt att lyfta lite i sufflettens bakkant för att motorn ska ploppa in rätt. Detta var det lätta!

Nu till det svåra. Samtidigt som du låser luckmekanismen med 6-kantsveven måste du återkoppla motorn genom att trycka in den. Det tog mig många försök innan jag lyckades med detta. Försök att låsa luckan halvvägs, sedan trycka motorn halvvägs, tryck sedan på motorn och vrid på veven samtidigt så borde det gå att låsa luckan och koppla in motorn samtidigt. I vart fall efter några försök!

Om du lyckades så kan du nu skruva sakta på mikrobrytarens justerskruv till dess att du hör ett eller flera klick när mikrobrytaren slår av eller på. Lyssna noga. Kolla så att tändningen är på! Hör du inget klick när du skruvar fram och tillbaka på justerskruven så får du koppla loss luckmotorn och låsa upp luckan och försöka återkoppla och låsa samtidigt igen.

Hör du ett klick så skruva då justerskruven så långt till vänster som möjligt. Skruva sedan år höger sakta till dess du hör första klicket. Testa cabben, funkar den? Om inte, skruva justerskruven maximalt till höger och sedan sakta till vänster till dess du hör första klicket. Testa cabben igen, nu borde den fungera. Det kan krävas lite finjustering på skruven för att suffletten ska öppna och stänga felfritt. Det kan även behövas lite justeringar av sufflettluckans wirar innan allt sitter perfekt.

Avslutning

Detta tips kommer från en kille i USA. Jag har översatt till svenska. Jag har använt mig av det en gång och det funkade fint. Det är nästan så att det är svårare att beskriva proceduren än att utföra den. Det enda jag är tveksam till är om det är så oerhört viktigt att låsa luckan och återkoppla luckmotorn exakt samtidigt. Vad som hände med min bil var att immobilizern gick in och bröt strömmen till mikrobrytaren efter 4 minuter. Jag hörde alltså aldrig något klick när jag vred på justerskruven. Jag tolkade det självklart så att jag inte lyckats göra återkopplingen exakt samtidigt som låsningen av luckan. När jag kom på att immobilizern gått in och larmade av så lyckades allt på första försöket. Och jag är inte så säker på att jag verkligen återkopplade motorn och låste luckan samtidigt.

Håkan
          IP: ...[234.225]
Antal inlägg11 st
Postad/Inlagd2015-08-29 14:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d -13 (f30)
320i Cab -92 (e30)
Tänkte komplettera med några förtydliganden/kommentarer till denna utmärkta guide...; På min 320Cab -92 går det absolut INTE att samtidigt (= i samma moment) vrida om låsmekanismen OCH koppla in luck-motorn. Efter mååånga försök lyckades jag initiera/synka mekanismen genom att:
1) följa guiden - jag vill särskilt understryka att suffletten ska vara uppe - alltså INTE nedfälld
2) Innan det trickiga "låsa-samtidigt-som-du-kopplar-in-motorn"; vrid justerskruven till microbrytarna (sitter till vänster på "kåpan" som stoppar motorn i utfällt läge) till läge längst åt vänster - dvs den brytare som sitter överst bakom "kåpan" gå emot den något ovala rullen som fäster på luck-låsmekanismens axel.
3) Lås FÖRST, sedan snäpper du in motorn. Kan vara så att du ska nästan låsa - trycka in motorn - vrid låsmekanismen
4) vrid justerskruven sakta åt höger - brytaren rör sej i bågformad rörelse åt vänster
5) Lyssna efter klicket. På min bil: klicket var ung lika tydligt som ljudet av en fallande knappnål på en heltäckningsmatta.. - dvs MKT svagt ljud;)
6) vid klicket; vrid åt höger - nytt klick (lika svagt) - vrid igen åt vänster tills klicket hörs - Stanna skruven här
7) nu ska det funka!           IP: ...[.60.208]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523iA Touring  -98
Pris: 8.500:-

BMW 323ti  -97
Pris: 65.900:-

BMW 535i  -86
Pris: 50.000:-

BMW 318ti  -03