|
|
---|---|
Hej på er! Har suttit ett par timmar nu och letat trådar på forumet, men kastar ändå ut en ny (lathet? ja kanske). I lördags när jag åkte från PowerMeet i Hässleholm och det var duktigt varmt ute tänkte jag "Tur att man har AC" och drog på den, MEN... det kom bara varmluft. Jag har testat några gånger till men det kommer bara varmluft, VARM luft. Kan det hänga ihop med att jag gjorde motortvätt(med högtryck) dagen innan?? Jag tänkte om något relä eller sensor eller dylik pryl tagit stryk. Någon som har en ide om vad det kan vara, och var jag ska leta? Bilen är en sån som jag kallar mig. Tack på förhand /Fredrik | |
Kolla så att magnet ventil drar i när du vrider på tempratten. Det klickar till vid AC-kompressorn. Tobbe |Oo=00=oO| Länk |
|
Okej. Hör jag det om jag gör det själv, eller behöver jag be om assistans? Vacker förare ska ha vacker bil ;) |
|
Vad händer om du stänger av luften till vindrutan och till fötterna och bara har friskluft till kupen i gång. Kommer det friskluft i mitten utblåsen?. Om du har detta fenom så har troligtvis värme ventilen hängt upp sig för dig. Det är en elektriskmagnetventil som ställer in temperaturen på varmvattnet in till kupen och den finns i motorutrymmet. I botten på den ventilen finns det en kula i plast som fungerar som en backventil och skulle du få skräp i sätet för den kulan så kommer den inte kunna stänga utan du kommer jämt få varmt vatten in till kupen och då producerar inte AC:n någon kyla. Det kan hjälpa med att knacka till på bottendelen på ventilen (den delen där kulan ligger) med en skruvmejsel så kanske den stänger. Annars får du plocka isär ventilen och blåsa ur skräpet med tryckluft. Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer! |
|
Det har jag inte testat, men jag ska köra en sväng nu på förmiddagen och prova. Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;) |
|
Har du kollat att du har tillräckligt med kylmedel i anläggningen? Annars är det typiskt att det blåser varmt....... Peo |
|
Grusse |
Troligen är det som PSEK säger, inte tillräckligt med kylmedel i systemet. Sitter en tryckvakt som ej kör systemet om trycket är för lågt, och då brukar det endast blåsa varmluft. Jag hade samma problem på min M3:a, och det kostade 500kr att fylla det lilla som fattades. |
Naturligtvis kan det vara så att det saknas köldmedia i AC:n, men det får fortfarande inte blåsa VARMT ur utblåsen när värmen är avslagen. Det kommer alltid ljummen luft = ute luft, ur friskluftuttagen på bilen när du är ute och kör den . Det kan även vara ett elfel på ventilen. Den är konstruerad så att den alltid släpper in värme till coupen om den skulle gå sönder. Detta för att man inte ska frysa utifall den går sönder och det råkar vara -20 grader ute. Jag hade ovanstående fel på min bil och efter rengörning av ventilen så har jag en perfekt fungerande AC igen. Hoppas du löser dina värme/kylproblem på bilen. Annars så har du ju Hasso som är en hejare på AC:s. Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer! |
|
Grusse |
Kan säga så här: Om det börjar blåsa varmare luft när du slår på AC:n så har du för lite kylmedel, alltså med tempreglaget på kallaste! |
jxp: Ryktena säger att Hasso ligger i krokarna runt Karlskrona och TOK-putsar inför träffen i morgon.. :) Han är m.a.o helt frånkopplad i några dagar.. Men en hejare är han på det mesta vad gäller bilar (och säkert mycket annat också). F.ö. verkar det som om det var mycket dålig timing av 635CSi:n att börja pumpa endast varmluft när yttertempen är som den är. Mvh Patrik ________________________________ Träff i Karlskrona! Länk |
|
Tack för svaren! Det "klickar till" när man startar AC:n och det förefaller som den går igång. Dock tror jag att det är lite dåligt med kylmedel i systemet, den har hållit på och väst och surrat då och då när den varit igång, vilket om jag förstått det rätt brukar tyda på för lite kylmedel. Dock har den blåst kall luft ända till förra helgen. Jag bytte lampa till färddatorn för en dryg vecka sedan. Den operationen kräver bl.a att man skruvar loss mittkonsollen och panelen under ratten. Jag funderar på om jag kan ha råkat dra isär någon kontakt eller något medans jag höll på där? Jag vet ju inte var olika sensorer, ventiler och dylikt sitter, så jag bara filosoferar. Det känns nästan som om det är för dålig timing annars... mvh /Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;) |
|
Jxp ett litet påpekande: E34 V8 med defekt AC blåser varmluft i kupén p.g.a. att motorklumpen värmer såpass bra att den ljumma ute luften blir varm när den passerar på väg in till kupén ( kan t intygas av alla E34 V8 ägare med trasig kondensor att det blir bastu i bilen även om det bara är +15 ute!!) | |
635 csi Det kan vara så att du har kommit åt vissa delar till AC:n när du bytt lampor. Dom gamla AC grejerna på E-28,26 osv använder sig av luften inne i kupen för att producera kylan. Inne i konsollen så såg du kanske att det satt en fläkt till och det är ju den som startar när du trycker på AC knappen. Den suger alltså luft från kupen och skickar in i elementet för kylan. Om du har kommit åt något där inne så kan det vara orsaken till att AC:n inte fungerar. Jorå, jag vet att Hasso är allt ute på turne till dom södra landsändarna. Vi bor båda i samma län men i olika landskap och vi brukar hålla kontakten med varandra. 635 csi kolla din mail. jag skickar över en princip skiss på hur AC:n ska fungera. Hoppas du får nytta av den. Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer! |
|
Harft varmluft när systemet tomt på köldmedia. Tycker det är lite konstigt att jag får vassaste kyleffekt på ac när jag kört fort. Trodde inte det skulle spela någon större roll, känns jo mystikt om trycket skulle vara helt varvtalsberoende. Det är jo vid låga varv ie när man står still jag oftast vill ha iskall luft. | |
Menar du att det blir varmare med AC:n till än utan AC, och med tempratten i ett och samma läge?? Skumt isf. Kolla så kompressorn slår till och förblir tillslagen, vid för liten mängd köldmedia (gas) i systemet gör lågtrycksvakten att kompressorn slår ifrån ganska direkt efter tillslag. Jxp, menar du att det bara är kupéluft som cirkulerar vid AC-körning? Isf blir det väl rätt dålig luft efter en stund, möjligen blandar den väl ute och kupéluft i viss grad, men inte borde det bli varmare än med bara friskluft? FP |
|
Det kan visst bli varmare luft på AC på om det är för lite köldmedia....Haft tomt i två perioder så jag vet... |
|
OK där ser man. Jag har också kört tomt men inte på just BMW, det blev just ingenting, dvs friskluft när man körde igång AC:n. Undrar rent tekniskt var värmen kommer ifrån, förutom från motorns varma kylvätska, kom det varmluft även direkt efter kallstart? FP |
|
Hej! Jag har samma problem på min E61, var sitter ventilen på min bil? Är det någon som har en bild på det? Det kylde perfekt för några dagar sedan men nu kommer bara kokhet luft. Jag befinner mig i Grekland och här är det jättevarmt. Kan värmen ha förstört ventilen? Tacksam för hjälp. Med vänlig hälsning, Filip |
|
Kolla RealOEM.com för bilder/delar på din bil. Startar kompressorn? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.