AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

BMW cab E30, köpråd och/eller erfarenheter?

Visad 2.469 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg4st
Postad/Inlagd2003-05-14 11:01
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Har bestämt mig för att köpa en E30 cab, och priserna i Tyskland ligger ju som bekant en bra bit under svenska. Har någon erfarenheter av att importera - man hittar ju t.ex. -92:or för omkring 30000:- Är detta ett dumt köp...?

På jakt efter en cab!           IP: ...[4.17.11]
Annons
Antal inlägg623 st
Postad/Inlagd2003-05-14 11:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
E30 cab är ett klokt val, klassiska linjer, underbar drivlina, smart byggd och mycket tidlös. Det är inte ett skvatt roligare att åka öppet i en E36 eller 46, jag har provat...

Som alltid köp den bästa bilen du har råd till, det är alltid dyrare att renovera än att köpa en väl efterhållen bile från början. Den raka sexan har en sofistikerad karaktär men kräver kamremsbyten var 4000:e mil, kolla att det är gjort! Oljebytena skall vara skötta enligt bok med bra olja, annars slits kammen ner. Det är ingen dum idé att byta oljeröret som sprutar olja på kamnockarna också annars kan det sätta igen sig. Taket kostar ca 15 KSEK att byta ut = kolla det noggrant, om sömmarna uppe på taket är gråvita är tråden murken och kommer att ge sig inom en snar framtid. Bakrutan går inte att byta separat annat än på sena bilar 91/2 utan kräver helt nytt tak.

I övrigt har den samma mekanik som alla andra E30 dvs delar finns det gott om ochdyra är den inte heller.

Tänk på att det inte är någon vinterbil om du inte har en hardtopp, man kan titta ner på vägen i skarven mellan taket och bilens sida från baksätet.....

Som grädde på moset kan man entusiastförsäkra den á 1200:- / år om man har en annan bruksbil.           IP: ...[246.138]
Antal inlägg623 st
Postad/Inlagd2003-05-14 11:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Glömde säga, jag har en 87 svensksåld 325i cab. rejäl sväng på österlen i söndags - ler fortfarande....           IP: ...[246.138]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2003-05-14 13:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tackar ödmjukast för tipsen! Är nämligen rookie i BMW-djungeln...
Men hur funkar det här med entusiastförsäkring? Har inte försäkringsbolagen en jä**a massa krav på hur bilen ska se ut o.s.v. om man ska kunna ent.försäkra? Jag har nämligen redan en annan bruksbil... Vilket försäkringsbolag använder du?
Viktigt att kolla kamrem och även så att suffletten är i bra skick alltså? Sen tror jag mer på en helt manuell cab (inte el-cab alltså), för mina erfarenheter säger att allt som är eldrivet krånglar förr eller senare...
Hur mycket bör man då lägga på en -91-92? Törs man gå på de billiga exemplaren, eller är det "alltid" nåt fuffens med i bilden då?

På jakt efter en cab!           IP: ...[4.17.11]
Antal inlägg623 st
Postad/Inlagd2003-05-14 13:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hej igen,

Entusiastförsäkring = www.bilsport-mc.com

Jag har ingen erfarenhet av elcab, min bil har manuell. Men du har säkert rätt vilket också verifieras av en kompis som fick byta hydraulpumpen på sin -95 E36 cab redan för några år sedan. E30'ns cab är inte jättejobbig att öppna / stänga och elen går rätt långsamt så jag har svårt att se nyttan, å andra sidan använder jag bara min för skojs skull i bra väder så taket åker inte upp och ner hela tiden....

Dessa bilar används ju vanligtvis bara sommartid, vissa komponenter mår inte bra av att stå. Kolla t.ex. bromsar, motor/vxl efter läckage pga torra packningar, hjullagren fram tar stryk av uppställning o.s.v.

Jag tror du bör räkna medåtminstone 50 och upp för en FIN E30 cab oavsett årsmodell.           IP: ...[246.138]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523iA Touring  -98
Pris: 8.500:-

BMW 323ti  -97
Pris: 65.900:-

BMW 535i  -86
Pris: 50.000:-

BMW 318ti  -03