AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Elcab på E30 Cab någonting att ha?

Visad 3.570 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.986st
Postad/Inlagd2003-04-21 20:50
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Är på jakt efter en E30 cab och undrar om det är någon vits med att ha elcab på den?

Är den helautomatisk så att man bara behöver trycka på en knapp och allt sköter sig själv, upp som ner?
Eller ska man ta det säkra före det osäkra och köpa en bil som man själv drar ner caben på? För det uppstår väl ofta problem med elcabbar som är så pass gamla.

Hade en VW 1302 Bubbla cab en gång i tiden (20 år sedan) och den var bökig att dra ner upp och låsa caben. Men BMW E30 är ju inte fodrad med innertag och sjunker snyggt ner i bagageutrymmet, så det kanske inte är lika bökigt att ta ner upp för hand?

[LÄNK]           IP: ...[.30.124]
Annons
Antal inlägg1.986 st
Postad/Inlagd2003-04-21 23:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Ingen som har ett svar på frågan? Borde ju i alla fall vara någon som i alla fall kan ge en hint?

Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2003-04-22 00:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -92
Vad jag vet så finns det två olika typer av elcab till E30, en som kallas elektromekanisk och en som kallas elektrohydraulisk. Den elektrohydrauliska är mycket ovanlig, jag har aldrig sett någon i verkligheten. Under de två åren jag jagade E30-cab såg jag bara en enda annons i Tyskland. Beskrivningen nedan gäller alltså den elektromekaniska (som jag har i min bil).

Dessa elcabbar är inte helautomatiska, du måste manuellt lossa spärrarna i vindrutans överkant och trycka uppåt så att främre delen av suffletten lyfter sig 15-20 cm från vindrutans kant. När detta görs ska bakre delen av suffletten lyfta sig någon cm från sufflettluckan. Därefter är det bara att trycka på knappen. Detsamma gäller när man ska stänga, sista delen görs manuellt. Allt klaras utan att lyfta rumpan från förarsätet.

Denna typ av elcab har dåligt rykte, delvis oförtjänt. Sköter man öppning och stängning enligt manualen samt underhåll (smörja alla leder) så är det inga större problem. Det viktiga är att trycka taket uppåt i framkant innan man låter motorerna dra. Görs inte det kan motorn till suffletten dra cabställningen sned. Lyfter man främre delen korrekt men bakre delen ligger kvar mot sufflettluckan orkar kanske inte motorn dra upp bakdelen. Detta beror troligen på slitna spännband eller dåligt smörjd cabställning.

Ett vanligt problem är att sufflettluckan inte stänger helt i nedcabbat läge. Det kan bli upp till 1 cm glipa till karossidan. Detta är lätt att justera och kan göras på flera olika sätt. Cabställningen har även den flera justeringsmöjligheter. Tyvärr tar inte ens Bentleys E30-manual upp speciellt många av dom. Skulle man behöva synkronisera om de två motorerna, en till luckan och en till cabställningen, så är inte detta så svårt men oerhört tidsödande och tålamodskrävande.

Håkan           IP: ...[234.225]
Antal inlägg1.986 st
Postad/Inlagd2003-04-22 00:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Stor tack för ett utmärkt svar.
Då blir det nog att se efter en manuell E30-cab då min andra hälft inte tycker sånt är kul, när saker och ting hakar upp sig.

Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2003-04-22 01:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -92
Jag förstår. Det går inte att förneka att det går åt lite tid till underhåll av elcabben. Jag skulle dock inte vilja byta den mot en manuell även om de i princip är underhållsfria.           IP: ...[234.225]
Antal inlägg1.986 st
Postad/Inlagd2003-04-22 01:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Vi får se vad det blir. Letar efter en så sen årsmodell som möjligt och elcab var väl standard från -91 va?

Antal inlägg1.986 st
Postad/Inlagd2003-04-22 01:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
från 91- skulle de va :)

Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2003-04-22 01:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -92
En liten komplettering. Tänk på att den manuella öppnas på samma sätt som den elektriska i framkant. När detta är gjort så går du ur bilen, lyfter sufflettens bakdel med ena handen, lossar sufflettlucksspärren med den andra. Därefter lyfter du sufflettluckan och fäller ihop suffletten. Tar kanske 1 minut när man lärt sig alla handgrepp.           IP: ...[234.225]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2003-04-22 01:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -92
Jag är inte helt säker men jag tror att elcab alltid var extratillbehör på E30.           IP: ...[234.225]
Antal inlägg39 st
Postad/Inlagd2003-04-22 09:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
325 cab -92 E30
Jag har oxå en E30 325 -92 elcab. Det skall sitta ett handtag för att koppla ur elcabben under baksätet. Har inte lyckats lyfta sätet dock... (hjälp)... Går det att köra nedcabbat om man kopplar ur elmotorn eller är det bara ett nödhandtag för att få upp taket? Om det går så är det ju ingen fara om elcabben lägger av.           IP: ...[.65.109]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2003-04-22 12:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -92
Handtaget under baksätet för att lossa cabmotorerna finns mig veterligen enbart på E36. Min 92:a är sent tillverkad, jag kan inte tänka mig att man ändrad konstruktionen på caben när det bara är ett fåtal månaders produktion kvar av E30-cab innan E36 tar över.

Fungerar inte din elcab eller varför vill du ta loss motorerna?

Lossning av motorerna på E30 görs från kofferten, beskrivning finns i instruktionsboken. Men tänk på att om du kopplar loss dessa så innebär det att du måste synka om de två motorerna med varandra. Det är ett mycket tålamodskrävande jobb. Jag fick lära mig hur synkroniseringen går till 'the hard way' när en klåfingrig larminstallatör kopplade ur mina motorer för att komma åt bättre.

Antal inlägg39 st
Postad/Inlagd2003-04-23 07:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
325 cab -92 E30
Jodå allt funkar men det är ju bra om man vet hur man gör OM den lägger av! Min instruktionsbok är på tyska och tar inte upp elcabben alls... Ny bok går inte att skaffa, de är slut sa BMW Sverige. Om du kunde kopiera och maila bara dom sidorna så vore jag extremt tacksam. Jag vet inte hur "sen" min -92 är, hur kollar man det??

Bonath           IP: ...[1.64.97]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2003-04-23 12:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -92
Instruktionsbok på engelska finns men inte på svenska. Jag har numret på den engelska hemma. Sitter på jobbet nu och skickar cab-sidorna till dig när jag kommer hem. Men de är på engelska. De är redan scannade till jpg-filer. Du är inte den förste som behöver dom...

Antal inlägg623 st
Postad/Inlagd2003-05-18 19:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Lite värdelöst vetande, elcab var mycket riktigt extra på alla bilar utom M3 cab samt 325i motorsport som var en M modell med M-kit (kjolar, fälgar, ratt etc) samt en speciell läderklädsel där mittpartiet är flätat av läderremsor och grått (resten av skinnet svart). Dessa gjordes i ett begränsat antal, hade varit roligt att veta om någon sådan letat sig till sverige.

Hakgle, gäller justeringsmöjligheterna även manuella sufletter? Min tar i gummilisten lite grann på ena sidan när man fäller den, misstänker att den inte är centrerad ordentligt.           IP: ...[.167.66]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2003-06-06 17:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -92
mackan325:

En av dessa M-technic cabbar finns i Sverige. Jag var mycket nära att köpa den. Den var Macaoblau med Lotusweiss läderinredning. Jag tyckte inte att vit inredning (inklusive mittkonsollen) var speciellt snyggt samt att el-caben funkade inte riktigt stabilt. Därför köpte jag inte den.

Vad gäller din manuella sufflet så förstår jag inte riktigt vad som tar i vilken gummilist. Annars ska det vara samma justeringar för el-cab.

Antal inlägg623 st
Postad/Inlagd2003-06-07 19:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kul med motosrportcaben, jag hade lätt köpt den och fixat till caben!

Hursomhelst hela den bakre ramen är inte centrerad ordentlgt så den tar i gummilisten som tätar mot cabluckan när man släpper ner den i cabens 'dike' då man fäller taket. Jag skulle alltså vilja skjuta hela ramen några mm i sidled.           IP: ...[.165.88]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2003-06-08 01:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -92
mackan325:

Hade jag vetat när jag kollade på bilen hur man justerar in en E30 cab så hade jag köpt den. Trots att vit läderinredning inte var speciellt snyggt. För övrigt kan nämnas att det tillverkades endast 250 st M-sport E30-cabbar. Alla med årsmodell 1991. Skillnaden i förhållande till vanliga 325-cabbar var, förutom det du nämnt ovan, att de var utrustade med färddator, läderklädd mittkonsoll, M-chassie, klädd insida på koffertluckan med den stora verktygslådan och velourmattor.

Enligt Bentleymanualen för E30 ska det gå att justera sufflettramen uppåt-nedåt, framåt-bakåt och i sidled. Dock visar den dumma boken bara hur justering uppåt-nedåt och framåt-bakåt går till. Går det att justera i sidled så måste det gå till så att man lossar skruvarna som håller suffletramen i karossen (4 st på varje sida) , skjuter ramen i sidled och drar åt. Om du justerar din i sidled, hur kommer det då att passa i framänden? Är det inte så att det bara är bakdelen som har blivit lite skev?

Vill du kan jag scanna det som står om suffletramen m.m. och maila. Det är bara 3 sidor så det är inget jobb.

Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523iA Touring  -98
Pris: 8.500:-

BMW 323ti  -97
Pris: 65.900:-

BMW 535i  -86
Pris: 50.000:-

BMW 318ti  -03