|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Har bara bra erfarenheter av Trygg Hansa. Bäst när det gäller. | |
|
Det är ju i slutändan vi försäkringstagare som får betala genom höjda premier för märkesverkstädernas orimliga priser på reservdelar. Man kan undra kan undra hur länge det kommer att fortgå. Jag köpte för några år sedan ett nytt spjällhus till en audi. Original: 9 300 kr, VDO med bortslipad audilogga: 1 600 kr. |
|
|
Nu är det så att försäkringsbolaget inte betalar samma pris som en enskild bilägare. Vem bestämmer vad som är "orimliga priser"? Bilarna är mer och mer tekniskt avancerade och teknik kostar pengar. |
|
| Du, jag och försäkringsbolagen, bestämmer i förlängningen vad som är rimliga priser, genom att acceptera priser på 26 000 för "reparation" av en defekt dragkrok och inte söka andra vägar för att få den reparerad. | |
|
Hur vet du vad försäkringsbolaget betalar? Vad tycker du de ska kosta? Hur har du kommit fram till ditt "pris"? |
|
|
Det där att Bilbesiktningen inte bryr sig om draget fungerar är absolut inte min erfarenhet. Vi har 3 bilar med utsvängbara dragkrokar och de testas vid varje besiktning. Tidigare bilar med demonterbara krokar testades också och där måste även nyckel och lås fungera (Gäller vissa modeller). |
|
|
@steman...men du tycker inte det är värt att chansa om det handlar om 26'? Det måste vara en besiktningsman med gott om tid du har. Leta fram avtagbara dragkroken, demontera skyddsplast, sätta i kroken, testa nyckel, demontera...minst 5 minuter. De jag aldrig varit med om att någon gör. Men det är uppenbarligen olika... |
|
|
Ska3 alla mina bilar genom åren med krok har testats. Har en bekant som saknade nyckeln till e60 krok fick icke godkänd back in the days. |
|
| Alla avtagbara krokar eller infällbara krokar ska testas för funktion av Bilprovningen varje gång. | |
|
Nja...kanske det "ska" men det görs inte. Har du en avtagbar krok monterad måste den kunnas tas av...men om den inte är monterad har besiktningen aldrig bytt sig om mina. Som sagt ska besiktningsmannen montera kroken? Du menar bilbesiktningsföretag? |
|
| Avtagbar krok ska monteras och demonteras, fällbar funktion ska kontrolleras om sådan finns, och har så skett varje gång när jag besiktat mina bilar. | |
| Då har vi väldigt olika erfarenheter... | |
|
Ska3 skrev: Nu är det så att försäkringsbolaget inte betalar samma pris som en enskild bilägare. Vem bestämmer vad som är "orimliga priser"? Bilarna är mer och mer tekniskt avancerade och teknik kostar pengar. Försäkringsbolagen har vad hört tidigare inga större rabatter, max 20%. Det intressanta i sammanhanget är ju att det inte finns reservdelar att tillgå för ett i sammanhanget litet fel, och istället kräver byte av hela dragkroken med tillhörande kablage och kopplingar. Men du kanske tycker att det är prisvärt att behöva betala för teknik för teknikens egen skull, som dessutom kräver programmering för byte av snart sagt varenda liten skitsak. -Teknik för teknikens egen skull som dessutom inte är mer tillförlitlig än mindre avancerad teknik. |
|
|
"Reservdelar för ett litet fel"...du har inge aning om vad som är felet. Blir väldigt dyrt om en bilverkstad ska lägga timmar på att demontera delar och byta komponenter. Ponera man byter ett kugghjul, monterar fortfarande fungera den inte. Ska man då demontera och testa igen? Många timmar blir det. Vem ska stå för den kostnaden. En månad senare fallerar kroken igen. Vem ska betala tiden? Garanti? Hur ska verkstaden kunna planera sin jobb? Vem ska betala för reservdelshållning av varje enskild lite komponent? En hemmameckar som jobbar gratis för sig själv mäter inte tiden men det är en helt annan sak för en vinstdrivande verkstad. Den är helt enkelt inte lönsamt för dem eller kunden. En ny artikel har tillverkargaranti. Det är så många delar att väg in. |
|
|
BMW:s diagnos system visar ju var felet ligger, att då inte tillhandahålla reservdelar som löser det specifika felet till en rimlig kostnad är skräp. Skämtidningen svenska MAD hade på sin tid ett tecknat skämt där en kund kom till bilverkstaden och fick en saftig räkning med motiveringen: Tändstiften var dåliga så vi var tvungna att byta motor... Vi är nästan där, men du verkar tycka att det är okey med 26 000 för en dragkrok som inte fungerar. Jag gör det inte. |
|
|
"du verkar tycka att det är okey med 26 000"...var har jag sagt det? Lyft blicken och se helheten. |
|
| Du försvarar ju hela tiden bmw:s debitering på 26 000 kr! Det kanske är du som skall lyfta blicken och inse att en produkts kostnad behöver stå i proportion till den nytta den medför. Först skall kunden betala +20 000 för att få en dragkrok monterad på bilen som ny och några år senare ytterligare 26 000 för att den skall fungera. Visst det gäller inte alla, men rätt många. Det är = helheten. Men det är bra att problemet beskrivs här på forumet, så att man kan undvika att köpa bilar med automatisk dragkrok. | |
|
Jag försvar inte utan försöker förklara hur verkligheten ser ut. Kostnad i förhållande till nytt kan enbart köparen värdera. I detta fallet är det en tveksam investering men där är tämligen ovidkommande. Att man utifrån enskilda fallerande dragkrokar kan få det till att man ska undvika köra av dragkrok är att dra lite höga växlar. Är det dessutom någon försäkringen tar är problemet ännu mindre. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.