|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar ifall man "enkelt" kan byta slangar mellan motor och värmepaketets anslutning på en M52b28 motor monterad i en Z3 från 1998. Eller måste man lossa hela insuget för att komma åt? Slangarna ligger ju mer eller mindre under insuget. Trångt är det och jag har fått ett minimalt hål i en slang. I första hand gäller det slangen från elektriska ventilen parallelt utmed torpedväggen, in i motorns bakkant. Någon som lyckats, eller är det bara att riva ut insuget för att komma åt. Kommer det ut mycket vatten, slangen ligger ju ganska högt i vattensystemet. | |
We 2.018 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Det är inte värt alla svordomar och blåmärken att jävlas med en slang under insuget, gör det enda rätta och plocka bort insuget. |
|
Om slangen är bra i övrigt, sätt en skarv? Klämmer man åt slangen med t ex en tving på var sida så rinner det ut minimalt med kylarvätska. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Tack för svaret. Eftersom jag känner mig gammal och trött besökte jag en irakisk bilmek som lagat bilar i 40 år. Han pekade på insuget och sa direkt att det här måste bort. Gick därefter och beställde samtliga slangar och även de långa plaströren så att det blir nytt under insuget. |
|
|
Har lite funderingar kring delar. Jag trodde att samtliga M52B28 motorer hade ett rör av plast från vattenpump, parallellt med motorblocket mot torpedväggen. Men det verkar som om jag på min Z3, tillverkad december 1997 har ett metallrör, med 90 graders avstickare mot "förgasaren" och även avstickare mot slang för expansionskärl. Är det av metall behöver det knappast bytas, eller? Stämmer det att rör och slangar under insuget har en design fram t.o.m -97, och sedan en annan design från -98 och framåt? |
|
|
Det är inte någon som har en kylarslang mellan den elektriska vattenventilen till värmepaketet och returen till motorn? BMW nr 64-21-8-401-808. Den tillverkas ej längre och är slut i hela världen. Slangen användes endast fram t.o.m. -97, kanske lite in på -98. Även om det indikeras att den finns, är den ej tillgänglig längre. Har ringt Schmiedmans, kontaktat Hubauer Shop, och även Pelican Parts i USA. Inga napp på Ebay. |
|
|
Hej, Kanske har jag missat någon siffra, men den tycks finnas här(?): Länk //Lennart EDIT: Ser nu att de inte skickar internationellt. Men jag antar att de kan övertygas på något sätt. I USA gäller inga principer, bara $$$… ;) |
|
|
Annars finns t ex Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Slangen finns inte hos någon som förväntas hämta den från BMW. Pelican Parts svarade att de hade kontrollerat med andra leveranörer om de kunde få tag på slangen, men det gick inte. Så tydligen har inte USA något eget BMW-lager. Ni kan ju kolla som exempel på Schmiedman, de har slangen enligt sin shop med 10 dagars leveranstid, men ringer jag dit bekräftar de att den ej finns. Så mitt antagande är att enda möjligheten är någon Ebay med bild på slang i en plastpåse. Nu är det så att i mitt fall är det 3 slangar under insuget som jag skulle vilja byta när insuget är demonterat. Men lyckligtvis är det ej den saknade slangen som läcker. Därför inte så intresserad av en slang som kanske dyker upp i slutet på september. Man vill ju ha igång bilen ganska snart, så man hinner köra lite mer. De andra 2 slangarna är på väg från Hubauer Shop. En eloge till Hubauer. Jag angav även VIN-nummer och de kom tilllbaks och sa att din beställning passar ej ditt VIN-nummer. Skall vi leverera ändå, eller kolla vad som passar. Det var då jag insåg att min bil är registrerad som en -98, men byggd dec. -97. Och att Z3 från och med september -98 har en annan lösning. |
|
| Det framgår inte helt klart om du varit i kontakt med en auktoriserad bmw återförsäljare i din jakt på en slang. Jag har varit med om att flera andra försäljare av reservdelar, inklusive schmiedmann, inte kunnat få fram en viss reservdel och det har sagts att dom är slut osv. Jag har då kunnat få reservdelen via auktoriserad bmw handlare dagen efter. | |
|
Hubauer är en sådan, auktioserad bmw återförsäljare. De svarade: Unfortunately, BMW AG has discontinued production of part number 64218401808. As a result, this item is no longer available. Please tell us how do you wish to proceed. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.