AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
294

320i 2007 startar inte

ep
7
epeppi190
320i e90 2007
Jag har googlat lite och kommit fram till att det kan vara bensinpumpen, men behöver ej hjälp eftersom att för dryga 2-3 månader sedan så startade den ej men dagen efter startade den utan problem, försökte rullstarta den 7gånger en gång och den startade på 7e försöket, har en vän till mig som sa att jag borde knacka lite på startmotorn så det skall jag prova, tror ni det är startmotorn eller bensinpumpen?
Hej,
Om startmotorn inte snurrar, kan det bero på
- startmotorn själv
- batteriet är trött (har ni provat med startkablar på hjälpstartbultarna under huven?)
- att framledningen från batteriet är skadad. På E90 finns det en svag punkt i genomföringen av pluskabeln i botten på batterifacket. Ärgar ibland. Lite typfel.
- Jordflätan från kaross till motor.

Om startmotorn går men motorn inte får bränsle - hur vet du det? - kan pumpen mycket väl vara orsaken, särskilt om bilen har många mil, 15-30k.
Går ofta att lyssna sig till. Tändning på, pumpen primar ett par sekunder.
Den går också under startförsök, men det är ju svårare att höra. Men det går ju också att mäta i pumpens kontaktstycke om den får ström.

Pumpreläet kan också spöka, så om pumpen inte låter är det nämnda mätning som gäller också.

//Lennart
ep
7
epeppi190
320i e90 2007
@lenwib bilen har gått 27k mil , bytte batteriet för dryga 8 månader sedan , men du nämnde nåt om batterifacket och jordflätan, hur fixar man det? Jag ska lyssna om bensinpumpen låter lite också,

Har du Instagram eller någon social media där jag kan förklara lite mer exakt vad som är problemet?, är mer aktiv på t.ex instagram och heter Epeppi190 på Instagram
Nej, jag är inte på insta.

Beroende på förutsättningar finns det lite olika sätt att börja felsöka. Du svarade inte på min fråga men det verkar som att startmotorn inte snurrar. Inte ens klickar?

Prova startkablar från en fräsch givarbil på hjälpstartpolerna under huven. Eller bättre, använd pluspolen och en en jordpunkt på själva motorn. Klickar det inte ens från startmotorn, försök testa att ge ström direkt till solenoidens manöverpol. (Se upp så du inte kortsluter något!) Funkar startmotorn då, är det i den solenoidens krets du måste leta (tändningslås, startrelä osv).

Om det klickar men startmotorn trots bra ström inte snurrar kan du nog räkna med att startmotorn behöver bytas eller bytas kol på.

Om en givarbil inte finns enkelt tillgänglig, mät för säkerhets skull polspänningen på batteriet. minst 12,5V.
På åtta månader hinner mycket hända med ett batteri.
Nu startar ju inte motorn, men om du får igång den, mät polspänningen över batteriet med motorn på tomgång. 14V +/- (=generatorns laddspänning.).

Genomföringen under batteriet: inspektera först in- och utvändigt. Vid tecken på korrosion skrapa rent och kolla noggrant. Kan ge både tjuvström och dålig kontakt=för svag ström för startmotorn.

Jordflätan tror jag sitter baktill vid motorns högra undersida (i bilens normala färdriktning). Inspektera skicket.

Problembilden är inte riktigt klar och det känns som att du inte är alldeles van vid att felsöka och meka, så det är svårt att ge dig en riktig lathund att jobba efter. Men försök enligt ovan, om jag uttryckt mig förståeligt och återkom.

//Lennart

ep
7
epeppi190
320i e90 2007
Yes, jag är absolut inte van vid att mecka , men jag ska göra allt du skrivit och återkommer efter, batteriet ligger på 14,4 om bilen är avstängd, men ska ändå göra allt som du skriver, Tack för hjälpen Lennart!🤩
ep
7
epeppi190
320i e90 2007
Yes, jag är absolut inte van vid att mecka , men jag ska göra allt du skrivit och återkommer efter, batteriet ligger på 14,4 om bilen är avstängd, men ska ändå göra allt som du skriver, Tack för hjälpen Lennart!🤩
14,4 V är nog direkt efter laddning, väl? Det är för högt men lugnar sig nog efter ett tag. Om inte, kanske vi har ett nytt problem.

Tillsvidare får vi anse att det åtminstone är bättre än 11,4 V. :)

//Lennart
Ni
976
Nip
320i-04
@lenvib frågade: rullar startmotorn?
- vore bra att få klarhet

Det nämndes "bensinpump", det måste ju tyda på att startmotorn rullar om den bara inte får bensin?
- om inte ens startmotorn rullar, hur kommer man in på bensinpump annars????

Så frågan kvarstår "vad menas med att den inte startar"?

Det är ungefär som att lämna in på verkstad "den funkar inte"...

Någorlunda ok batteri med avstängd motor bör hålla 12.6V vad jag letade fram för några år sedan.
- 14.4V är väl vad generators har när motor igång, om jag minns rätt
ep
7
epeppi190
320i e90 2007
@nip har en vän som mekkar på bilar, han sa att det högst troligen är Bensinpumpen. Nu är inte jag den mest kunnige därför så skriver jag här och frågar er. Alltså när jag startar bilen hör jag ingenting alls, kan försöka filma in och visa dig men vet inte riktigt om det går att göra det på detta forum.

All hjälp uppskattas. Tack!
ep
7
epeppi190
320i e90 2007
@nip Men det utöver era svar så lutar det sig mer mot att det är startmotorn. Så ska nog beställa en . Eftersom att bilen startade på 7e försöket på rullstart så sa han att det kan vara bensinpumpen (min vän alltså)
"har en vän som mekkar på bilar, han sa att det högst troligen är Bensinpumpen."...och du tror du får bättre förslag här av personer som inte varit närma bilen?

Lämna bilen till din vän och be honom fixa...

Byta delar på utifrån gissningar brukar bli dyrt.
@epeppi190: om du har gjort ungefär som jag skrivit och försäkrat dig om att det inte handlar om strömproblem, utan om startmotorn, är det ett steg framåt.

I värsta fall, dock, handlar det om dubbla problem - startmotorn OCH bränslepumpen.
Ganska osannolikt att båda inträffar samtidigt. Men bilen har ju både några år och mil bakom sig så inget kan uteslutas.

Kunde du lyssna dig till om bränslepumpen fungerar? För ett friskt öra är det inget större problem. Pumpen sitter i tanken och under högra delen av baksätet.

Som sagt: lyssna när tändningen vrids på. Ett par sekunders surr när pumpen bygger upp trycket indikerar att pumpen fungerar. Men bara ett par sekunder så lyssna noga. Ta hjälp eventuellt.
Försöket kan inte upprepas direkt. Det måste gå ett tag så att bränsletrycket hinner sjunka igen.

Om det inte hörs någonting alls, eller om pumpen fortsätter att surra, kan den misstänkas vara defekt.
Efter 27k är ett byte nog berättigat i vilket fall som helst. Det är inte kul om den dör under färd. Jag har provat det själv.

//Lennart
Ni
976
Nip
320i-04
"Alltså när jag startar bilen hör jag ingenting alls"
- ingen reaktion från startmotorn alltså när du aktiverar för att starta
- inga klick, ingenting

Så var ifrån kommer logiken att det skulle vara bränslepumpen?
- den förhindrar väl inte att startmotorn rullar?

Ytterst märklig felsökning kan jag tycka...ta en sak i sänder, startmotor först...
@epeppi190: du har PM.

//Lennart
ep
7
epeppi190
320i e90 2007
@nip han kollade på bilen och när han felsökte nämnde han inget om startmotor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.