AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
411

Svänghjulsgivare 525 E39

Jo
3
Jonas1979
218D grandtourer m-sport - 16
320i touring - 01
320i touring - 04
Hej, har fått aktiv felkod på svänghjulsgivaren på svärsonens 525:a från 01. Undrar lite om någon har koll på var den sitter så man kan kolla/mäta upp den innan man beställer en ny.
Mvh Jonas
Hej,

Det finns några gamla trådar här på AP, men den här gången valde jag en YT eftersom den är kort. :)

Har ni fått en felkod på givaren, är det ganska säkert också fel på den förutsatt att ni använt en bra felkodsläsare. Åtminstone tidigare hade en del läsare svårt att skilja mellan kamaxel- och vevaxelsensor.

Jag tvivlar på att det går att kontrollmäta sensorn, en Hall-givare, men det märker ni väl.

//Lennart
Ska ju bli intressant hur det utvecklar sig, med de här givarna.
"Alla" säger ju att det är bara original som gäller, men nu är både kam in och den här slut, verkar det som.
2.435
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Jag har precis pratat med Victor på Schmiedmann i Fjärås. Han påstår att Hella och Bosch fungerar lika bra.

//Håkan
Sn
797
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Även min erfarenhet. Bosch och Hella är OEM till tyska bilindustrin.
Historiskt har det varit bra kvalitet och bör vara ett säkert köp.

Undvik att köpa givarna på billigaste Amazon/Temu/eBay-sajten. Det finns tyvärr välgjorda kopior.
Nä, det verkar vara när folk köper jätte-billiga delar som det här ryktet uppstått.

Verkar vara mycket BMW-delar som tar slut, nu även slangen från servo-behållaren till pumpen samt fläkt-bladet.
Det senare gick att beställa hos Leebmann, men sedan kom de tillbaka och sa att de inte går att få tag i längre.

Vore kul med en återkoppling när ni bytt.

Mvh
OT, men vi väntar ju på facit från TS. :)

Betr. servoslangen: eftersom sugsidan inte är utsatt för tryck, funkar en vanlig lågtrycks hydraulslang.

En sådan är ganska mjuk och möjlig att dra från behållaren till pumpen. (Naturligtvis beroende på krökar mm, men vill man…)

Jag köpte från

Länk

när min bils motsvarande slang hade mjuknat pga läckage.
Det läckte i en krymphylsskarv som BMW verkar ha tyckt vara mindre viktig och gjort i konservburksplåt. Läckaget var bara en fråga om tid.

När servo-oljan kommer lös, förstör den allt gummi och det blev ett projekt. :)

Jag behöll metalldelarna från original slangen och använde sen rostfria slangklämmor.

//Lennart
Tack, inspirerande, jag gissar att när nu bilarna blir över 30 år kommer man att behöva renovera mer än köpa nytt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.