AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
2.328

BMW i4 2024 års modell

Sida 2 av 2
el
18
el apan
Tesla model 3P 2019
Jag har kört model 3 i 4 år, model S i 3 år och numera en i4. Alla bilar har sina för och nackdelar. Teslas största fördel är nog mjukvaran. Allt är så enkelt, väl uttänkt och praktiskt. Där ligger dom årtal före. BMWs fördel är nog hårdvaran. Det känns mer som en "riktig" bil. Körkänslan/dynamiken ligger några år före. Första åren med Tesla var det ju även underbart med SuC nätverket. Idag känns det som att det finns laddare på varje mack längs stora vägarna så den fördelen är inte lika relevant. Med det sagt, jag skulle absolut rekommendera i4!
Jag bor ett par mil söder om Gbg. Har konstaterat att priserna på BMV i4 är 20 - 30000 kr lägre i Sthlm området. Lite surt då det inte är kul att åka till Sthlm för att titta på bilar. Vågar man köpa en osedd?
@Pionjar
En rätt viktig komponent på elbilar är ju batteriet. Jag skulle vilja ha bilen upphissad på lift för att kunna inspektera och se att det inte finns skador undertill på batteripacket. Är vidare endast lekman på det här, så kan inte bedöma i vilken utsträckning en egen undersökning skulle kunna ersättas av att någon på bilfirman filmar batteripacket i tillräckligt hög upplösning.

Och utöver det så antar jag att det kan finnas ytterligare defekter. T.ex. skrammel/missljud i interiören. Hur gör man med sånt om man köper en bil osedd?
Jag har en dotter och svärson som bor i Sthlm, de kan titta på bilen men det är inte riktigt samma sak. Får se hur jag gör. Hoppas det dyker upp ett intressant ex i närheten.
Jag har en dotter och svärson som bor i Sthlm, de kan titta på bilen men det är inte riktigt samma sak. Får se hur jag gör. Hoppas det dyker upp ett intressant ex i närheten.
Rule Germania skrev:
…] Mercedes CLA som tekniskt sätt är riktigt intressant lider av samma taskiga bagageutrymme. Då kan nog den nya elektriska C-klassen vara mer intressant. […"

Eldrivna CLA finns även som Shooting brake/Touring/Estate/kombi. Men den bilmodellen är väl i princip helt ny på den svenska marknaden… Så om om det finns ex. ute hos handlarna så gissar jag att de inte är många mil på dom.

Annars vann sedanversionen av CLA årets upplaga av svenska 'långdistansracet' SECC där dom är några som ser vem som kan köra Ystad-Haparanda på kortast möjliga tid förutsatt laglig hastighet +max 1 km/h GPS-övervakat.

Länk

I år var det dock relativt mkt vägarbeten som förhindrade en ny rekordtid. Och numera finns det även rätt många bilar mellan vilka den totala skillnaden i restid – även på en sån här sträcka – blir tämligen försumbar. Och då var inte förra årets vinnare Porsche Taycan med och tävlade i år. Fanns t.ex. även inte någon i4 eDrive40 eller Merca EQS i årets startfält.
da
2.012
danielb
I4 M50 -24
Liten semesterrapport efter en tur Karlstad → Göteborg → Ullared → Göteborg → Uddevalla → Karlstad.

BMW i4 M50 levererade precis som vanligt. Snittförbrukningen landade på 15,8 kWh/100 km, bilen går klippstabilt även i motorvägsfart låg ca 5km/h över skylten som sig bör och hela familjen var nöjd med komforten.

Vi kom fram till hotellet i Göteborg med 50 % batteri kvar, laddade upp till 100 % över natten. På hemvägen tog jag en "fegladdning" på Torp i Uddevalla i några minuter, men så här i efterhand tror jag faktiskt att vi hade klarat oss hela vägen hem till Karlstad utan den.

Och ja... det blev några rejäla accelerationer också. Mest för att vänligt demonstrera för ett par diesel-Audis att en i4 M50 fortfarande har en del att erbjuda.
Jag sonderar fortfarande marknaden avseende BMW i4. Jag tycker mig se att priserna ligger ca 20-30 kkr lägre i Sthlm trakten än i Gbg området. Är jag fel ute eller håller ni med?
Jag nämnde och länkade till årets upplaga av SECC ovan (Swedish Electric Car Championship). ;-)

Bara ifall någon noterat att det var en i4 M50 som inte placerade i sig så bra i årets upplaga… Den bilen kördes tydligen av en finnländare som var med och tävlade för första gången. Vet faktist inte varför det tog sån hiskelig tid för den bilen i årets upplaga. Samma bilmodell var även med och körde 2024, fast då istället med en annan relativt 'rutinerad' förare. Då kom den bara ca 30 minuter efter de Tesla 3 som var med och placerade sig bäst i resultatlistan den gången. Så en M50 med minsta och mest aerodynamiskt effektiva fälgarna skodda med Michelin e.Primacy borde ha kunnat köra sträckan på ung. samma i tid i år – dvs ~19 timmar inkl. X antal stopp för snabbladdning.

Tävlingsresultatet från 2024:
Länk
Ma
1.356
Matthias
328i GT - 2016
320d - 08
X5 40d - 13
Funderar starkt på en I4. Men hur är insteget, är bilen låg? Skall iväg och testa i veckan. Jag har idag en F34 GT som är för krånglig att ta sig i och ur, särskilt för de som är annu äldre än jag. annars en toppen bil. Har en X5 e70 som är lite hög. Tycker X4 är lagom i insteget. Vilken elbil motsvarar X4 i detta avseende?

Matthias
Jag har bara provkört en i4 och den var lite låg för en gammal man (72 år). Om inte något drastiskt händer med kroppen så skall jag nog kunna komma i och ur bilen.
Jag har bara provkört en i4 och den var lite låg för en gammal man (72 år). Om inte något drastiskt händer med kroppen så skall jag nog kunna komma i och ur bilen.
@Matthias:
Typ mer eller mindre varenda biltillverkare har väl en eldriven SUV/Crossover med liknande insteg som X4. Så det är nog bara att välja den som du själv gillar.

Annars skulle väl kanske en VW ID.7 kunna funka. Tror den är lite högre in insteget än i4. Har suttit i en ID.7 Tourer GTX (versionen med kombibaklucka), men minns inte riktigt. Har i och för sig inte provsuttit en i4, men det kanske är möjligt att skapa någon slags instegsprofil som höjer sätet tillräckligt mycket, ifall det upplevs för lågt för insteg när sätet är i lägsta läget. i5 kanske har aningen högre insteg än i4.

Typ varenda av Polestars modeller har väl lite högre insteg, men personligen kan jag inte tänka mig en bil från en kinesisk tillverkare. Finns ju både kamera och mikrofon i kupén. Och dom här bilarna har väl alla var sin internetanslutning… I värsta fall går dom väl även att fjärrstyra rakt in i närmsta långtradare el. dylikt.
Ma
1.356
Matthias
328i GT - 2016
320d - 08
X5 40d - 13
Har nu provat och i4 som är ganska låg i insteget, ungefär som min F34 GT. I4 är också ganska trång därbak. Den går bort dessvärre (finns en SÅ snygg grön med lite brun skinn...).
@Matthias:
Om i4 är som en F34 GT i insteget, så lär ju inte halvkombiversionen av VW ID.7 vara lägre. En Audi A6 e-tron Sportback (också halvkombibaklucka) gissar jag är ungefär som en i4 i insteg. Så det är väl dom två alternativ som finns om man vill ha något som inte är SUV/Crossover, ~två år begagnat med halvkombibaklucka, och från en tillverkare med Demokratisk värdegrund. Kan man tänka sig en Tesla finns ju även Model S. En beg. är ju inte pengar i fickan åt Elon/MAGA ifall man som jag inte kan tänka sig att stötta dom 'intressena' ekonomiskt (förutsatt så klart att man inte köper en beg. av Tesla dvs.). Men Model S lär ju vara dyrare än en ID.7. Verkar väl vidare som Tesla aldrig riktigt fick till kvaliteten på den modellen (eller MX). Och som jag nämnde ovan, så verkar ju iallafall batterierna i Plaid-versionen degraderas onormalt snabbt. Men det kanske är annorlunda med icke-Plaid-varianten. Vet ej.
Ma
1.356
Matthias
328i GT - 2016
320d - 08
X5 40d - 13
Testade flera bilar den dagen. Enligt säljaren är Tesla 3 lika eller lägre än F34, synd. Tesla Y var bra, men är en helt annan bil - inte helt uteslutet ännu dock (gillar inte knapplösa bilar...). Men i4 var nog överlag den med lägst insteg hos den handlaren. Får börja om med lite mer SUV-lika bilar...
Nu har jag köpt en BMW i4. Vi programmerade en av nycklarna på min användare när jag var på bilfirman. När jag klev in i bilen kom min profil upp. När jag startade bilen dagen efter kommer "fortsätta som gäst?" upp. Alltså inte min profil. Jag får istället trycka på min profilbild för att den skall logga in. I och för sig inget besvärligt men min profil skall ju loggas in med min nyckel. Jag har försökt att ändra på detta men inte lyckats. Någon som vet hur man gör?
Nu har jag köpt en BMW i4. Vi programmerade en av nycklarna på min användare när jag var på bilfirman. När jag klev in i bilen kom min profil upp. När jag startade bilen dagen efter kommer "fortsätta som gäst?" upp. Alltså inte min profil. Jag får istället trycka på min profilbild för att den skall logga in. I och för sig inget besvärligt men min profil skall ju loggas in med min nyckel. Jag har försökt att ändra på detta men inte lyckats. Någon som vet hur man gör?
da
2.012
danielb
I4 M50 -24
Du måste koppla profil mot nyckel:

BMW ID/profilbild → Hantera BMW ID → din profil → Inställningar → Föraridentifiering/Driver recognition → Fordonsnyckel → Koppla nyckel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.