|
|
|
|---|---|
|
Om fler användare märkt att visning av SMS i iDrive slutat fungera så kan jag berätta om lösningen. Scenariot är att min Samsung-telefon med senaste Android 16-uppdateringen är kopplad för handsfree till min iDrive7 med SW-version 03/2026.32. (Vet inte om uppkoppling med Android Auto också är drabbad.) Det är visning av mottagna SMS som försvann. Även "SMS"-menyn försvann trots att visning av SMS är ibockad. Symptomen är att SMS-meny och visning fungerar efter en om-parning, men bara 1 dag. AI-assistent kom faktiskt med lösningen: Telefonen har fått en nyare Bluetooth-version och tycker att bilens Bluetooth-version är för gammal, så den blockerar funktionen efter en tid. (Detta var repeterbart.) Lösning: Aktivera "Developer mode" i telefonen och stega tillbaka Bluetooth-versionen. I mitt fall från 1.5 till 1.4. | |
|
Vad har du för bil med iDrive7 som har SW version från 2026? Jag har en 330e från 2022 och den får inget nyare 07/2024.30 - det säger både bil och app är senaste för mej. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| @325cabrio, 4-serie 2021. Ny SW var BMWs lösning på problem efter att bilen hittat på att ladda ur batteriet. | |
|
Kunde du ladda ner den själv eller gjorde sw update på verkstad? Kan de lägga på nyare än man själv kan i appen? Får man något annat bra med uppdateringarna? /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| BMW service kan lägga in senaste. Jag har inte noterat något positivt. Jag vet inte om telefonuppdateringar eller BMW uppdateringen är skyldig till att långt tryck på rattens talknapp inte aktiverar telefonens assistent längre. (Med AA fungerar det men jag kunde använda det med bara "handsfreeuppkoppling" för att ringa (på svenska och) svenska namn i Kontakter. Nu blir det ingen reaktion. | |
|
Jag ringde BMW connected support och fick till svar att det inte finns någon nyare Sw för min bil. Men personen som svarade gav inget komptent intryck, det lät som en ung sommarjobbare utan egen BMW som följde svarsmallen på skärmen framför sig, tyvärr. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Vilken ny funktionalitet förväntar du dig med en uppdatering? Har du några problem som du söker lösning på? Det släpps inte nya versioner bara för att det är kul. |
|
|
I min värld av mjukvara upptäcks det säkerhetsbrister nästan dagligen som måste täppas till och det kommer ny funktionalitet i många appar jag använder - det borde det kunna göra även till "mobilen på 4 hjul". T ex kan jag inte se bräsleförbrukning då jag kör med fossilmotorn. Jag kan inte personalisera öppningsvinkel på bagageluckan, användbart då jag har en kajak på taket. Jag kan inte använda bilen som batteri till huset (vehicle2grid). Det finns säkert mycket som jag ännu inte vet att jag villhöver eller rent av behöver. och eftersom andra t ex du samt andra med nyare IDriver-version får nyare verisoner av mjukvaran undrar jag varför jag/min bil är exkluderad. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Att få ny funktionalitet tror jag du kan glömma. Du får du köpa en ny bil. Tesla är undantaget här. Buggfixar ja men säkhetsbrister nä knappast så bilen är ute på suspekta sidor... Att du inte kan se bränsleförbrukningen är ett fel just på din bil. Ang. bagageluckan har du kollat i manualen? V2G knappast aktuellt på en laddhybrid. |
|
|
@Ska3 Nej, bilen surfar inte själv på suspekta sidor men närgågna busar kan ju utnyttja nyupptäcka sårbarheter för att t ex ta sig in i bilen. Mitt solcellsbatteri idag är 5kWh och jag hade gärna adderat på bilens dryga 10kWh för att kapa pristoppar på vinterkvällar. Öppningshöjd av abgagelucka finns beskrivet i min manual, men osäker på om jag har den optionen, får kolla nästa gång jag ska ut och köra. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.