AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
526

Problem med dörrlås F34, 2015

Tu
61
Turborulle
328 GT X-drive, M-sport -15
Jag har en F34, 2015 med Comfort Acess och fick plötsligt problem med dörrlåset på en av bakdörrarna. När jag tar i dörrhandtaget på förarsidan och bilen låses upp, så hör jag hur det slamrar till ett par gånger i bakdörren. Bakdörren går dock inte att öppna utifrån, trots att bilen är upplåst och de övriga dörrarna är upplåsta. Jag kan se att "piggen" i ovankanten på dörrklädseln inte kommer upp som de gör på de övriga dörrarna. Om jag tar en gång till i dörrhandtaget på förarsidan så slamrar det till ett par gånger igen i bakdörren och då kan jag öppna dörren utifrån. Däremot har inte piggen åkt upp.
Det går alltid att öppna dörren från insidan och när man drar ut låshandtaget på insidan för att låsa upp och öppna dörren, så åker piggen upp som den ska. Däremot så åker den ner direkt igen när jag släpper låshandtaget på insidan.

Är det någon som har råkat ut för något liknande och/eller kan ha någon ide vad som har gått sönder i låset? Även om detta är en F34 så utgår ja från att det är samma låsmekanism i alla 3-seriebilar från de här åren.
Visa användare
312
Remo
320d Touring -11
Jag har haft ett liknande problem på min låskista i förardörren på min E91:a. Se länk med filmklipp.

Länk

Jag böt hela låskistan, men i efterhand tror jag det hade räckt med att smörja upp låsenheten mellan nyckel och låskista.

Dock saknar antagligen din bakdörr denna låsenhet.
Tu
61
Turborulle
328 GT X-drive, M-sport -15
Det låter precis som i min bil, men tvärtom. Det verkar på klippet som att det låter när du låser bilen eftersom piggen åker ner. Hos mig låter det inte när jag låser, bara när jag låser upp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.