AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
199

Körstabilisering abs Eco sport fel

Au
1
Autofokus
525i Touring -01. X3 2.0 D -16
Hej alla Bmw älskare och andra som läser. Detta är mitt första inlägg och jag har ett problem. Har ej sett någon lösning på detta när jag läst på forumet. Jag har en X3 F25 2.0 D -16 Start stop , eco , sport , abs , körstabilisering, traction fungerar ej. Har läst av felkoder 480121 ICM: Internal yaw-rate signal implausible , 480122 ICM: internal control- module fault,E58514 Signal (yaw rate, 0x19F )invalid, transmitter ICM, 801C20 ZGM: central fault memory full no control- module fault, Har använt både Biltemas 15-1374 och Ancel VD500 diagnistikverktyg( fungerar lika men Ancel halva priset) Får ibland varning om krockkudde och bältessträckare. Bilen fick innan problemet uppstod nya stötdämpare fram. Ny filterhållare insug motor. Ny bakaxel och ett bakhjulslager bak på verkstad. Det hände även innan felet att bilen av sig själv hamnade som i friläge utan att driva ett par gånger.
Har bytt alla fyra abs sensorer och sett att de ger värden i diagnostik verktyget när bilen rullar (Det gjorde även de gammla senorerna) Har bytt till nytt batter ( kodat in) det gamla batteriet kändes rappt men hade 55% batterihälsa (EN) Hade läst på många ställen att batteriet kunde vara orsak så jag bytte till AGM 105AH 900 EN utan någon skilnad. Mätte även om det fanns spänningssillnad om jag mätte direkt på batteriets minus eller jordat i chassiet Det var ingen skillnad annars kunde man misstänka jordfläta mellan drivlina och chassiet. Batteriet har varit urkoppolat 20 min och det fungerar att kallibrera ratten med fullt utslag åt våda håll några gånger efter detta så elservon aktiveras. Har läst att spolarvätska kan skada kablar men vet inte om det gätter F25 -16? Då borde väl spolaren strula och hastigheten ej visas på höger bakhjul i diagnostikverktyget Bilen har rullat några veckor med för små e39 hjul men alla hade samma storlek så jag tror inte det påverkat. På min 525 e39 -01 fick jag byta hela abs-enheten när abs slutade fungera. Finns det någon som vet eller som löst vad kan det vara som orsakar problemet? Vet någon om man genom någon uteslutningsmetod kan ringa in vilke del som strular? Kan man testa abs enhet/pump separat?

Varje dag ett äventyr.
Visa användare
ProPro-medlem
13.425
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Att se över batteriets status (samt även att alla spänning kommer fram) är ett mycket bra första steg - då problem här kan leda till att "falska" felkoder sätts.

Vad du ska fokusera på är de felkoder du läst ut.
Där kan du se att problemet inte har med några ABS-sensorer överhuvudet, så dessa bytte du tyvärr helt i onödan.
Vidare kan du se att problem handlar om ICM (ICM är en av trettiotalet styrenheter som du har i din bil och står för Integrated Chassis Management).

ICM är en styrenhet som hänger på FlexRay bussen och tjattrar med både ZGM- och DSC-styrenheterna.
ICM är även styrenheten som hanterar airbagsystemet (och dess sensorer).

En farkost där rotation är tre av sex frihetsgrader. Rotering kring x-axeln är roll, kring y-axeln är pitch och kring z-axeln är yaw. Så en bil behöver en sensor för att mäta yaw (rotering kring z-axeln).

0x480121 = ICM: internal yaw-rate signal implausible
0x480122 = ICM: internal control-unit fault
0xE58514 = Signal (yaw rate, 0x19F) invalid, transmitter ICM
0x801C20 = ZGM: central fault memory full - no control-unit fault

Första felkoden (0x480121) är intressant.
Styrenheten ICM anser att signalen den får från yaw-sensorn är skräp och helt orealistik.
Kan bero på så enkla saker som dålig spänning (som du redan uteslutit) eller att ICM-styrboxen inte skruvats fast (kan hända om någon river ut hela inredningen för att tex byta kondensorn).
Men med största sannolikhet är det inget av dessa enkla saker då den där andra felkoden, 0x480122, finns där också.

Andra felkoden (0x480122) är lika intressant.
Denna är en stark indikation att något internt inne i ICM-styrenheten är trasigt.
Kan även uppstå vid låg spänningsmatning (men då brukar det alltid finnas en undervoltage felkod och dessutom har du redan uteslutit dålig/låg systemspänning).

Felkoden 0xE58514 är bara ett följdfel av ovanstående två felkoder. Denna säger helt enkelt att ICM-styrenheten skickar ut ogiltliga värden ut på FlexRay-bussen (ICM-styrenheten kan ju inte samla in rätt värden från yaw-sensorn så den skickar ut så kallat substitute, dvs ett påhittat ersättningsvärde, ut på bussen i brist på bättre information och detta klagar mottagarna på).

Felkoden 0x801C20 bör rimligtvis också bara vara ett följdfel av ovanstående tre felkoder. ZGM är också en av de där trettiotalet styrenheter som du har i din bil och står för Central Gateway Module. ZGM pratar som sagt med ICM över FlexRay och det kommer antagligen för mycket felaktigheter från ICM.

Samtidigt ska man tänka på att alla dessa trettiotalet styrenhet behöver tala med varandra. I hög datafart! Och med extremt stor pålitlighet (inte bra om 1=bromsa plöstligt blir 0=gasa)! Allt detta i den extremt påfrestande miljön en bil måste utstå!
Därför måste man alltid ha i åtanke om felet kan bero på trasiga eller defekta kommunikationslinor. Tänk vad en enda dålig jordkabel kan göra - tänk då på det mini-Internet som slingrar sig runtomkring i din bil!
I det här fallet så finns inga indikationer på defektet i kommunikationation så det kan läggas åt sidan.

Kort och gott lutar det mot att du har en defekt ICM-styrenhet (yaw-sensorn sitter inbyggd i ICM-styrenheten).

Felen med krockkudde och bältessträckare är nog separata fel men man ska tänka på att ICM skickar kritiska uppgifter till ACSM och utan dessa så kommer ju ACSM att klaga - men yaw är faktiskt ingen av informationen som ACSM vill ha så därför tror jag dessa fel är helt separata (ACSM är Advanced Crash Safety Module och hanterar alla airbags, bältesträckare och annat). Men jag skulle definitivt börjat med att åtgärda ICM-problemet och skulle sedan ACSM-problem lösa sig på samma gång så är ju det bara en bonus.

Så för att summera : Det lutar mot att du har en defekt ICM-styrenhet (yaw-sensorn sitter inbyggd i ICM-styrenheten).
Håller med bmw-slangen här, det låter väldigt mycket som att du jagat fel ände med ABS-givarna. Felkoderna pekar ju ganska tydligt mot ICM och framförallt yaw-sensorn i själva modulen. När både körstabilisering, ABS, eco/sport och traction lägger av samtidigt brukar det nästan alltid vara något centralt system som tappat vettiga data.

Att bilen dessutom känts som den gått i friläge ibland stärker nästan misstanken om att olika system tappar kommunikationen med varandra. Jag hade nog börjat med att kontrollera ICM-modulen fysiskt innan jag köper något dyrt. Kolla kontaktstycken, fukt, korrosion och att den sitter ordentligt fast. Har någon varit och skruvat i bilen nyligen är det inte omöjligt att något hänt där.

Men är allt torrt och fint så känns det tyvärr ganska sannolikt att själva ICM-boxen är defekt. Då kan en begagnad med rätt kodning vara vägen att gå istället för att fortsätta byta sensorer på chans.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.