|
|
|
|---|---|
| Vad kännetecknar motorhaveri? Erfarenheter? | |
|
Finns ju olika nivåer som alla betyder renovering metallspån i oljan repor i cylinderlopp missljud spunna lager |
|
|
Precis, symtomen kan vara allt mellan att motor går "ryckigt" och är helt stum. Underlättar om du beskriver senariot och vilken modell/motor det gäller. MVH Christofer |
|
![]() 13.425 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ett extra inspektionshål i blocket är ett säkert kännetecken på motorhaveri. Att inte kunna vrida runt vevaxeln 720° är ett annat relativt säkert kännetecken på motorhaveri. Att kamaxeln inte snurrar när man drar runt motorn (vevaxeln) är oftast ett säkert tecken på motorhaveri då de flesta BMW-motorer är interferensmotorer. Om en M20-motor plötsligt tappar effekt och man lyfter på motorhuven och det saknas kamrem så är det också oftast ett säkert tecken på motorhaveri. När det börjar rinna olja ut ur avgasrören så är det också ett bra tecken på stundande motorhaveri. Olja som ser mer ut som antikärvmedel än olja är ett annat bra tecken på stundande motorhaveri. Olja som glittrar lika mycket som Gary Glitter är ännu ett bra tecken på stundande motorhaveri. Plötsligt halverat effekt och hemskt ljud från toppen och mycket dålig gång på motorn kan vara tecken på haveri (i mitt fall en avbruten kamaxelvippa). Jag kan hålla på ganska länge :-) |
| bmw-slangen, du menar kamkedja? Eller finns det bmw med kamrem? | |
![]() 13.425 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag börjar känna mig gammal :-) Alla M20-motorer (och även M40-motorerna) hade kamrem! Och M20/M40 satt ju i en hel del modeller inom E21, E30, E36, E12, E28 och E34. Ingen som kommer ihåg den klassiska Six Junior (medans M30 då var ju Six Senior)? :-) Beskåda min gamla M20B25-motor! Länk Eller min gamla M20B23-motor! Länk Förutom dessa två motorer vet jag att M21-motorn även hade kamrem. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.