|
|
|
|---|---|
| Nyckelfjärrkontroll slutade fungera. Kan man kontrollera om "boxen" som sitter under spolen på en E61 och har hand om fjärren fungerar eller om det är ett kabelavbrott. 12V och jord är hela, men hur kontrollera om den sänder ut OK signal på CAN bussen? | |
|
Har du kikat på kablaget genom bakluckan? Jag vill minnas att fjärrens mottagare är under spoilern/tredje bromsljuset. Att fixa kablaget genom luckan är inte svårt, låter svårare än vad det är. /Swejok |
|
| Jo, kollade på kablaget, har reparerat anda kablar där tidigare för andra funktioner. Nu verkade de vara OK, men radiomodulen var så dyr, runt 400 EUR och upp, så vill vara någorlunda säker på det den som är sönder innan jag köper en ny. | |
|
Hej, Grejer som sitter under antennen eller t o m i c-stolpen brukar ju inte sällan bli fuktiga och ärga. Att öppna antenn(?)modulen och kolla visuellt vore kanske en bra början? //Lennart |
|
|
Öppnade och kollade. Med starkt förstoringsglas så syntes det tydligt att benen på några IC hade korroderat och ärgat. Men antagligen så såg kortet ungefär likadant ut för ett år sen, omöjligt att säga om skadorna var såna att kortet inte fungerar längre; därför kollade jag också anslutningar och kablar. Den här videon visar hur man bara med ett universalinstrument kan kolla att kablarna är hela: Videon är tyskspråkig, men ni ser iden i mätningen. I beskrivningen finns följande ang .vilka spänningar som bör finnas då kablage OK. Kort kurs i tyska: rot=röd weiß =vit blau = blå Radio an/aus = av/på grün = grön gelb = gul braun = brun Masse = jord 0 Ohm Wiederstand gegen Chassimasse = noll ohm mot jord ( i praktiken kan det vara 1..2 ohm) 1:05 Pin 1: ~12 Volt; rot weiß - Diversity stromversorgung für FM/AM Antenne 1:36 Pin 2: ~4.5 Volt; blau weiß - Fernbedienung für die zentralverriegelung 1:58 Pin 3: ~12 Volt / 0 Volt; violett weiß - Radio an (12V) / Radio aus (0V) 2:30 Pin 4: ~4.5 Volt; grün gelb - Komfortzugang 2:44 Pin 5: 0 Volt; braun - Masse; sollte 0 Ohm Widerstand gegen Chassismasse haben Allt var OK med mätningar, så högst troligt är elektroniken kaput. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.