|
|
|
|---|---|
|
Dags för nya sommardäck och nu sitter det 235/35 19 runtom. Funkar det att gå upp till 235/40 19 ? | |
|
Vad jag har läst på andra forum, så är det de lite större 245/40-19 som riskerar att ta i fjäderskålen i fram. Dina 235/35-19 är ju ganska mycket mindre än standarstoreleken 225/40-19. 235/40-19 blir bara en aningens större än standard. Om du kan bedömma hur nära ett (nytt) 235/35-19 däck skulle vara till fjäderskålar (kan skilja lite vänster/höger) så minskar det ca 6-7mm med 235/40-19. Det kan dock variera med däckmodellen (både storlek och hur skuldran rundar av). Du behöver också lite marginal för stenar som kan följa med runt. Marginalen som finns från fabrik beror också på om du har adaptiva stötdämpare. |
|
|
Tack för svar =)! Jag har hittat dessa däck Pirelli Powergy 2 235/35 R19 91Y XL Men alla sidor säger de inte är kompatibla? |
|
| Är det inte 255 bak på din? | |
| Jag har en uppsättning Pirelli P Zero PZ4 original BMW-stjärnmärkta däck som bara gått 700 mil som du kan få köpa för en billig peng. Plockade från min G42 M240i xdrive. 225/40R19 fram och 255/35R19 bak. | |
|
Do23_WMB jo, som jag skrivit i tråden så har jag koll på orginal-uppsättningen det ska vara. just därav min fråga. Det sitter 235 runtom, inte 225 fram och 235 bak. Hertzmann, intressant, skicka bild och pris =)! |
|
|
"235/35 R19 91Y XL Men alla sidor säger de inte är kompatibla?" Ja, de är ju inte tänkta för din bil. Har inte koll på vikten för Dieseln men BMW kanske specar högre lastindex? De är för små ~1.5%. Det borde innebära att hastighetsmätaren visar ännu mera fel än den gör med original-däck. Ca 5-6km/h mera än verklig fart. Är nog inte olagligt men irriterande för "kön" om du inte "kompenserar" :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.