|
|
|
|---|---|
|
Dags att köpa ny bil och funderar lite på en Bmw 330e 2025. Är det vettigt att köpa en sån som privatperson? Kommer ha ca 3,5 mil enkel resa till jobbet och kan ladda hemma. Kör annars mest landsväg och inte så mycket motorväg. Ni som har en 330e vad är era erfarenheter av dom? Bra dåligt? | |
|
Har 2025 nya större batteriet? Om inte, så kommer du nog inte ToR jobbet på en laddning. Jag har en 2022 330e och vintertid med förvärmd kupe hemma får jag cirka 3 mil på el och sommartid 4-5 mil. Men såklart är ju varje el-mil billig om du laddar hemma. även om det kan bli någon bensinmil i slutet av hemresan varje dag! Vet inte vad en 2025a kostar och beror såklart på utr, miltal och skick men visst kan du spara lite både på bränsle och skatt om du byter från en fossilbil. Visst kan man ladda via 230uttag men laddbox är bättre och får adderas till i kalkylen om du inte redan har det. Min 2022a laddar max på en fas, 3,6kW så mina 10-11 kWh batteri tar cirka 3 h att ladda även om laddboxen kan leverera ut mer kräm. Tänk också på vad huset har för huvudsäkringar om du vill kunna ladda snabbare. Mitt hus har bara 20A så det blir ju en begr i alla fall vintertid. När värmepannan också går så kickar lastbalanseraren också in emellanåt och ökar på laddtiden, sällen ett problem över natten men kan irritera dagtid om man vill köra en "runda två" samma dag. Idag laddar jag bilen billigt på egenproducerad solel, det är kul i plånboken och bra för miljöhjärtat. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
2025 330e har det större batteriet och ska ladda snabbare. Laddningen är inget problem hemma. Provkörde en 330e och tyckte den gick trevligt. Vad drar dom om man kör hybriddrift per mil? Kollade också på diesel men då är det 11000kr i skatt på en sån. Tittade även på 320d 2021-2022 men försäkringen va mycket dyrare och sen skatt på 3200kr på den. Köper jag en 2025 330e så blir månadskostnaden 1000kr mer än en 320d 2021a. |
|
|
Månadskostnaden för 330e 2025 lär bli avsevärt mycket högre än 1000:- mer än en 320d 2021. En nästan ny 330e har en avsevärt högre värdeminskning, samt högre kapitalkostnad eftersom den är betydligt dyrare i inköp. MVH Christofer |
|
| Det finns ingen siffra på vad de drar milen i hybriddrift, då detta är helt beroende av körstil, hastighet och distans. Jag har snart kört 3 000 mil totalt med min, varav ca 1 700 på eldrift och snittar på de totala milen ca 0,33 l milen ( tyvärr finns det inget automatiskt sätt att följa upp de totala bensinmilen för sig. ) 7 landsvägsmil per laddning är inga problem så länge det är plusgrader, och kan säkert funka vintertid beroende av temp, körsätt och hastighet även om det är stor skillnad som för vilken eldriven bil som helst. Jo den har givetvis en mycket brantare värdeminskning än dieseln, men är ju samtidigt nyare och en helt annan bil prestandamässigt om du låter hybriden släppa fram alla pållarna som den kan prestera om du är på det humöret. Den laddar sina knappa 20 kWh på drygt 2 timmar då den klarar av att ta emot 11kW med en vanlig hemmaladdare. | |
| Mycket nöjd med min bil. Hade en 320 d GC Xdrive-21 tidigare. Andelen eldrift är på 74 % hittills i år. Bensinen ligger på 0.23 l/mil. Med mina förutsättningar med varmgarage och inte mycket motorväg, kommer jag ca 5 mil vintertid(20-30 minus denna rekordkalla norrbottniska vinter).Sommartid närmare 8 mil. Jag har motor och kupevärmare, vilket kan vara lite ovanligt. Används på jobbets motorvärmarstolpe vintertid när jag inte laddar batteriet. Tänker att det går mindre energi för värmepumpen att värma kupen då.Bilen har gått 1400 mil. | |
| Vänta här nu. Kommer bilen 7-8 mil på 20kwh? Det är ju helt otroligt dåligt, blir typ 2.8kwh per mil. Eller är batteriets nettostorlek mycket mindre? | |
| Batteriet är 19,5 nto. Kortkörningar vintertid med föruppvärmning av kupén varje gång ligger bakom mina vintersiffror. Landsvägskörning på sommaren max ca 12 mil. Kortkörning sommar med kylning av kupen ligger mer på 8-9 mil. | |
|
Standradinställning är att batterierna jobbar mellan 5 och 80 procent om jag minns rätt. Detta för att öka batterierna livslängd. Detta går att ställa om i menyerna på min bil. VÄljer du att ladda till 100% och kör det ner till noll så kommer du några km till men batteriet slits/åldras fortare. Kör jag hel-el-läge så går den ju över till hybrid automatisk då jag har noll km kvar men stannar jag utan att ladda så kan jag ändå backa ut på el utan att motorn startar förrän jag kör framåt, vilket styrker tesen med att lämna 5% battteri när motorn startar. Blandad körning med lite övervikt på stad så drar nog min mellan 2 och 3 kWh per mil. Värt att veta om 2022an är också att kör man långt får man tanka ofta, bensintanken är bara på 40l, lite skillnad för mej som bytte bort en e91 330d som kunde gå 80-90 mil på en tank om man snålkörde långsträcka på landsväg. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Vad drar bensinmotorn i en sån 330e 2025? 0,6? Säg man åker en sträcka på 50mil man börjar med fullt batteri, lite blandad väg landsväg och lite motorväg? |
|
|
Med laddat batteri som den portionerar ut under färden är bilen snål. Runt 5.3-5.,9 l/100 km om man ligger på ca 10+ vid motorvägsfart. Samma sträcka utan laddat batteri så dricker min runt 7.2l/100 km LCI 2 är dock "snålare" då den har ett större batteri och avlastar bensinmotorn ännu mer, om man laddar den. |
|
|
Vad ligger man på för förbrukning på en 320d 2022-2025? |
|
|
Förbrukning är ju helt individuell beroende på omständigheterna. Allt mellan 0,5 och 0,9 per mil. De flesta någonstans mitt emellan vid blandad körning. Folk tenderar att inbilla sig att bilen drar mindre än den gör i verkligheten och räknar inte när man tankar. Färddator visar alltid för lite på alla bilar och har så gjort i alla tider. Detsamma gäller tankmätaren, när den visar halv tank är det alltid mindre för att ge en illusion om att bilen drar mindre än den gör. MVH Christofer |
|
|
Crille 82 Pratar du om 330e eller 320d med siffrorna ovan? Självklart beror det på hur man kör osv min tanke va att jämföra dom båda lite och då vad folk kör sina 320d respektive 330e på. 330e känns som en trevligare bil att köra men svårt, har provkört 330e men inte någon nyare 320d ännu. |
|
|
Hur lång är fabriks garantin på batteri/hybriddrivlinan på e-modellerna? Hur påverkas försäkringen när "vagnskadan" löper ut och bilen ska helförsäkras? Kollade på en 530e tidigare och blev förvånad av försäkringsbolagets prisförslag (helförsäkring) i jämförelse med min nuvarande diesel. Man påstod den högre premien berodde på hybriddrivlilnan/batteri. Låter ju iof sunt då bilen har två drivlinor istf en. |
|
|
Johan d75 Vad fick du för pris på försäkring? Försökt kolla via deras hemsidor men går tydligen inte på en 330e, man måste ringa. Ska göra det men hur mycket skiljer en hybrid mot en diesel? |
|
|
Jag har Länsförsäkringar och fick ringa dem för att få ett förslag. Min 520d -19 betalar jag ca 8500:-/år helförsäkring och fick som offert ca 12500:-/år helförsäkring på en 530e -22 som jag var intresserad av att byta till då. Sen är det viktigt att kolla var som gäller för villkor för tex självrisk på hybriddelen/batteri, den kan bli avsevärt högre ju äldre bilen blir och hur långt den gått. Kanske också skiljer mellan bolag. Detta var för ca ett år sedan, så kanske är andra priser nu. Kollade inte runt med fler bolag, då jag brukar få bästa budet från LF, då jag är sk "helkund" där. Just på den bilen tror jag BMW lämnade 5 år/10000 mil fabriks garanti på batteri/hybriddel. Men eftersom bilen i fråga hade gått mer än 10000 mil tolkade jag säljaren som att garantin då inte längre gällde. |
|
|
Statistiskt större risk att dieselmotorn rasar än problem med batteriet. Ska du jämföra försäkringar får du jämföra samma modell och årsmodell med olika drivlinor. |
|
|
På Hybrid med det större batteriet ( fr o m 2025 som i denna tråd) är garantin 8 år eller 16 000 mil dvs samma som för elbilarna. När det gäller förbrukning på de olika nämnda bilarna är det lika lätt som att svara på hur långt ett rep är? Kör sedan 1,5 år nämnd hybrid, efter ca 10 år med ett par 520 d f11 o g 31. Med mitt körmönster och knappt 2000 mil per år har det varit mer driftsekonomiskt med hybriden men det gäller givetvis inte alla körmönster ( hade t ex inte funkat med batteristorleken på hybriderna innan 2025 för mig). Liksom alla andra bilmodeller ( oavsett ICE, el eller hybrid) så stiger försäkringspremien nästan alltid med motoreffekten och då hybriden har drygt 50% högre maxeffekt än nämnd diesel, följer också en högre försäkringspremie. |
|
|
På körglädjekontot kan man ju addera hur roligt det är att accelerera med elmotorn, allt vridmoment tillgängligt från botten till toppen. När vridkurvan ser ut som ett uppochnervänt U är det kul att accelerera iväg. Turbodiesel i all ära (hade 330d e91 före min 330e) men trots tyngre så sticker 330e iväg snabbare. Utbudet av 330e är nog större också då många leasar hybrider men kanske lite färre så nya återlämnade lease-bilar. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Prisskillnaden mellan diesel och hybrid beror mest på att den senare har 50% högre effekt och det slår hårt i prismodellerna. Kolla 530e mot 530d så skiljer nästan ingenting. Vagnskadedelen innehåller inte ens maskinskademomentet så den som påstod att det är hybriddelen som drar upp premien då har verkligen inte koll. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.