|
|
|
|---|---|
| Jag tänkte att jag skulle hitta ett bra eftermarknadsrör till min E46 M54-B30. Jag ska byta vevhusventilationen och det rekommenderades att man även byter oljeröret till stickan då den tydligen kan vara känslig och svår att göra ren. Vart kan jag hitta korrekt sticka? Måste jag köpa original hos BMW kanske? | |
|
Hej, det tror jag är en typisk detalj man köper original faktiskt. Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
![]() 13.328 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jupps. bara att pinna iväg och köpa original (nytt kostar bara runt 600 SEK hos BMW). Köp då även ny o-ring (för tätning mot blocket) när du ändåså är där (art.nr 11 43 1 740 045). Jag har dessutom för mig att E46 xi-modellerna hade en speciell modell av oljeröret (även speciell modell av oljestickan). Glöm inte att välj Cold Climate varianten (den har yttre isolering). Det är för att reducera risken för det du beskriver - det vill säga att den kläggar igen. EDIT : Själva oljeröret finns inte i Cold Climate kom jag på nu, det är alla anslutningar och andra delar som detta finns - se nedan om övriga vevhuskomponenter. Dina övriga vevhuskomponenter du tänker byta ska då såklart också vara av Cold Climate varianten (om du är orolig för att det ska kläggas igen). Det är bilar med ofördelaktiga körprofiler (många och korta sträckor) som ofta står ute längre perioder i minusgrader som är i riskzonen. Kondens blandas med olja och denna choklad/majonäs-färgade sörja fastnar gärna lätt inuti de trånga kanalerna inuti oljestickan (som innehåller returen av oljan från oljeseparatorn och leder ned oljan i oljetråget) som därefter fryser och nu fastnar det ännu lättare ännu mer sörja och så fortsätter den onda cirkeln. Oljeröret är egentligen en inre och en yttre tub och det är just dessa små utrymmen som bildas som gör det lätt för sörja att fastna och frysa. Men det är oftast inga problem att rengöra oljeröret. 1. Fyll den med lacknafta eller förtunning och låt stå ett tag (det viktiga är att nedre delen och anslutningen/blindtarmen är fyllda - sätt den exempelvis i ett djupt glaskärl med lacknafta eller förtunning - det är där förstoppningen är). 2. Gå sedan loss med tryckluft och skölj lite då och då igenom med lacknafta eller förtunning och gå loss igen med tryckluft (de viktigaste områdena är det smala utrymmet mellan de två rören i oljerörets ände och upp till den lilla anslutningen/blindtarmen inklusive då såklart den lilla anslutningen/blindtarmen där vevhusventilationen kopplas in på oljeröret). Blås med tryckluft upp i oljerörets nedre ände runtom i det smala utrymmet mellan rören (håll gärna för oljeröret övre ände där stickan går ned för bästa effekt) samt även blås med tryckluft in i den lilla anslutningen/blindtarmen och varva med lacknafta eller förtunning så går det att rengöra de flesta. Det finns dock vissa basket cases som kan vara svåra och det kan ibland vara svårt att få rent i "mellanväggen" längre upp närmare anslutningen/blindtarmen. 3. Goto 1 tills det ser bra ut. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.