|
|
|
|---|---|
|
Äger själv en 520d xdrive G31 årsmodell 2018 och den har som dom flesta vet SCR-system (AD-blue). Har bytt den aktiva tanken för ca 1½ år sedan, som tur var på garanti. Efter detta är jag konstant nojig på AD-blue-problematiken med kristallisering vintertid och andra problem relaterat till avlagringar i systemet. Min fråga: Har någon erfarenhet av att använda Optispray i stället för vanlig AD-blue-vätska? Den ska ju enligt utsago förbättra vintertåligheten genom att den inte kristalliserar sig i kyla och att den dessutom renar hela SCR-systemet från avlagringar. Ungefär dubbla priset mot AD-blue, men det saknar betydelse. Optispray används flitigt inom entreprenadbranchen och säljs bl a av Lantmännen och Swedol, men hur funkar det i våra bilar? En annan tillsats finns också, nämligen Xenum ADMAX Pro som man tillsätter till vanlig AD-blue när man fyller på. Den verkar fungera på ungefär samma sätt som Optispray. Finns det några erfarenheter av den tillsatsen? | |
| Jag har bytt till optispray på min snart 10 år gamla f11. Jag tror det gör mer nytta än skada. Inga haverier ännu. | |
| Som ett tillägg till det jag skrev är det naturligtvis så att Optispray inte helt eliminerar risken för kristallisering, men den flyttar i vart fall gränsen för kristallisering till lägre temperaturer. Risken för kristallisering hos vanlig AD-blue kommer ju vid lägre temperaturer än -10 grader och det kan ju ske rätt ofta vid våra breddgrader. Jag har hört någon siffra nämnas ca -17 grader för Optispray, men jag har inte sett det skrivet någonstans. Jag själv har en kompis som med sin WW Passat valde att en gång fylla på AD-blue i sträng kyla, den kristalliserade direkt och det blev bärgning från platsen. Man bör kanske låta bli det och se till att fylla på AD-blue på hösten innan kylan kommer och sedan låta bli att öppna det blåa locket under resten av vintern, min G31:a går ju i vart fall ca 1 300 mil på en fyllning enligt mätaren. | |
|
Det låter intressant, har aldrig hört talas om detta tidigare. Förebygger detta problem i enbart AdBlue-tank med tillhörande pump? Eller kan det ha förebyggande egenskaper även för att motverka NOx-sensorer som lägger av? |
|
| Rent generellt verkar Optispray, förutom att minska risken för kristallisering vid kyla, även ha en renande effekt på hela SCR-systemet. Detta borde i så fall även inkludera NOx-sensorerna. I mitt fall lade pumpen i den aktiva tanken av vid ca 15 000 mil och det resulterade i byte av den aktiva tanken, en kostsam historia, men för min del utan kostnad genom gällande premiumgaranti. Det är väl så att kristallisering och avlagringar till slut knäcker någon del i det här känsliga systemet. Om Optispray eller Xenum ADMAX pro kan minska risken för sådana skador är det definitivt värt det. När det gäller Optispray verkar det dessutom minska riskerna för kristallisering när man kör kortare sträckor och motorn inte är riktigt uppvärmd, tydligen därför som det används speciellt i enteprenadmaskiner som inte alltid kommer upp i full drifttemperatur och som ju även körs i riktigt låga temperaturer. Men som sagt, mycket intressant om fler har erfarenhet av dessa produkter och framförallt om de specifikt innebär någon risk för andra problem. | |
|
Ja det vore toppen om det kan förebygga andra kostsamma fel i SCR-systemet. Min kärra har hittills förbrukat tre NOx-sensorer (den bakre) samt en partikelfilter sensor på ca 9000 mil (2019 årsmodell). |
|
|
Intressant, har faktiskt inte hört om detta tidigare. Blir att fylla detta nästa gång det är dags. MVH Christofer |
|
| Åkt SCR-dieslar i 6 år (ej ngn av bilarna i profilen) utan problem. Systemen är ju elvärmda. Är detta ett BMW specifikt problem? | |
|
Inga problem i verkligheten. Problemet kan uppstå om man förvarar reservdunken i ett kallt förråd eller fyller på i bilen i extremkyla när påfyllnadsröret är kallt. Optispray är framtaget till entreprenadmaskiner... |
|
| Problemen kan också uppstå om bilen är parkerad ute en längre tid i låga temperaturer. Det inbyggda värmesystemet fungerar ju enbart under körning och då uppstår normalt inga problem. Jag minns själv att jag under vintern för två år sedan körde i minus 32 till minus 35 grader under minst 2 timmar och ingenting hände. När det väl kristalliserat sig finns bara en lösning på problemet, in i värmen med bilen under åtskilliga timmar. Nej Lövet, detta är nog inget specifikt BMW-problem, gäller alla SCR-dieslar, men de olika systemen kan naturligtvis vara olika känsliga. Personligen ställer jag alltid in min bil i varmgarage över natten om det verkar bli kallare än -10 grader, att parkera någon timme ute är nog inget problem om det inte är extremt kallt. | |
| -34 har jag aldrig stött på men -20 nånting i alla fall vid fjällresor. Annars mildare omgivningar med sällan mer än -10 i längre perioder. | |
|
Jag fick byta Ad-blue tanken för en månad sen. Tur att det gick på maskinskada så 5000 i självrisk. Tror det går på ca 30 papp annars. Efter att jag fick detta fel så har nästan alla jag pratat med som har en lite äldre bil med AD-blue haft problem. Till viss del är det nog ett norrlandsproblem eftersom man har bilen ute vid 10 - 30 minusgrader en hel del under vintern. Detta är ett typexempel som Sverige skulle krävt ett undantag för. AD-blue fungerar helt enkelt inte i ett kallt klimat. / Peter |
|
|
Svårt att tro att det funkar så att ett land eller en viss del av marknaden kräver undantag och får en biltillverkare att ändra sin vara (bil ) så pass mycket för att vi inte tycker att de funkar optimalt här. De som sätter ihop bilen har nog testat den ordentligt i kallt och varmt väder och anser att den är färdigställd och fungerande, sen att komponenter slits olika fort i olika miljöer. Typ lack slits fortare i stark sol. Sen är det synd att diesel generellt blivit en sämre lösning idag mot tidigare pga avgasreningskrav |
|
|
Henrik, så är det givetvis. MVH Christofer |
|
| Det är ju så att detta med AD-blue i personbilsdieslar egentligen är en följdeffekt av dieselgate som WW avslöjades med någon gång 2014-2015 och som alla andra biltillverkare därefter också apade efter. När diesegate uppdagades visade det sig att ingen biltillverkare egentligen kunde uppfylla kraven i Euro 6 och att ett utbrett fusk hade förekommit. För att fixa problemet kom därför AD-blue-tekniken att införas. Systemet är ju egentligen mycket effektivt och renar avgaserna effektivt, men tyvärr är det här fårpisset som vi häller i så köldkänsligt och aggresivt att systemet förr eller senare pajar ihop. Intressant i detta sammanhang är att 520d har SCR-system men 320d har det inte, så vitt jag vet i vart fall till årsmodell 2018. Kan väl ha att göra med att 320d är lättare, men det verkar mindre troligt vara orsaken. Vi får hoppas att inte de BMW-modeller som är Euro6, men saknar SCR, inte blir föremål för problem och eventuellt körförbud när bilprovningsföretagen fått igenom sina krav på hårdare testmetoder. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.