AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
342

Plåtcab även på vintern

Visa användare
450
Propeller
325iM Touring -07
Vi börjar landa i att skaffa en cab, något vi aldrig haft innan. Jag har några funderingar, kanske mest typiskt ”snack om cabbar” eller är det nåt som stämmer från er som har/haft. Det blir en e93, troligtvis med DCT-låda. Modellvalet kommer ur krav på baksäte & plåtcab, då bilen ska vara ok. funktionell för fler än 2 passagerare samt fungera på vintern. Jag funderar dels på taket. Är detta ”utsatt” vintertid? Tänker, snö, is, kyla. Och alla leder, motor(er) som fäller upp o ner. Inte för att den delen ska användas vintertid, utan tänker mer om dessa strular efter ett halvår av köld? Att det behövs översyn & service på taket? Kanske är det en dum fråga då detta är en stor, tung & rörlig manick. Där finns ju ett antal klipp på tuben om cab & undvik, du måste byta dittan o dattan titt som tätt…. Jag är fullt medveten om att bilar slits men med lite förkunskap kanske man kan minimera sånt. Samt funderar jag på de ramlösa sidofönsterna i kyla/is. De borde väl ha nån slags autostängning sista centimetern efter dörrstängning? Förvisso borde väl den tekniken funnits förr, på coupeer tänker jag. Har ni annat ”tänk på” om e93 så skriv gärna!
16.528
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Själva taket kommer inte ge dig några problem. Det är välisolerat, det är inte bullrigare än många "vanliga" bilar. Inga problem med värme. Ingenting skadas av kyla.

Karmlösa rutor är däremot jobbigt på vintern, så är det bara. Framförallt vid väderomslag där temperaturen pendlar kring nollan är det lätt att fönstren fryser och då får du inte upp dörren utan våld och med risk att skada gummilisten. Jag har kört en hel vinter med en Z4 och fick lösa problemet med montera kupévärmare för det var helt enkelt för jobbigt att inte veta om man fick upp dörren eller inte den morgonen.
cr
3.936
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Frågan är vad du menar med ett funktionellt baksäte? I en E93 är det väll endast användbart för människor med ben om den som sitter i framstolarna är max 170 cm och tycker om att sitta hög och nära ratten.

I pricip oanvändbart baksäte gäller ju för övrigt i stort sett alla cabrioleter, stora som små. Detsamma gäller bagagen, räcker inte till mer än en weekend-packning för två eftersom ofta takkonstruktionen tar upp det mesta.

MVH Christofer
16.528
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag är långt över 170 och det går att använda baksätet bakom mig för lite mindre personer, typ mina halvstora barn. Så liten är den inte. Har svårt att tro att tanken är att fyra vuxna ska in i bilen.
cr
3.936
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Propeller får ju så klart fundera på det själv. Vad jag ville belysa är att baksätet i realiteten endast är användbart till nöds.

För övrigt håller jag med om resonemanget kring ramlösa rutor.

När det gäller takkonstruktionen är den komplicerad och när den krånglar, vilket den förr eller senare gör, finns det få mekaniker som kan laga. Gäller även märkesverkstäder. Värt att ta med i beräkningen.
Visa användare
450
Propeller
325iM Touring -07
Tack. En intressant kärra har s536/auxiliary heater. Om denna innebär att man kan ansluta extern ström så känns det ju rätt bra i sammanhanget. Så borde det ju vara om funktionen benämns som kupévärmare. Ang. baksäte inbillar vi oss att det oftast blir vi 2 vuxna på resa men att 13-åringen (som är bilintresserad 😀) nog åker med oss nån gång ibland. Vi har provsuttit e92 & den verkade fullt funktionell i nuläget. Sonen lär ju dock inte stanna i sina 170 cm….Vi har en e91 idag & de är nog inte mkt rymligare betr. benlängd.
Visa användare
450
Propeller
325iM Touring -07
Fick av nuvarande ägare att bilen har fjärr/app? -styrd motor/kupevärmare, bensindriven sådan. Det framstår ju som bra mtp Löwets inlägg om sidorutor & ev. knepigheter.
Visa användare
8.656
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag hade en F22 och kunde åka i baksätet i den, 189 cm lång. Men visst, det var inte helt behagligt, men inte alls omöjligt i några timmar. Folk under 30 är inte lika knussliga. =)

Men du ska nog inte tro att någon motorvärmare med extern ström finns som utrustning från fabriken. Det eftermonteras i Sverige och bör därför inte finnas med i bilens utrustningslista. Det där kan nog snarare vara en del i ett "kallt land"-paket, dvs sånt som vi inte tänker är utrustning men som bilar som säljs till Sverige har som standard. Stolsvärme är ett sånt exempel.

Men den där bränslevärmaren kan vara från fabrik, men det kan också vara eftermonterat.
16.528
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fjärrstyrd värmare är extremt ovanligt på en cab och det löser problemet som jag pratar om. Det är ju också ett bevis på att bilen onekligen har använts vintertid och inte gått sönder ;)
cr
3.936
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Ovanligt och trevligt med värmare som sagt.

Jag skulle dock inte säga att fjärrstyrd värmare är lösningen på vinterproblemet med karmlösa rutor. Snö och is smälter inte bort när man kör värmare och det är minusgrader. Bara att jämföra med att prova att fönterhissarna på vilken bil som helst när den stått ute efter det snöat, smält och frusit, då är de fastfrusna.

Hade själv en A5 med värmare innan, det var inte ovaligt att man fick bända upp dörrarna och sedan köra med en glipa. Detta gör ju så klart att fönsterhissen ger upp till slut.

Hur som helst, har du hittat ett intressant objekt med värmare så är det väl bara att slå till. Svårt att tänka sig en bättre året-runt-bil. 😉

MVH Christofer
Visa användare
450
Propeller
325iM Touring -07
Som Löwet skriver ovan: ”Fjärrstyrd värmare är extremt ovanligt på en cab och det löser problemet som jag pratar om. Det är ju också ett bevis på att bilen onekligen har använts vintertid och inte gått sönder ;)”

Ja, har förstått att sån värmare inte är vanligt. Enligt nuvarande ägare har inte just han använt bilen vintertid. Dessa verkar iaf funka via GPS-signal för manövrering på distans eller nåt annat enklare för korta avstånd. Troligtvis omodernt interface men det hade inte gjort mig nåt. Det hade känts som en bra lösning med bränsledrift för att slippa medha strömkabel, samt att då kunna köra igång den på avstånd. S536 finns inkluderat i bilens utr.lista så det är fabriksmonterat.
16.528
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Är det vanlig fjärrkontroll också? Jag har nån GSM lösning på F31 och det finns inte en chans att få igång den. BMW har ingen aning om nånting eller vem man ska vända sig till för att få igång den.
Du menar antagligen fjärrstyrning via "GSM" men fungerar kanske inte längre (om den inte råkar använda Telia som håller igång nätet ett tag till). Fjärren kan dock ha en användbar räckvidd (min "Display Key, från 2021, når hundra meter eller så) men jag känner inte till de äldre systemen.
Annars finns det väl en timer-funktion i bilen ..
Parkeringsvärmare minskar i alla fall problemen med fastfrusen ruta i min 4-serie coupe även om det inte alltid hjälper.
Visa användare
450
Propeller
325iM Touring -07
Nuvarande ägare beskriver det som:

Det är en fjärr /timerstyrd bensindriven kupé & motorvärmare.

Googlesökning ger;

S536 i en BMW E93 är tillvalskoden (SA-koden) för den fabriksmonterade parkeringsvärmaren/extravärmaren (Auxiliary Heater), en funktion som värmer upp kupén och/eller avfrostar rutorna innan motorn startas, vilket ger en behaglig starttemperatur och skonsamare för motor och miljö. Den kan ofta styras via iDrive-systemet (CIC/NBT) för timerinställningar eller fjärrkontroll/app (Telestart/Remote Services) för omedelbar start eller schemaläggning.
Hur den fungerar:
Förvärmning: Den använder en bränsledriven värmare (ofta från Webasto/Eberspächer) för att värma kupéluften och motorns kylvätska.
Klimatisering: Värmen sprids sedan i kupén med bilens fläkt, vilket minskar behovet av att köra motorn för att få upp värme och avfrosta.
Styrning: Du kan ställa in tider för när värmen ska aktiveras, eller starta den direkt, vilket gör att kupén är varm och rutorna fria från is när du ska köra.
Vanliga funktioner och kontroller:
iDrive: I klimatinställningarna i iDrive kan du ofta se alternativ för att aktivera parkeringsvärmen.
My BMW App: Via appen kan fjärrstyrning göras (om bilen har rätt utrustning, t.ex. ConnectedDrive).
Telestart: En separat fjärrkontroll för att starta värmaren.
Så, om du ser "S536" i din utrustningslista eller får frågor om den, handlar det om din bils bränsledrivna parkeringsvärmare.
16.528
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Är det vanlig fjärr så är det lugnt.
Visa användare
450
Propeller
325iM Touring -07
Nuvarande ägare beskriver det som:

Det är en fjärr /timerstyrd bensindriven kupé & motorvärmare.

Googlesökning ger;

S536 i en BMW E93 är tillvalskoden (SA-koden) för den fabriksmonterade parkeringsvärmaren/extravärmaren (Auxiliary Heater), en funktion som värmer upp kupén och/eller avfrostar rutorna innan motorn startas, vilket ger en behaglig starttemperatur och skonsamare för motor och miljö. Den kan ofta styras via iDrive-systemet (CIC/NBT) för timerinställningar eller fjärrkontroll/app (Telestart/Remote Services) för omedelbar start eller schemaläggning.
Hur den fungerar:
Förvärmning: Den använder en bränsledriven värmare (ofta från Webasto/Eberspächer) för att värma kupéluften och motorns kylvätska.
Klimatisering: Värmen sprids sedan i kupén med bilens fläkt, vilket minskar behovet av att köra motorn för att få upp värme och avfrosta.
Styrning: Du kan ställa in tider för när värmen ska aktiveras, eller starta den direkt, vilket gör att kupén är varm och rutorna fria från is när du ska köra.
Vanliga funktioner och kontroller:
iDrive: I klimatinställningarna i iDrive kan du ofta se alternativ för att aktivera parkeringsvärmen.
My BMW App: Via appen kan fjärrstyrning göras (om bilen har rätt utrustning, t.ex. ConnectedDrive).
Telestart: En separat fjärrkontroll för att starta värmaren.
Så, om du ser "S536" i din utrustningslista eller får frågor om den, handlar det om din bils bränsledrivna parkeringsvärmare.
Visa användare
8.656
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Toppen att det finns värmare, men jag skulle inte heller säga att det är ett skarpt skallkrav för att det ens ska gå.

Jag brukskörde också 6 vintrar med en coupe utan värmare och tyckte det fungerade bra i 99% av fallen, så det är inte hur stort problem som helst. Men min kompis som då hade en Audi TT från kanske 2017 hade stora problem med sin, så det verkar variera mellan bilmodellerna.

Jag såg inte detta som ett reellt problem under den tiden, att den var låg och agerade snöplog var mer påtagligt när det var ordentlig vinter.
Visa användare
450
Propeller
325iM Touring -07
Nej, det är antagligen inget stort problem, nog mer bra att veta att det kan strula de gångerna tempen sjunker & stiger om vartannat. Kanske avhjälps det av att nån gång ibland torka ur dörröppningar & dörrlister, nåt silikonspray på det sen så….här nere i södra landet är det ju inte heller några långa perioder med kyla. Så summerat känns som att man får ge litegrann men får tillbaka minst lika mkt den dagen man kan fälla taket. Tack för input.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.