|
|
|
|---|---|
| Bilen har stått ute i -16 i två dagar. Laddningen är 3% på hybridbatteriet. Startar bilen och kör den 6 km, gör lite ärenden. När jag sedan ska låsa upp bilen med nyckel tänds bara innerbelysningen men låskolvarna funkar inte. Provar med appen funkar inte! Tur att det finns en manuell nyckel i nyckeln som gör att man kommer in i förardörren! | |
We 1.982 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Hur såg användningen ut innan bilen stod 2 dagar i -16 grader? Om det har blivit mycket kortkörningar är det inte konstigt om spänningen i batteriet är lågt (Ej hybridbatteriet). |
| Hade kört den 2 mil i -10 för 2 dagar sedan. Parkerade den inne för att den skulle få tina upp. Men det är klart fläkten gick på fullt till garaget för att kunna se ut. Sedan körde jag fläkten på läge 2 på vägen tillbaka. Så trodde batteriet skulle klara 2 dagar. | |
| Hur gammal är bilen? | |
|
2021 7000 mil, hittade denna artikel vilket kan förklara det hela Länk Får väl åka och ladda även på semestern som alla andra elbilar, vilket egentligen jag vill slippa då det var hela anledningen till att jag köpte en hybrid. |
|
|
Kom ihåg att ladda batteriet med en laddare som hanterar AGM-batterier. |
|
| Tackar | |
| Min förra M235i började också få dåligt batteri runt 5 års ålder och den körsträckan. Märktes såklart främst vid ordentlig kyla och otacksam körprofil. Kan vara dags att byta batteriet. | |
| Min förra x3 2,0d hade samma startbatteri i 11 år och kördes i samma förhållanden. Ska kolla med verkstaden så får vi se. | |
| Vad var den gamla för årsmodell? Har du haft denna sedan ny? | |
|
Ett tips är att inte ha ett AGM-batteri på underhållsladdning med en CTEC-laddare! Det kommer att förstöra batteriet. |
|
| @Grelle den var från 2013. Köpte den här förra året, den nya har regelbundet körts på el både av mig och tidigare ägare. | |
|
Det har ju kommit allt mer elektronik i bilarna så det kan ju vara markant mer saker som drar ström i en nyare bil än de som är 13-14 år gamla, det gör ju att de blir allt mer känsliga om körprofilen är ogynnsam för batteriet. Är batteriet dåligt nu så kanske det inte räcker med att ladda det endast, det kan ju ha varit väldigt lågt laddat under din eller tidigare ägares tid och det har satt sina spår som gör att nästa gång det är sträng kyla så är marginalerna tunna igen. Men steg 1 är väl att ladda och se om du kan få ut något år till ur det. |
|
| Steaman, men CTEK-laddarna har ju ett AGM-läge de med? Men du tycker inte att de faller under kategorin laddar som hanterar AGM? Vilka laddare förordar du? | |
![]() 13.328 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@steaman : Jag känner inte igen problemet med CTEK-laddare på (längre) underhållsladdning och AGM-batterier, kan du beskriva mer om detta? Som Grelle säger så har CTEK-laddare (och många andra) ett AGM-läge (Snöflinga eller AGM) som höjer laddspänningen till 14.7V i både bulkladdningsfasen och underhållsladdningsfasen. |
|
Har förstört 2 batterier senast året på den ena bilen som långa perioder stått inkopplad på min CTEK MXS 5.0 i AGM recondläge. Då jag upptäckte att mina batterier från Maj 2024 var dåliga började jag undersöka varför och hittade en tråd på ett båtforum. där flera båtägare hade förstört AGM-batterier som underhölls med just CTEK i AGM Recond. så försöka hitta tråden igen. Även detta på Bimmerpost: Länk , inlägg #5: HI! Recond program is developed only for flooded batteries (including EFB), to remix the flooded acid inside. The remixing/balancing is necessary to treat an already stratified battery, or to prevent severe stratification. AGM or GEL batteries are not flooded, and therefore does not suffer from stratification. That means Recond will not help AGM or GEL. Reconding an AGM battery does not harm the battery, but does not help either, so we cannot recommend recond program on AGM batteries either. For GEL batteries, recond can be harmful, because using too high voltage can dry the gel inside the battery and weaken the battery instead of empowering it. NOTE: When you choose Recond program, you should note that Recond program always starts with a normal battery charging program. Then, after battery has reached fully charged, Recond treatment itself is implemented. Depending of charger model and battery size, Recond step lasts from ½ to 4 hours, on top of the charging time. When charger turns to green light, the program is completed. I will explain here more about the topic: So, Recond is made for remixing flooded acid inside the battery– hence, stratified batteries. What is stratification? Stratification is when the acid inside the battery gets layered. As long as the acid and the water of the electrolyte in the battery are well mixed, the battery works as it should. But if the acid and water separate into layers, the battery just cannot be charged anymore regarding the parts that are layered, not by the alternator, nor by a charger. So, acid that gets layered inside a battery causes loss of capacity. WHY does the batteries get stratified? Stratification can happen if the alternator charging voltage is too low or the charging time is insufficient (due to short drives for instance, or a lot of parallel loads during drive). Or if a battery is deeply discharged and unused for a period. Different batteries suffer more or less of stratification, depending of the battery type and qualifications. Why is stratification a problem? A stratified battery cannot store voltage as well as a healthy battery, and behaves as a smaller battery than it is. When conventionally charged - by the charger or the alternator- only the parts that still are ok, will be charged. So, a battery seems to be fully charged – but can be emptied by one start attempt. Stratification also promotes corrosion on the upper half of the plates and sulphation problems at the bottom. Why does recond help? Recond causes a controlled gassing that remixes the acid and equalizes the acid balance and through that the battery capacity is reclaimed and battery efficiency is restored, partially or almost all of it, depending how severe the problem is. Just one more thing: Do not mix Stratification with Sulphation problems! Sulphation affects all kind of lead/acid batteries AND every CTEK charging program starts with a desulphation step, so you do not have to worry about that!! Hope this was helpful Best regards, CTEK SUPPORT TEAM |
|
|
Här är tråden om underhållsladdning av AGM batterier i båtar: Länk |
|
![]() 13.328 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Aha, Recond-läget! Det förklarar. Aldrig använt och kommer nog heller aldrig att använda (ska användas med försiktighet). Sätt den i sitt vanliga läge (Bil eller Bil+AGM) så fungerar det alldeles utmärkt. Men det är ändåså motsägelsefullt varför AGM+Recond läget ens finns där och kan väljas. Manualen visar ett AGM+Recond läge (och vad som händer där). Manualen säger samtidigt på föregående sida att Recond endast är för WET och Ca/Ca. Dessutom så fungerar ju inte denna approach på AGM (då vätskan är i glasfibermattorna). Så varför ens ha AGM+Recond läget som valbart? På min gamla MXS 5.0 (med Snöflinga) så finns inte Snöflinga+Recond läget ens. Där finns bara Recond och det är upp till sig själv att läsa manualen (som säger att endast använda på WET och Ca/Ca) och endast använda det till batteri lämpliga för detta. Så därför är jag förvånad att AGM+Recond ens är valbart. Notera även att på den nyare generationen laddare (NXT 5 som även har läge för LiFePO4) så finns inte längre AGM+Recond med som ett valbart läge. Dessutom står det följande i manualen "WARNING! Do not apply RECOND mode on the following types of batteries: - Lithium: LiFePO4, Lead Acid: GEL or AGM". Från tråden verkar det som att vissa/många AGM-batterier inte gillar överdrivet hög spänning (speciellt inte lång tid). Många laddare (inklusive CTEK) kör ju ett desulfateringssteg allra först (vilket är korta strömpulser på 15.8V oavsett vilket läge man valt) men detta steg kan inte vara mer än i någon/några sekunder för ett vanligt friskt batteri (om det ens utförs) och endast när man kopplar in laddaren. Så om man kopplar in laddaren för underhållsladdning inför vintern (eller över helgen) så händer detta bara en gång (och aldrig mer). Men kopplar man in laddaren minst en gång om dagen eller flera gånger om dagen (exempelvis ett automatiskt system som slår på/av) så kan det över tid bidra till en degradering av AGM-batterier - förutsatt laddaren alltid kör detta steg (vilket är tveksamt nu när jag tänker efter). Men har man en sådan situation/behov så är det nog bättre med ett mer avancerat laddsystem (som tar hänsyn till dessa faktorer och dessa förutsättningar) istället för en vanlig batteriladdare som är gjort för ett visst användarscenario. Å andra sidan så tror jag att detta första desulfateringssteg aldrig körs om spänningen ligger över en viss nivå (så fungerar mina CTEK-laddare iallafall för jag har aldrig sett mina CTEK-laddare i detta steg någon gång), så ovan nämnda scenario borde inte hända och således inte vara något problem. Så rekommendationen är att inte använda Recond (endast isåfall på enkla flooded blysyra och om det verkligen finns behov av det tex batteriet stått ouppladdat en längre tid). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.