|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Då var det dags igen, fel efter fel kommer kommer som ett spöregn. Fläkten har börjat gå hela tiden och det kommer ingen värme i bilen, vad är detta? är det vattenpumpen och termostaten som gett upp? Mvh | |
|
Är det värmeventiler på E9x som på äldre BMW? Om ja, börja där. Om inte, dåligt flöde i värmeelementet. Skölj systemet? Vattenpump och termostat fungerar om bilen inte går varm. |
|
|
Finns ingen separat värmeventil som jag läst mig till. Bilen går nog varm för att fläkten går på hela tiden i stort sätt, även om det är minusgrader. Men jag gjorde en sökning på chatgpt och fick då svar om att det mest troliga är att vattenpump lagt av, gjorde en elektrisk avluftning där man sätter på tändningen, högsta värmen och låg fläkt, ner med gasen i 10 sek och släppa gasen så skulle processen börja, men jag hörde absolut ingenting, nåt borde man ju höra tycker man. |
|
|
Kommer det ingen värme in i kupén så är det inget flöde där. Vad visar tempmätaren? |
|
|
Om bilen faktiskt går varm så bör du få varning om det. Jag hade inte dragit slutsatsen att vattenpumpen är kass baserat på bara att fläkten går. Någon slags värmeventil/fördelare finns för jag hade fel på min enligt verkstad. Problemet då var att det kom värme bara i halva bilen. |
|
| Alltså när jag säger fläkten så menar jag den stora elfläkten/motorfläkten längst fram.. | |
| Snart525iA: Vet inte ens vart man kollar tempen, har ingen sådan ens så antar att man måste gå in i nån meny och trixa fram den på något sätt? | |
|
Länk |
|
|
Sn: Sorry för sent svar, har testat men det kommer inte fram någon temp. Började söka på vad jag gör fel och eftersom jag kollat massa youtubevideos så tänkte jag att det är väl samma procedur som på både N52 och N53, men icke! På N53 så måste motorn vara igång, så jag får prova i morgon igen. Kan även tillägga att jag gjort en avluftning av vattenpumpen och den fungerar, kollade in i kärlet och där var det full aktivitet, och jag har värme i AC:n, hade jag inte innan men det beror nog på att jag inte hunnit varmköra den. Så som det ser ut nu så pekar allt på termostaten, om man tänker lite logiskt.. men jag är ju ingen expert, därför jag sitter här och frågar mig fram. |
|
| Nix, funkar inte trots att motorn är igång, kommer ingen värme i kupén heller, måste ju vara termostaten som gett sig!? | |
|
En sån här ventil - eller en liknande - måste finnas, annars kan värmen inte regleras. Länk //Lennart |
|
We 1.982 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
N52 men det är samma på N53, nr 5 på den här bilden är värmeventilen som kontrollerar cirkulationen till kupén: Länk |
|
Den ventilen har väl bara bilar som har Webasto/Eberspächer? Enligt ETK är det bara en anslutning in till värmeelementet, inte dubbla som det var på tidigare generationer. |
|
| Kommer värme och ibland inte och elfläkten går mest hela tiden | |
|
Överskriften i Westersunds länk, ”Independent heating water valves”, förbryllar onekligen. Men en sådan ventil - i enkelt eller dubbelt utförande och med eller utan hjälppump - har ju varit BMWs standardlösning i hur många år som helst. Ventilen /-erna är - om den/de är friska - i (det strömlösa) grundläget öppna = full värme. Men ventilen /-erna kan bli tröga eller fastna. Det tycks inte finnas någon extra hjälppump för värmesystemet. Då måste ju motorns kylvattenpump även svara för cirkulationen genom värmepaketet. Och den tycks fungera. Nu rapporterar Drell att värmen fungerar ibland…. Mer data tycks behövas. //Lennart |
|
|
Om jag kör i säg 20 minuter så kommer det värme ibland och ibland inte, kommer och går i vågor, elfläkten vid går mest hela tiden.. tur det är kallt ute annars hade jag nog inte kunnat köra en meter. Men med tanke på att jag inte kan se tempen på kylarvätskan så borde ju tempgivaren i termostaten vara kass? |
|
|
Vad är det som inte funkar, kommer inte dolda menyn fram? Det finns ingen tempgivare i termostaten. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Här har vi svaret.. Many E90/E91/E92 LCI clusters (≈2009–2012) — especially on EU N53 cars — do not include Test 7.00 (coolant temp). BMW removed or disabled it on a lot of LCI instrument clusters. |
|
|
Sverige: Jo På N53 är termostaten: Elektroniskt styrd Utrustad med en integrerad kylvätsketemperaturgivare Ansluten direkt till DME (motorstyrningen) Det finns alltså ingen separat, fristående kylvätsketempgivare som på äldre BMW-motorer. |
|
|
Så för att verifiera din teori och inte ladda reservdelskanonen och skjuta blint: Koppla upp bilen mot ett diagnosverktyg och ta nästa steg efter det. Troligen är termostaten problemet men kan vara intressant att se vad andra givare och vattenpump tycker om tillvaron. Anständig kvalitet: Länk Edit: Och ja, kolla själv med ditt chassinummer att jag är i rätt galax. |
|
We 1.982 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Kollade på N53 nu istället för att kolla N52 som jag har bokmärkt, då finns det bara en värmeventil och det är samma artikelnummer som jag visade innan. Länk Vet inte varför det står så konstigt för N52 där det finns både "independent" och "additional" värmeventil. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.