AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
228

Konstigt bromsfel. Pedal sjunker, men endast vid körning. e34 -95 525ix

He
13
Henry Santalo
E34 525i -94
Gäller min 525ix -96

Jag har ett väldigt märkligt problem med bromsarna. Jag har verkligen försökt att lufta dem på alla möjliga sätt. Har hört att tändningen ska vara på för att ABS-ventilen ska vara öppen.
Det kommer ingen luft alls.
Jag köpte bilen i detta skick. Och jag har redan bytt huvudbromscylindern.
Bromspedalen känns korrekt när bilen är avstängd och även när den startar (sjunker lite som den ska). Men så snart jag har rört mig några meter och försöker bromsa sjunker pedalen halvvägs ner, men stannar där. I övrigt känns bromsarna som de ska. Till och med ABS går in nu när det är väldigt halt (då ligger pedalen väldigt högt).
Min vän som är mekaniker säger att de fungerar som de ska förutom att pedalen sjunker.
Just nu är det körförbud och tänkte försöka besikta i veckan för jag har inte några fler idéer på vad jag ska testa.
Jag är orolig att den inte kommer att gå igenom, men enligt polarn tror han den kan gå igenom om man pratar med besiktningsmannen.
Kan det ha något att göra med fyrhjulsdriften? Eller bromsservot?
Är det någon som har haft detta problem tidigare på dessa bilar och vet hur man fixar det?
Skulle verkligen uppskatta hjälp!!
Hej,

Lurigt! Visst lutar det åt servon, men i så fall hur?
Så här i aftonsången klarar jag inte av logiken… ;)

Två test som du kan göra om inte redan gjorda:

1. Stillastående på tomgång, utan växeln i och med foten hårt på bromsen. Gasa. Vad händer då?

2. Samma som 1. men med växeln i, släpp trycket på bromsen en aning (nästan inget) och börja rulla. Vad händer då? I vilken hastighet? Motorvarv?

Bara lite kvälls-spån. ;)

//Lennart
He
13
Henry Santalo
E34 525i -94
1. Jag har testat och den sjunker lite men inte lika mkt som när man bromsar in från rörelse.

2. De ska jag försöka testa i helgen.

Men jag testade att koppla ur vacumservon helt och då sjunker ju inte pedalen, men då har man ju mkt mindre kraft såklart.

Jag börjar tro att det ändå är kvar luft i systemet som blir komprimerat med hjälp av servon men man orkar inte trycka så hårt av egen kraft.

Tack för svar!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.