|
|
|
|---|---|
|
Hej, behöver lite tips på fortsatt felsökning. Felsöker en E91 320i N43 som misständer på cylinder 3. Det kommer och går. Försvinner ofta en stund efter man startar om och nollställer felkoder. Man känner ofta att den bara går rent på tre cylindrar ganska snabbt efter start om än att LIMP MODE och felkoder inte kommer direkt. Under vidtagna åtgärder så har jag tagit ut och inspekterat injektor 3 och 4. 3an hade då rinnande olja på sig som rengjordes med bromsrengöring. Jag trodde att detta var och det kanske fortfarande är problemet. Läcka i ventilkåpspackningen? men efter har använt bilen en dag utan problem kom felet med misständning tillbaka. Jag tog ut injektorn igen och förväntade mig mer olja då, men det var absolut ingenting på injektorn, kanske är för kort tid för att det ska hinna byggas upp olja där igen. Vidtagna åtgärder utan att misständningarna har förflyttat sig ifrån cylinder 3: 1. Bytt plats på Tändspolar och stift. 2. "Läcktestat" injektor genom att montera den i luften och försöka identifiera läcka. 3. Bytt plats på injektor 3 och 4. Iom att felet inte flyttar sig från cylinder 3 tänker jag att injektorn som brukar kunna vara en felkälla inte verkar vara det. Men om inte, vad bör jag gå vidare med att kontrollera eller rent utav bara göra? Förslag: 1. Byta ventilkåpspacking (Eller kan dess funktion testas innan?) 2. Felsöka 12v elsystemet som ska "styra" och elförsörja injektorn eller tändspolen? 3. Något annat som jag inte kommer på? | |
|
Hej, Det enda som finns kvar att testa tycks vara just om injektor #3 får ström. (Om det nu bara handlar om bränsle eller tändning och inte om något helt oförutsett.) Om jag har förstått rätt, kan du använda en 10W vanlig glödlampa för att kontrollera om DME pulsar (jord) som den skall. //Lennart |
|
|
Ok, taget. Läst någonstans att man ska vara försiktig med glödlampor i ett sådant test. LED är att föredra för att inte riskera att "bränna" ECUn. Men jag ska helt klart ge mig på att kontrollera eldragningen bäst jag kan innan den åker in till en riktig verkstad. |
|
|
Så här skriver ”bmw-slangen” i en lång tråd: ”…. Med 99.9999% säkerhets så styrs spridarna som sagt via jorden. Ännu något som talar för detta är att alla pluskablar till spridarna har samma färg, men jordkabeln har unik färg för varje spridare. Vill man vara 100% säker så går det enkelt att testa. Man tar en 5W eller 10W lampa (en 10W ger typ 1A i ström vilket man grovt brukar säga en spridare drar generellt) och kopplar ena delen av lampan till plus och andra delen till det uttag i en spridarkontakt som är kopplad till den negativa kabeln. Om lampan blinkar när man försöker starta motorn så vet man med säkerhet att det styrs via jorden.” (Långt ned i tråden, Länk Poängen med att använda en riktig last/strömförbrukare är att man vill se om DME levererar inte bara spänning utan också släpper igenom tillräckligt med ström. //Lennart |
|
|
Tack för dina inlägg Lennart. Körde med bilen igår utan problem, men de återkom idag. En elektriner jag pratat med menade på att det mycket väl kan vara ett kabelbrott i de tunna kablarna. Alltså att kopparen har brutits av inuti isoleringeringen och såldes uppstår ett glapp ibland men inte alltid. Så mitt nästa steg blir att kontrollera om det är injektorn som eller tändspolen som inte fortsätter att jobba vid misständning. Detta kommer göras genom att lyssna med ett "stetoskop" mot injektor för att lyssna efter nålens slagningar. Om det är tyst blir det en stark indikation på att det är den som felar av någon anledning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.