|
|
|
|---|---|
|
Säkert diskuterat tidigare men jag har på min 518e34 bytt termostat då värmen kom och gick, slangen från kylaren in till den var iskall ibland trots 30 min körning. Nu finns iallafall värmen där alltid när bilen är varmkörd, MEN tycker den är dålig ( då 535 an har värme som både räcker och blir över) och kommer bara från högra övre fläktreglaget oavsett hur jag justerar. Det blåser alltså kallt från alla övriga ventilationsreglage när man har dem öppnande med full värme på reglaget. Tempmätaren 90 grader konstant, alla slangar med kylväska i motorutrymmet är varma när bilen är varmkörd, förutom den 3:e längst till höger in i torpedbåten som är ljummen, vad kommer genom den, läste något om engine return på OEM men behöver kolla med andra mer kunniga. | |
|
E34 precis som många andra samtida och nyare har värmeventiler, en för varje sida. En kolv som rör sig upp och ned och styr hur mkr vatten som släpps in till värmepaketet. Väldigt vanlig att de börjar kärva. För E32 men samma funktion och placering. Knacka på toppen av dem kan räcka för att de skall släppa. Länk Hittade Mekartips lokalt: Länk |
|
| Har du mekanisk styrning av värmereglagen eller elektrisk? | |
| 518 så knappast ACC. Vajerstyrt alltså. | |
| Värmeventilerna ”nya” i sammanhanget, byttes för 6000+ mil. | |
|
Skall jag vara ärlig så har jag haft detta problem i många år, värmeventilerna byttes då paketet läckte, men efter bytet blev det ingen skillnad på värmeregleringen, samma sak värmen kommer uteslutande från höger övre reglage i mittpanelen. Vill Minnas jag kunde tidigare även få värme på fötterna eller från det högra reglaget, inte samtidigt, men nu ingen värme på fötterna alls. Maxvärmen har alltid varit låg även, 535an krossar den och e30:in har bastuvärme max 50% kan man dra upp värmereglaget annars blir det otrevligt. |
|
|
Tredje slangen du nämner är returen från värmepaketet. Hur många försök har du gjort att lufta systemet, parkerat i uppförsbacke? Har haft två 518 och minns inte att de skulle vara svårare att lufta än en M50? |
|
|
Behövde inte göra det men höll på i 30 min Minst, tempnålen står rakt upp ”rock steady” och kollar man på vätskan med locket av kommer inga bubblor. Är alltid noga med att klämma ihop vattenslangarna och denna gång gick det i mindre än max 5l vatten, alltså 2,5 l kvsr. |
|
|
Hej , kanske borde kolla värmeventilen på våran 525i -05 också då värmen inte är nåt bra. Får försöka knacka lite på den och se om det blir någon skillnad. Annars får man kanske ta isär eller byta den. Har den enklare modellen med en solenoid. Har varit inne i climate menyn och valt varmt av de tre lägena. Har sett youtube klipp där det pratas om elektrisk vattenpump , men det kanske kom senare då vi har M54 motorn ?? Vi har haft en 523i-99 tidigare och har ett svagt minne av att det var lite svårt att lufta ur kylsystemet , hmm. |
|
|
Hej HD..., Ditt värmesystem borde se ut så här: Länk I så fall är nog "tillsatsvattenpumpen", #5, minst lika misstänkt som värmeventilen, #4. Antagligen mer. //Lennart |
|
|
Wow tack för denna infon , vi har inte haft denna bilen så länge. Så det sitter alltså en elektrisk vattenpump i bilen också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.