|
|
|
|---|---|
|
Hej, Hämtade ut min första BMW i fredags - en diamansvart i4 M60 och måste säga att det är en mycket trevlig bil att köra. En undran är varningssystemet när man backar ut från en p-ruta och någon går bakom eller kommer körande - är påslaget vad jag kan se och jag har även ställt in autobroms på den - men när jag backade ut i lördags så varnade den aldrig trots att det kom en drös bilar och passerade bakom - hur känsligt är det här systemet? Min gamla Kia EV6 upplevde jag som bra på detta med vibreringar i ratten om den upptäckte något bakom. | |
|
Vad förväntade du dig skulle hända? Bilen piper om du kommer närma om du sedan håller på att köra emot nödbromsar den. |
|
| Precis det, kanske den gamla såg längre. Aja får väl anledning att prova detta mer. Alltså varningen att något kommer från sidan bakifrån, inte avståndet mot ev vägg. Typ någon går med kundvagn bakom bilen på stormarknaden. | |
|
Vad har du för "optioner" eller valda paket? T.ex. "Driving Assistant Professional". Ska3 beskriver "Parking Assistance Plus". |
|
| Bilen är utrustad med "Parking Assistant Plus" | |
| För att (med radar) känna av korsande trafik verkar det behövas "Driving Assistant" eller "Driving Assistant Professional". Ultraljud-sensorerna har kortare räckvidd. Min brukar pipa för fotgängare (men beror väl på avståndet). Jag har inte kollat om pipet avges med kameran i panorama-mode, för då visas väl inte varningsmarkeringarna? | |
| Hmm, då kanske det är där det felar, för jag har bara Driving Assistant och inte Driving Assistant Professional | |
| Som sagt första BMWn och jag fick inte klart för mig vad paketen innebar - hade ju självkörning på förra och säljaren pratade om att BMW har kapacitiv ratt så att den känner av när man har handen på ratten, men han missade att säga att paketen jag valt inte inkluderade funktionen... | |
|
Om jag fattat det rätt så ska Parking Assistant Plus lägga till radar bakåt, så det räcker ned Driving Assistant för att få rear cross traffic alert, däremot ska Driving Assistant Professional lägga till radar framåt och åt sidorna, så den hårdvaran saknar man om man inte valt den. Så vad jag har läst mig till BORDE det fungera - och lite sökning på forum så är folk rätt missnöjda med den, för att den varnar för sent - så det kanske bara är så att förra bilen var bättre på detta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.