AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
106

BMW e39 535ia 1997 relä till bränslepump

Har en e39 535ia 1997 v8 motor 3,5l ( utan vanos) bilen har passerat 30000 mil motorn går fortfarande tyst och smidigt utan oljeläckage
Frågan är reläet till bränslepumpen var sitter den? Pumpen är bytad säkringsboxen med relä finns på hö sida ovanför batteriet de reläerna som sitter där har jag bytat
Problemet är att motorn bara stannar ibland men den startar igen sen kan de gå flera dagar utan problem
kan det finnas någonting vid handsfacket?
Är det någon som har bra tips varför motorn lägger av ibland
Visa användare
ProPro-medlem
13.275
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bränslepumpreläet (kallas K96) bör sitta på höger sida i bagageutrymmet.

Det är det klassiska 5-pin mintgröna reläet (art.nr 61 36 8 375 700) ( Länk ) och detta artikelnummer står även på reläet.
På riktigt gamla bilar så kan det dock fortfarande sitta det äldre 4-pin orange reläet (art.nr 61 36 1 378 238) ( Länk ).

Vad har du mätt/verifierat för att fastställa att det är bränsleleveransrelaterat (du har ju redan bytt bränslepump och bränslepumpreläet och även hans grannar fick sparken så jag antar att det funnits någon typ av indikation att det är bränsleleveransrelaterat)?
Är det bränsleleveransrelaterat så brukar man känna att bilen tappar kraft kort innan motorn dör (om det är styrelektrisktrelaterat så är det ofta mer omedelbart).
Misstänker man bränsleleveransrelaterat så är det bara att koppla in en bränsletrycksmätare och man ser på 3.14 sekunder om det är ett område man ska felsöka vidare inom eller inte (dock lite extra jobb på denna modell då M62 inte har en Schrader ventil - det var väl M62TÜ som fick detta och den kom väl i MY99 E39 535i - så är inte så "bara" för att vara ärlig).
Om jag förstod det rätt så startar den i princip alltid direkt vid första försöket. Då kan man prova att (när den stannar nästa gång) rycka ut bränslepumpreläet innan man försöker starta den och därefter se hur den beter sig när man försöker starta den.
Om den inte ens försöker hosta igång så är det helt slut på bränslet och det är således bränsleleveransrelaterat.
Om den går igång och sedan dör så är det troligtvis inte bränsleleveransrelaterat.
Jag skriver >troligtvis< då detta utfall kan störas av fuel priming strategin vilket jag inte vet exakt hur det är implementerat på en E39 med M62.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.