|
|
|
|---|---|
|
Ni som laddar el- och hybridbilar utomhus - hemma eller borta - använder ni något regn-/snöskydd? Det är ju hyfsat stora strömmar som går genom sladden in i bilen och ibland regnar eller snöar det rejält ute. Fukt och el är ju ingen bra kombo och även om stickpropp och uttag är designade för att hålla fukt borta så hade jag nog gärna haft något mer skydd just vid intaget i bilen med stickproppen i. Jag vill ju ha stickproppen i under lägre tid, dels under natten eller dagen för laddning på bästa elpristid och sedan för att ha bilen tempererad inför avfärd. Någon som har köpt eller tillverkat något skydd och kan tipsa? /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 | |
| Jag har skaffat en sån här laddhandske som jag använder när jag laddar utomhus på vintern: Länk. Regn bryr jag mig inte om mer än att jag alltid torkar av runt uttaget och insidan av laddluckan innan jag stänger. | |
|
Stickpropp? Har du ingen laddbox? Jag har bil och laddare under carport och var ett tag utan den och det var riktigt drygt för sladden blir blöt och smutsig då. |
|
| Aldrig använt något skydd. Tillverkarna har testat detta jag lovar. Det behövs inga AliExpress tillbehör ;) | |
| Hade problem en gång förra vintern att stänga luckan efter en natt med snöblandat regn som frös på och blåste sidledes mot luckan, så man fick gräva ut kabeln, men med lite pill fick jag bort isen så att luckan kunde stängas ( och handsken i tidigare inlägg fungerar ju inte på bilar som har aluminiumskärmar då den hålls fast med magneter) | |
|
@Grelle Jo, jag har dedikerad bil-laddbox som heter wallbox 22kW och hanen på kabeln kallade jag stickpropp men den heter tydligen laddhandske om jag ser ordet som andra använder. Ursäkta om jag var otydlig. Boxen sitter på husväggen så inte helt under tak men under det omkring 50 cm överhäng där husets yttertak går utanför husväggen, en googling säger att det nog heter takfot. Bilen står ute utan tak alls, på cirka 1,5-2m avstånd från laddboxen. En sådan tyghandske med magnet låter inte så dumt, just regn/snö som smälter och fryser är nog ett reelt problem för mej i Blekinge. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Som sagt handsken funkar bara på bilar med plåtskärmar ( och du har väl aluminium ?) | |
| Vi har haft dubbla elbilar sen 2017 och laddat ute utan skydd hela tiden. I Uppsala. Säkert besvärligare klimat med mer snö och is än i Blekinge. | |
|
Hrm, bilen är hyfsat ny för mej och har jag aluskärmar så är jag ju glad från rosttröghetsperspektiv även om just laddhandskeskyddets magnet inte fäster då. Måste ut och prova med en magnet ikväll. Såg att claesO även säljer Länk /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Är inte en magnet en garanti för fula repor i lacken oavsett hur försiktig man är? | |
|
Tyget emellan ska väl göra att det inte blir så repigt, helst inga repor alls. Jag tolkar det som att magneterna är insydda i tyget. Men är man väldigt noga med microrepor så är det kanske inte optimalt med magnet, men då har man kanske inte heller sin bil utomhus på vintern. Visst vill jag undvika repor men vill inte heller stå där med fastfrusen laddkabel eller laddlucka som inte går att stänga. Får ju se hur magnetisk min skärm är eller inte är. Man får kanske hänga dit skyddspåsen bara eller en mjuk lina upp till torkararmen. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Jag tycker du ska vänta till du ser om det faktiskt är ett problem med snö. Jag har också en Wallbox Pulsar 22kW och likt Verdi har jag laddat i flera år utan några som helst problem. | |
|
Helt riktigt så har jag inget järn i framskärmen så magnet fäster inget vidare. Jag har haft lite regn och rent allmänt brukar ju inte el och regn vara bra men jag är kanske bara onödigt nervös. Har haft hyrbil som var helel och där var det någon dag rejält med snö kring laddhandsken på vintersemester. Min box är också en 22kW Wallbox Pulsar Max (köpt ihopa med solceller från Svea solar) men drömmen om 22kW verkar ju avlägsen enligt annan tråd, i 3serieforumet.. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
325cabrio, nästa laddbara bil du skaffar har nog ombordladdare för 11 eller 22 kW (dvs kan ta emot det) så drömmen är nog inte helt förbi. Har du solceller och 20A så kan du ju tekniskt nå 22 kW, men inte säkert det är ekonomiskt sunt då det kan vara bättre att sälja solelen på dagen och köpa på el på natten, men allt beror på hur aktuellt dygn ser ut i form av pris och tillgänglig produktion. Tror inte du behöver vara så orolig över vatten kring ladduttaget, inte hört om så många problem där. Däremot kan vissa laddluckor frysa om det blir vatten där som sedan fryser. Verkar skilja mycket mellan olika modeller, tror ID4 har en del problem med detta. |
|
|
Min erfarenhet är att i första hand förbruka egenproducerad el och sedan dessutom fylla mitt husbatteri för att kapa bort pristoppen på tidiga kvällen - som varit tydlig särkilt efter sommaren i år. Har bara 5kWh hembatteri men det täcker i alla fall prisptoppen på tidiga hösten. Jag tycker sommartid med hög solproduktion så är elpriserna väldigt låga, natpriserna har inte varit så låga vad jag minns. Ännu gladare hade jag varit om BMW hade stött vehicle2grid då bilen en del dagar står hemma och då kunde agera extra husbatteri. Nu är hybriden ny men du har nog rätt, nästa bil kommer nog att kunna ladda snabbare. Sen får vi som sagt se om man vill det eller inte, beroende på hur effekttarifferna kommer att se ut. Men att växla ner i laddstyrka är ju bara några knapptryck bort i apparna. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.