|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Tycker ändå det låter lite konstigt att du med 20A huvudsäkring och max uttag därmed på ca 14kW och billaddare på 3,7 kW skulle drabbas av laddavbrott lite då och då, då jag med 25A och då ca 17kW kapacitet och med billaddare på 11 kW ( 3,7 kW per fas) aldrig får det? Jag ser ju vid något enstaka tillfälle när det varit svinkallt ute och båda elpatronerna brassar på på min 17 år gamla nibe Luft/vattenvärmepump, att lastbalanseringen styr ner effekten något från billaddaren, men aldrig att den slår ifrån helt och definitivt inte så här års, och jag bor ju längre norrut än dig ( elområde 3,) Här i södra sverige kostar 20A huvudsäkring 780:- i månaden mot 1006:- för 25A så det är ju en prisskillnad för den effekt jag kan ta ut. Som sagt hade jag också stopp i elleveransen på 11kW när min hemmaladdare installerades ( ja den slog ifrån och jag fick meddelande i BMW-appen) men efter kontakt med installatören så konstaterade vi att det inte borde vara så så han justerade inställningarna och sedan dess har det aldrig mer hänt, och då laddar jag ändå i snitt nästan varannan dag (och nästan alltid nattetid) och tydligen nästan 3 000kWh hemmavid under det år jag haft bilen via en Zaptec go. Jag har realtidsinformation via appen för lastbalanseraren (Perific), för effektuttag/fas, så det är enkelt att följa förbrukningen hela tiden online, men även det senaste dygnets siffror. | |
|
kanske ska jag prata med den som installerade lastbalanseraren - vet inte om jag har lastbalansering i både laddboxen och en fristående? I laddboxens app kan jag konfa dynamisk belastningshantering av och på och med den på, kan jag sedan konfa "högsta ström per fas" -med ledtext "ange den total stämmen per fas som är tillåten i din elinstallation - och den har jag satt på 20A, eftersom mina huvudsäkringar ju är 20A per fas. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Vilken lastbalanserare har du? Jag har Perific, och den är utomordentligt bra att läsa ut nuvarande last. Samplar var tionde sekund, och kan visa belastning per fas. JAg har en Nibe F750, och elpatronen belastar inte alla faser lika mycket, utan den har olika nivåer. Typ 0,5kW fas 1 1,0 kW fas 2 1.5kW fas 1+2 2,0kW fas 3 2,5kW fas 1+3 Niben har även en egen lastbalanserare, som börjar backa undan tidigare än Perific, vilket medför att jag har behövt ställa upp strömgränsen på Niben för att inte svälta den när jag laddar bilen. |
|
|
Patrik, är kabeln till laddboxen vit - 2,5 mm², är den svart - 6 mm². 1-fas 16A är ingen bra belastning. Vanligt att kompressorn i Niben är 1-fas. Låter troligt att de kan ligga på samma fas. Den som installerade laddboxen hade säkert inte nån tanke på att bara en fas skulle användas och hur övriga belastningar är fördelade över faserna. Ganska enkelt att se vilken fas som stora förbrukare som disk, tvätt, tork, uttag kök ligger på - skruva ur en huvudsäkring i taget. Om man har spishäll spelar även det in hur den är kopplad, standard är 2 faser till hällen och 1 till ugnen. Så det är en god idé att fördela om förbrukare så inte det ligger så mkt på "laddfasen". --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Freude am Fahren skriver: "Tycker ändå det låter lite konstigt att du med 20A huvudsäkring och max uttag därmed på ca 14kW och billaddare på 3,7 kW skulle drabbas av laddavbrott lite då och då, då jag med 25A och då ca 17kW kapacitet och med billaddare på 11 kW ( 3,7 kW per fas) aldrig får det?" Fullt så konstigt är det inte. Titta främst på strömmen för styrande fas, för effekten kan inte flyta helt fritt mellan faserna. Med 20A huvudsäkring så har TS 3x20A tillgängligt, om då en fas belastas med 16A finns 4A kvar. Lastbalanseraren gör inte inte mer än att läsa av strömförbrukningen och sedan justera ned eller stänga av laddaren när taket nås, som sannolikt är satt på 20A. Du i ditt fall har 25A och även om din 11kW laddare går fullt så belastar det inte med mer än 16A per fas så du har totalt 9A kvar till annat. Du har alltså 125% mer kapacitet allt annat lika. Sedan kan det såklart påverka vad övrigt som finns som belastar och speciellt för TS är det nog om det ligger på samma fas som laddaren primärt belastar eller ej. |
|
|
Hrm, det är lite för länge sedan jag läste starkström men är det bilen eller laddboxen som avgör om man kan använda flera faser för laddning? Jag får för mig att ni sagt bilen i mitt fall. Min laddbox ska ju klara 22kW och det blir ju 95A (22000W/230V=95A). Det måste väl vara med 3 faser 95/3=32A per fas. Det är ju hyfsat ovanligt i vanliga villor. Säger du dessutom att mina 3*20 bara ger max 20A totalt så det ju rent lurenderejeri att sälja på mej en 22kW laddbox - om jag max kan få ut 20A ur den (pga min huvudsäkring) så får jag ju max 230V*20A = 4,6kW. Eller är det för att min bil bara laddar enfas. Visst borde jag väl kunna nyttja, teoretiskt max= 3*20A -> 13,8 kW till hela huset om jag kör alla faserna på max. Eller är det annan spänning ut ur laddaren? Men oavsett så går det ju itne ut mer effekt ur boxen än man stoppar in - det är ju ingen perpetum mobile. I bästa fall är verkningsgraden nära 100% men lite förluster i form av värme borde det väl bli. Det enda jag kommit fram till är att troligen går min nibe 4270 på trefas, den har i alla fall tre separata säkringar på vardera 20 A i proppskåpet inne. Är det inte lite märkligt att ha automatsäkringa med samma strömstyrka inne som huvudsäkringarna i elskåpet ute? Trodde man hade större i elskåpet ute, där det sitter gamla hederliga porslinsproppar för huset. Matningen till laddaren från elskåpet går via en grov svart kabel som är ungefär lika grov som kabeln mellan laddbox och bil, möjligen någon mm mindre diameter. Laddboxen har "egen koppling vid sidan om" huvudsäkringarna i elskåpet - tror det är en jordfelsbrytare. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
För att kunna ladda med tre faser så måste både bil och laddare klara det. I ditt fall klarar din laddare det, men inte din bil. Så i ditt fall just nu blir det ju ointressant att räkna på 3 faser om du inte kan ladda med det. Jag vet inte om det är lurendrejeri att sälja 22 kW, BMW säljer bilar som gör 250 km/h fast topphastigheten i Sverige är 120km/h. Är det också lurendrejeri? Du har ju helt laglig möjlighet att nyttja dina 22 kW iaf. Men prisskillnaden mellan en 3,7 kW, 11 kW och 22 kW är mindre än du tror och då kan det vara enklare att bara ha en box i sortimentet och då tar man 22 kW. |
|
|
Kollade även på elmätaren men hittar inget uttag för att koppla in någon "per-fas".mätare. Ska kolla med mitt nätbolag om det går att koppla in. OK, då kan ju vänner med modernare elbil ladda med högre effekt än jag från min box, givet deras bil kan ladda från flera faser. Ursäkta min okunnighet (bara några månader med hydbriden hitils) men visst är bilens drivbatterier ett 48V DC system - ger laddboxen växlerström eller likström till bilen för laddning? Eftersom antal faser verkar avgöra hur snabbt man laddar så antar jag att man laddar med 230V AC och att bilen transformerar ner och om till 48V DC Tack för att ni står ut med alla frågor från en hybrid-newbie. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Batterier jobbar ju alltid med DC och convert/inverter finns i bilen. Det 48V system du hört om gäller inte laddhybrider utan "MHEV" som laddas (typiskt) av bromsenergi. Din "PHEV" använder högre batterispänning till framdrift. Här finns en del info Länk |
|
|
Vad har du för nätbolag? De flesta nätbolag har bytt ut sina mätare de senaste åren till nyare generationers mätare och då har de flesta ett så kallat HAN-uttag (home area network). Men det finns ca 150 nätbolag så klart att det finns olika varianter. |
|
|
Mitt nätbolag är affärsverken i Karlskrona och efter samtal med dem så måste jag välja om jag vill ha HANbox med anslutning RJ12 eller RJ45uttag på min "HAN"-box. Uttaget sitter alltså i en pluginbox och olika pluginboxar för RJ12 resp RJ45. Länk Länk Den kommer även erbjuda mätning "as-a-service" inom kort Länk Länk Jag trodde man skulle vara bilmekaniker för att maximera sitt bilägande men man ska nog vara elektriker också :-) /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Du borde väl inte välja port på elmätaren? Du borde väl redan ha en mätare med en port där hemma, du behöver väl snarare titta vilken det är du har på din. | |
| Kikade tillbaka i korrespondensen med min elektriker när jag hade problem med avbruten laddning. Han hade då varit i kontakt med Perific supporten ( lastbalanseraren) och gjort justeringar i inställningarna. Kunde också se att elektrikern i samband med installation kontaktat nätägaren och fått en ny hanport installerad för att kunna koppla på lastbalanseraren för laddboxen i mätaren. | |
|
Fick han en ny han-port installerad eller kontaktade han nätägaren för att de skulle öppna upp porten? De är nämligen låsta hos vissa nätägare tills man efterfrågat dem att öppna/aktivera den. Man installerar inte en HAN-port, antingen finns den där och så aktiveras den eller så byter man från en äldre mätare utan HAN-port till en med. Men det är inget man kan beställa av nätbolaget, de gör dem helt enkelt när det passar dem. En mätare har en ekonomisk livslängd om ca 10 år för ett nätbolag. |
|
| Ok jag bara refererar till mailet som elektrikern ställde till nätägaren om begäran om en ny hanport till min adress och därefter ett svar från nätägaren till mig att en ny hanport är installerad, så ren kopia från mailkorrespondens som jag refererar till hur jag fått ordning på min installation och ingen inlaga från mig om hur saker och ting fungerar då jag inte är elektriker. | |
|
MIn mätare saknar fysisk port, det är den prylen (antinge med RJ12 eller med RJ45) jag hämtar hos min nätägare affärsverken, klickar på mätaren och samtidigt ber jag dem låsa upp interfacet mjukvarumässigt i mätaren. TIL den fysiska porten jag hämtat och fått upplåst kopplar jag sedan min köpta utrustning - t ex den från tibbler eller något annat. Måste marknadsundersöka lite mera. RJ45 vekrar nyare standard och kan strömförsörja sig min tillkopplade pryl från mätaren via uttaget och det kan inte RJ12 som kräver extern strömförsörjning. Ska också kolla vad min lastbalanserare heter. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Det var intressant lösning som ditt elnätsbolag valt. Att de köpt in mätare som saknar HAN-uttag, men har någon annan form av uttag som sedan då kan kopplas på för att få ett HAN-uttag i form av RJ12 eller RJ45. Känns väldigt omständigt, men svårt för dig att göra något annat än att gilla läget. | |
|
Patrik, ja Niben ansluts med alla 3 faser. Det är främst tillskottsvärmen, elslingorna, där belastningen fördelas mellan faserna. Men kompressorn, själva värmepumpen, verkar vara 1-fas. Som sagt kolla upp vilken fas stora förbrukare ligger på och fördela om. Vilka (stora förbrukare) används mest och vilka används samtidigt (kompressor och laddbox). Då kommer det fungera bättre. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.