AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.348

Ladda 330e snabbare?

Sida 1 av 3
32ProPro-medlem
2.416
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Är hyfsat ny med att ladda bil - 330e 2022 så det är ju inget jättebatteri 10kWh bara. Har ne laddbox Wallbox som ska klara 22 kW som max. Huset har 20A säkringar. Men jag får inte bilen att ladda med än 3.6 kW. Detta aavsett om laddboxens lastabalanserare är av eller på (den ska ju hindra att säkringarna går om huset drar mycket ström samtidigt som bilen vill ha mycket ström).
Har bilen någon begränsning i hur mycket ström den efterfrågar?
Är det för att slita mindre på batteriet?
Oftast laddar jag över natten så det är inget praktiskt problem men om jag skulle vilja ladda snabbare så vill jag ha möjligheten?
Går det att ställa om i bilen? I MyBMWappen eller Idrive?
Eller är det min box som levererar för lite ström?
Borde jag fundera på att ställa om något i appen för boxen?
Då jag har 20A per fas i huset - om man sätter värde i Wallboxappen, är det per fas eller totalt? Jag vill ju inte att huvudsäkringarna på huset går när jag laddar men skulle vilja kunna ladda snabbare ibland, om man snart ska iväg igen.

/Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
8.625
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror du letar på fel ställe. Bilen styr laddning och jag tror en 330e från 2022 bara har enfasladdning. Där tror jag ditt problem ligger. Vanligaste enfasladdningen är 16A som ger ett max om 3,7 kW. 7,4 kW finns också som enfasladdning, vilket då är 32A.

Titta i ladduttaget, sitter de pins på alla hål i typ2 uttaget eller finns det två tomma?

Jag tror däremot att nya 330e som säljs idag har 11 kW laddning, men inte de tidigare.
16.498
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Äldre 330E tar bara emot 16A 1-fas enligt Google
Fr
1.116
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Du måste ha en 330e tillverkad fr o m juli -24 ( modellår -25) för att den skall ta emot 3 fasladdning på 11kW. Dessförinnan tar alla 330e max emot 3,7 kW. I samband med denna uppdatering utökades bilens högvoltsbatteri till 19,5 kWh netto varför en fulladdning nu klaras på strax över 2 timmar ( med en snabbladdare). Med 20A huvudsäkring skulle du matematiskt kunna få ut på tre faser 13,8 kW ( 3*230v*20) så skall du plocka ut 22kW som ofta hemmaladdarna numera ofta kan klara av att förmedla, behöver du nog i praktiken 40A huvudsäkring och det är inte billigt att få till om du ens kan få leverans av det hemmavid. Du betalar ju dessutom en mycket högre fast avgift till nätbolaget om du har 40A så det finns ingen större mening med detta då poängen med hemmaladdning är bla priset. Därför är hemmaladdare sällan påkopplade för mer än 11 kW även om de klarar 22kW. Själv har jag 25A huvudsäkring och det fungerar utmärkt för 11kW laddning. Har du två elbilar hemma som du vill ladda samtidigt så kanske du vill ha mer kräm, men det blir ingen billig installation och el med en vidlyftigare huvudsäkring.
16.498
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Med tanke på effekttariffer som kommer på allt bredare front så kommer man behöva hålla nere strömstyrkan dagtid i alla fall . Hybrider med små batterier som man tidigare laddat på full effekt flera gånger om dagen kommer bli mycket dyrare i drift framöver.
Visa användare
2.326
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
40A abonnemang finns inte.
Följande val finns av huvudsäkring för direktmätning -
Gänga II: 16A, 20A, 25A
Gänga III: 35A, 50A, 63A

Villa/hus har som regel gänga II.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
32ProPro-medlem
2.416
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Ok så det är bilen som är begränsningen - den tar inte emot mer än 3,6 kW oavsett vad laddaren kan ge. Ingen poäng att betala för snabbladdning om man skulle ladda borta alltså, det blir max 3,6 kW ändå.

Sen kan man ju tycka att de som monterade boxen inte var helt ärliga med att sälja en box som klarar 22 kW till ett hus med 20A säkringar. Halvmoderna villor har väl ofta 20A (mitt hus byggt 1990) och lite nyare 25A huvudsäskring per fas. Tror inte vi väljer att proppa upp huset till 25A.

MItt bilbatteri är väl på 10 eller 11 kWh i bilen och den laddar på omkring 3 h vilket ju stämmer hyfsat bra med 3,6kW. Om jag minns bil säljaren rätt så jobbar bilen bara mellan 5 och 80 eller var det 90 %.

Har hittat i walbox-appen att jag kan ställa strömstyrka per fas och har ställt den på 20A. Men med lastbalanseraren påslagen så händer det inte sällan att laddning pausas då man t ex sätter igång och laga mat - kör igång plattor och ugn och värmeväxlarnen som värmer huset också går.

Har för mig jag såg någon inställning i MyBMW-appen för max strömstyrka men hittar inte tillbaka till den.

Nåja, 3-4 laddtid funkar oftast för mej, då jag oftast laddar över natten eller över dagen, då helst på egen solel men synd att det inte går att skruva upp för snabbladdning om man kör flera turer med mellanlandning hemma på samma dag.

Fr
1.116
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Med max 3,7 kW till bilen och 20 A huvudsäkring skall det till mycket innan lastbalanseraren skall behöva gå in och kapa laddningen till bilen, troligen någon felaktig inställning på boxen? Vid vilken effekt går lastbalanseraren in och bryter laddningen? (Det går oftast att se på appen för lastbalanseraren). Jag hade också det problemet med avbrutna laddningar och sänkt effekt när min box var nyinstallerad och kontaktade installatören som tillsammans med boxtillverkaren konstaterade att det inte skulle vara så, så han ändra lite boxinställningar från installationssidan och sedan dess går den fullt (11kW) utan avbrott oavsett värmepump, ugn bastu osv. Jag har visserligen 25A huvudsäkring men tycker att du med normal hushållsförbrukning skulle få en störningsfri 3,7 kW laddning? Allt kanske är i sin ordning men med min erfarenhet så visar det ju att det finns möjlighet att ställa in boxen fel och i och med att inställningarna fjärrstyrs från installatören, så kanske de skulle ta sig en titt på dessa för din box igen. Har du nu kostat på med en box så måste den ju fungera korrekt också
Visa användare
8.625
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Snabbladdning brukar betyda att man laddar med likström, så det är 50kW-350kW. Normalladdning brukar betyda växelström och det är 3,7-22 kW. Sedan finns det avarter även där men det där täcker 98%.

En 22 kW kostar inte så mycket mer än en 11 kW och 11 kW ska man ta om man sätter in en laddbox, 3,7-7,4kW är enfasladdning och kortsiktigt, även om nuvarande bil endast tar det så skadar det inte att tänka längre.

Du har ju all möjlighet att säkra upp, men pga av kostnad är det oklokt, men vet inte om laddboxsäljaren helt kan lastas för att du vill hålla nere kostnaden.
Antagligen ligger det någon annan stor förbrukare på samma fas. Kan kanske vara värt att ta dit en elektriker och se om det går att flytta förbrukare för att försöka jämna ut belastningen.

I min förra bostad hade jag en Nibe frånluftsvärmepump som kunde förbruka upp till 13A på L1. Min dåvarande 330e laddade på samma fas vilket gjorde att det snabbt gick i taket med 20A huvudsäkringar utan att Niben ens behöva köra så hårt. Med en modern hybrid/elbil som kan ladda på tre faser gör det att man kan kliva ner i strömstryka men fortfarande ha en hyfsad effekt.
js
1.909
jsn
i5 m60 -24
Precis, 3,6kW på en fas motsvarar 16A, då är det bara 4A kvar. Motsvarande ~900W. Ugn, Spis, vattenkokare, vvb, ... tar gärna 10A i peak.
Sedan kan bilen säkert växla ner sin laddning en bit, ner mot 6A(?) innan den avbryter laddningen, men det kan bli trångt i kablarna iaf.
Under de kallaste nätterna kan även jag ha problem med temporärt avbrutna laddningar, trots att jag har 20A säkringar. Beroende på hur mycket effekt elpatronen kräver i frånluftsvärmepumpen så kan den ta uppåt 10A på en fas, luftluftvärmepumpen i garaget tar ett gäng A, och då kan billaddningen pausas pga att vattenpumpen går igång efter att jag spolat på toaletten. Och då har jag ändå försökt flytta laster mellan faserna för att få en jämnare belastning.
js
1.909
jsn
i5 m60 -24
Vad gäller 22kW laddare så är det väl det som börjar bli den nya standarden på hemmaladdare? Det blir svårare att hitta de som bara klarar 11kW, och de blir därmed även dyrare.
Jag har 20A, och då kan jag ladda iaf 13,5kW när jag inte har några andra förbrukare igång.
Och det är väl en fördel att inte behöva köpa ny hemmaladdare så fort du köper ny bil med nya möjligheter?
Det som är intressant dock är hur grova kablarna är som de drog från huvudsäkringarna till laddare, de kommer sätta begränsningen på hur fort du kan ladda.
16A kräver 2,5mm^2
20A kräver 4mm^2
25A kräver 6mm^2
32A kräver 10mm^2
Grövre kabel är signifikant dyrare, så beroende av behovsbild och kundönskemål så kan de ha valt en viss kabeltjocklek.
Fast som tidigare påpekat känns 22kW för hemmabruk inte särskilt relevant med tanke på effektavgifter som ska införas i hela Sverige, men det beror förstås på hur de är utformade just där man bor.. För egen del i Stockholm med Ellevios effekttaxa har jag satt max förbrukning 5 kWh dagtid 06-22 och 10 kWh natt 22-06 med hjälp av Tibbers effektkontroll.
Fr
1.116
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Forfarande ofta pristillägg på bilar som skall kunna ta emot mer än 11kW växelström och då det oftast är förenat med betydande kostnader att i hemmiljö få till 32 A som huvudsäkring som ju åtminstone kommer krävas för 22kW, blir det nog 11kW som gäller vid hemmaladdning fortfarande. Att hemmaboxen också klarar av att leverera 22kW är ju ingen nackdel och kommer säkert inte göra någon prisskillnad vid köpet, men att få ut 22kW till bilen från hemmaboxen blir nog onödigt dyrt. Så dyrt så att man tom börjar ”förstå” prissättningen för riktig snabbladdning på mellan 3-6:- per kWh.
Fr
1.116
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25

32ProPro-medlem
2.416
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Hej!
Jag har också en nibe frånluftvärmepump (ganska modern 4270 med uppkoppling som läser av elpriserna oich kan delvis anpassa sig och optimera på pris) och tittar jag i förbrukningsappen så har jag peak 8 eller 10kW när den går hårt (antaligen inkl lite elpatron) inkl annan hushållsel. Jag har ställt niben att ta stor hänsyn till elpriset och styr även manuellt bilens laddtid till då elen är billig.
Det känns som att den som monterade laddboxen inte tänkt rätt då kanske nibe och laddbox kör på samma fas, om det nu stämmer. Kablaget från elskåp till box är nog inte begränsande: Det är en rejält tjock kabel som nog är 1 hel tumme bred, iofs kan det vara mycket isolering men är det en proportionerlig andel koppar i den så är det nog grova ledare också. Hade nyligen en elektriker som flyttade laddboxen från ena sidan garageporten till andra (inte samma som ursprungsmonterade boxen) och han sa inget om detta heller. Borde han reagerat på att det är tokigt kopplat eller inte? Tror iofs inte det, då han ju bara jobbade mellan elskåpet och boxen och nog inte såg hur niben är kopplad, den sitter ju efter säkringarna inomhus medan laddboxen går direkt från elskåpet ute.
Får väl ser hur det går i vinter om man ska ta hit elektriker igen och försöka flytta om saker mellan faserna, eller ser ni någon annan lösning?
Att växla upp från 20 till 25A huvudsäkringar låter som en dyrare affär och dessutom adderar det på månadskostanden för abbonemanget.
Mitt nätbolag har ännu inte bestämt sig för hur deras effekttarriffer ska se ut, så jag vet inte vad jag har att förhålla mig till där. Det finns ju flera varianter på hur man implementerar effekttariff.

16.498
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ett enkelt sätt att följa hur belastningen ser ut per fas är att sätta in en sån här på elmätaren: Länk
Visa användare
8.625
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Din frånluftsvärmepump går sannolikt på tre fas och det gör ju din laddare med.
Men eftersom din bil endast kan ladda med en fas så blir det ju i praktiken inte tre faser som laddaren belastar, utan en, mest troligt den första.

Ja, när pumpen toppar på 8 eller 10 kW, så går den på elpatron och inte direkt lite. Sannolikt går den på ~75% elpatron när det sker.
32ProPro-medlem
2.416
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Ok, så om det är som du säger Grelle så är det inget att göra för mej, bara att acceptera att ibland avbryts laddningen och jag får vara glad för att det är så och att inte automatsäkringen löser ut istället.

Möjligen skulle jag kunna se om det är bra balans mellan faserna baserat på annat i huset, som ugn/spis för att slippa avbrotten.

Ska be någon besökare med modern elbil att koppla in och se om de kan kräma ur mer ström ur laddboxen med sina bilar, då blir det ju även empiriskt bevisat att i mitt fall är bilen begränsningen till 3.6/3.7 kW.
Utan bättre fas-balans så tyvärr blir det ibland avbrott då även huset går på hög förbrukning.

Visa användare
8.625
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Skaffa en tibber pulse eller annan mätare som visar momentanförbrukningen mellan faserna. Kostar 500-1000kr och pluggas in i elmätarens HAN-port. Då kan du (om du är intresserad) se hur förbrukningen ändras beroende på vad du gör i huset.
32ProPro-medlem
2.416
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Via växleriktarens app (för solcellerna) kan jag se momentan förbrukning för huset, men tyvärr inte per fas.
Ska kolla på elmätaren om jag har HANuttag.

Funkar tibbers fasmätare även om man inte har elavtal med dem?

Ska också läsa i proppskåpet (även om det ju är automatsäkringar och inte proppar) om jag kan få ltie ledtrådar till vad som går på vilken fas.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.