AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
291

Min E61 523 LCI 2008, startar inte.

no
19
noecho
520i Touring-00
523i LCI Touring-08
520D XDrive-Touring-15
Hejsan,

Jag har nog ett liknande problem med min bil E61 523 LCI 2008, den startar inte.
Det enda sättet att starta motorn är bara att putta bilen, då startar den lätt och stannar tills att batteriet töms. Det visade sig att generatorn inte laddar då. Troligtvis är att den inte får tillräckligt med ström. Startmotorn och generatorn fungerar, enligt egen forskning med ChatGPT är att modulen inte ger signal så att generatorn laddar batteriet!!!!
Hur vet man att jordflätan är dålig. Var finns den?
Är det någon som har ett liknande problem? Väldigt tacksam för tips o hjälp. Bilen har stått väldigt länge.

Hälsningar
Noel

Hej,

Jag måste börja med ett par motfrågor.

- ”stått väldigt länge”. Hur länge?

- Var batteriet anslutet till bilen hela tiden?

- Om JA, hade du då också en laddare ansluten?

//Lennart
no
19
noecho
520i Touring-00
523i LCI Touring-08
520D XDrive-Touring-15
Hej Lennart,

Den har stått ca 1 år, batteriet var anslutet till bilen hela tiden förutom några timmar ( ca 2-3 timmar).
De senaste 5-6 månader laddare anslutet. För ca 3månader lånade jag ett nytt batteri, med samma styrka, utan framgång. Nu har jag ett bra batteri och anslutet på laddning och mäter ca 12,6 V till 12,7 V.

Tacksam för all hjälp!

Visa användare
ProPro-medlem
13.275
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det tar ca 3.14 sekunder att bekräfta/dementera om jordflätan är ett problem! :-)

Ta fram din multimeter och koppla den så den mäter likspänningspotentialen mellan en punkt på chassit (lämpligtvis på hjälpstartsuttaget i motorutrymmet) och en punkt på motorblocket (något metalliskt på motor/topp).

Läs av vilket spänningsvärde du får medans du försöker aktivera startmotorn. Får du högre än säg 500 mV så har du ett jordproblem mellan motor och chassi.

Men detta förutsätter att startmotorn försöker aktiveras (och försöker dra ström).

Din berättelse är dock något motsägelsefull (du säger startmotorn fungerar men du måste ändåså putta igång bilen), men jag tolkar denna beskrivning som att startmotorn fungerar om du manuellt styr den när den är demonterad från motorn men monterad i motorn är den helt död.

Klickar startmotorn vid startförsök?
no
19
noecho
520i Touring-00
523i LCI Touring-08
520D XDrive-Touring-15
Hej igen,
Ursäkta det sena svaret, och stort tack för ert inlägg. Jag har haft problem med mitt konto, men nu är det löst.

Jag har inte kunnat mäta spänningsvärdet på grund av regnet, eftersom bilen står utomhus.
Startmotorn och generatorn har demonterats och testats, och jag har även provat med en helt ny startmotor.
Ja, det hörs ett klickljud vid nästan varje startförsök.

Jag hade samma startproblem för cirka 2,5 år sedan, men sedan började bilen plötsligt fungera som vanligt igen.
Och för ca ett år sedan återkom problemet igen.

Hej,
Det finns ju mycket som kan bli fel i bilens startsekvens och det är inte lätt för en lekman att göra en fullständig felsökning.

Men om vi skall börja med det enkla, åtminstone: förutom din misstänkta jordfläta finns det också en känslig pluskabel-genomföring i botten på batterilådan. Det räcker med en okulär besiktning på båda sidor, inuti och på utsidan.

Jordflätan kan du ju testa indirekt genom att koppla en startkabel mellan hjälpstartsjordpunkten och någon solid metallpunkt på motorn.

Med alla dina BMW kanske du redan har ett diagnosinstrument i verktygslådan? Annars kunde det väl vara läge att skaffa ett?
Att köra en diagnos på din strulande 523:a kan knappast vara fel. Även om den inte ger någon användbar felkod, ger ett sådant resultat också information. Och att ha en egen diagnosmöjlighet till hands är nästan obligatoriskt om man så bara har EN gammal BMW. ;)

OlaO här på forumet är en bra kontakt om du behöver uppgradera.

//Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.