|
|
|
|---|---|
|
Funderar starkt på en Alpina, e46 eller e92. Kan man översiktligt säga vad det största är som skiljer dem emellan gällande delar? Funderar alltså över hur mycket av delarna är Alpina unika och vilka är BMW kompatibla? | |
| De flesta karossdelar och grundläggande utrustning typ värmesystem och liknande är oftast gemensamma. Men det är väldigt mycket detaljer som skiljer. Sedan är ju chassidelar utbytta på så sätt att stötdämpare, fjädrar, krängningshämmare, förstärkningar osv är unika och har annan avstämning, men bmw delar passar ju ofta men har annan avstämning. Motorn är ju inte enbart trimmad utan man har bytt vevaxlar och kolvar, annan borrning osv. Utväxling skiljer ofta. Bromsar brukar vara annorlunda. Man brukar anse att alpina bilarna är M3, M5 fast mer komfortinriktade. M7 är dock sportigare än en standard 7-serie, detsamma gäller även X versionerna. Lyktor är gemensamma. | |
|
Ok, sökte lite löst på stötdämpare och verkar ju finnas 2:a, 3:e partstillverksre. Hur är det med andra delar, går det att beställa från olika detaljister precis som med BMW delar (skruvat, bildelar24, Autodoc, AK24 bildelar osv)? En åsikt mellan Alpina B3 e92 och Alpina B3 3,3e46 hur skulle ni ställa er inför dessa, e92 automat och e46 manuell låda. Tänker på värdeökning, hållbarhet, reparationer, nöjesfaktorn, komfort, ägandekostnader? |
|
|
Jag skulle säga att det är en stor skillnad i attraktionskraft på olika Alpinor, speciellt de från 80-talet är väl de med riktig klassikerstatus och som håller/ökar sitt värde. Generellt så var ju Alpinorna snabbare än M-bilar under perioden då Alpina är som mest eftertraktat, medan det under senare delen av 90-talet och även för 00-talet så är M-bilarna mer eftertraktade. Ta E36 B8, en Alpina med V8 när det inte alls fanns i E36, fördel Alpina. Men för E46 så har M3 en högvarvig R6 på 343 hk och Alpina har en 3,3 liters motor på ~280hk, fördel M3. På E92 så är Alpinan en konfiguration väldigt lik 335i, medan M3 har en V8, fördel M3. |
|
|
Om du hoppas på "värdeökning" så är det enbart 100% original Alpina delar som gäller. Väldigt tveksam till om det är någon värdeökning förutom inflationen. |
|
|
Om man vill ha en m3 fast med mer komfort så är alpina ett bra alternativ. I de jämförelsetester som tyska motortidningar gjort brukar de ofta lovorda den fina chassisättningen i kombination med utmärkta prestanda. De gick dessutom att få som touring och med fyrhjulsdrift. Det finns ju E46 B3S, som vad jag minns, har runt 400 hk. Dieselversionen av B3 har också väldigt bra prestanda och var/är en lovordad bil med nästintill m3 prestanda tack vare sitt höga vridmoment. Vissa "slit" reservdelar går antagligen att köpa på internet, stötdämparna kanske är samma som någon bilsteinvariant, men högst osäkert. Valet mellan manuell eller automat är ju ett personligt val. |
|
|
Intressant med touring och diesel, dock kommer ingen av dem vara ett alternativ för mig och gällande utbudet så skall man vara glad om det kommer upp 3 fordon till salu i Sverige. Undrar om inte M bilarna blir ett dyrare val med tanke på mer specialdelar service osv, kan vara misshandlade genom åren. Alpinaklubben har väl bra försäkring att erbjuda, visserligen kan någon specialförsäkring kanske fungera för M bilar. Behövs specialkunskap för verkstäder som skall meka med alpint kan man undra, vill minnas BMW kan iallafall. Är mest sugen på en e46 manuell B3,3, här måste en e46 M3 jämföras och här får vi utgå från 350.000kr som lägst idag. |
|
|
Blixten: B3S har väl 305 hk har jag för mig... Fri fart: det finns Alpinas reservdelskataloger på nätet för dessa bilar som du kan se vilka delar som är Alpina specifika och vilka som är utbytta mot andra BMW delar. E9X (335 bensin) har mkt mindre delar utbytt i drivlinan/bromsar än en E46. /Kent |
|
| Ja, att det skulle finnas en Alpina E46 med över 400hk känns väldigt främmande, ca 300hk låter bekant och det är ju en klar nivå under M3 vid den tiden. | |
| Ni har rätt det är jag som blandar ihop e46 och e90. E46 B3S har 305 hk och e90 B3S har 400 hk. | |
| Tack för information Makeba, precis sådant jag var ute efter. Hur ställer sig en e39 B10 Alpina i förhållande till detta gäng? Den är ju ganska snabb och lättare än vad jag trodde på 1690kg bara 40kg mer än min 535e34. B3 väger 1450kg, med kanske klenaste motorn med tanke på vridet men en manuell låda ökar körglädjen enligt mig. Är B10 också nära en tex 540e39 vad det gäller delade komponenter? Reparationer och service, är det något på dessa bilar som kan bli extra dyrt gälla? Vet att turbo på e92 Alpina är en kostsam historia. | |
|
Antar att du menar V8 versionen av B10 och det är en 5 serie med 5-stegad automat och snäcka för styrningen, så antar mer komfort/mindre sportig än en E46 B3 manuell.... Helt annat bottendrag i V8 motorn och B3 är singelvanos motor som behöver varvas... Det är vad man föredrar. Vet att Alpinas V8 motor har eget alu block med kolvar... så om det behövs bytas lär det bli dyrt/krångligt och hur är kamdrivningen på dessa(M62B44)? Föredrar 6an som är lättskruvad och beprövad. Är turbon dyr till E92? Borde vara likadana som i N54 motorn men med 2 st så kan det sticka iväg? |
|
|
Ja, tackar alla för synpunkter, har nu sorterat ut E46 B3 3,3 samt B3 Biturbo e92 som nästa kandidater. Tycker om att köra bil och vill gärna ha manuell låda utan mer än ABS och krockkuddar. Har ens e46 krockkuddar runt om? Tycker e92 är en mkt snygg modell och modern med bättre långvägskörningsegenskaper, superbra prestanda och vrid i kombination med låg förbrukning, MEN har väl knappt manuell låda, den 08 jag tittar på har det inte. E46 känns något skörare och 100% enhusiast som man uteslutande kör för att det är roligt kortare sträckor och mer klassisk BMW på gott och inte. Jag älskar klassiska BMW men har redan från 80-90 tal så blir ett mindre steg på något sätt, men ändå e46 Alpina jag vill ha :-) om hjärtat styr helt. |
|
| Jag har ägt en alpina B3 3,3 E46 manuell. Fantastisk bil. Hade dock förmånen att vid ett tillfälle provköra en B3s E46. Manuell. Den var RIKTIGT häftig. 3,4 liters motor. Ett avgassystem original som på kallstart får billarm att gå igång. Mer effekt och mer vrid. Kan du hitta en sån ska du köpa den direkt😎 | |
| Låter underbart, tyvärr är den e46 3,3 något dyr tycker jag i nuläget, det lutar mer åt en B3 e92 med automat, den med 360hk pga mångsidigheten och 30-40’ billigate men jag kanske kommer göra mitt livs misstag. Kan man ens serva en sådan från 2008? saknar ju fysisk oljesticka och bara en massa plast i motorutrymmet, känns olustigt! | |
|
Fri fart: en sak som jag upplever som "sämre/mindre tilltalande" är att det är mindre mekaniska Alpina uppgraderingar och mer exteriört och interiört. Delvis pga att utgångsmaterialet (335i) är bättre från start så behövs inte så mkt. Kan göra att man inte behöver köpa så mycket nya Alpina specialdelar och därmed billigare ägande... men man får bl.a. direktinsprutning med dess nackdelar.... |
|
| Makeba, hänger nog inte exakt med vad du syftade på med direktinsprutning? | |
| N54 motorn i E9X har ju direktinsprutning med dess fördelar och nackdelar…. Varit mkt krångel med läckande spridare, trasig högtryckspump och sotbildning på insugsventilerna bl.a. Spridarna är riktigt dyra och ska kodas in med dator. | |
|
makeba skrev: N54 motorn i E9X har ju direktinsprutning med dess fördelar och nackdelar…. Varit mkt krångel med läckande spridare, trasig högtryckspump och sotbildning på insugsventilerna bl.a. Spridarna är riktigt dyra och ska kodas in med dator. Gäller ovanstående text 335i eller Alpina? |
|
|
Det Makeba påpekar på E92 B3 är att Alpina inte har en egen unik motor de skickat i den modellen likt de gjorde på B8 E36 eller B10 Biturbo E34. Det problem som finns i vanliga 335i finns alltså även i B3 E92, så det gäller båda. Det här är det som är lite mindre exklusivt med B3 E92, den är inte lika mekanisk särskilt från utgångsmodellen från BMW, som andra Alpinamodeller är (men inte alla). |
|
|
Grelle: precis så jag menar men det kanske inte var så solklart. :) Tittade i reservdelskatalogen för B3 E9X och ser att i fjädringsväg både fram och bak så är det inte mkt Alpina specifika delar.... Bara fjädrarna fram och lite underlägg för fjädrar. Resten är BMW delar lite överraskande nog. Smidigt iofs när det ska bytas ut.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.