AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
259

Bilen spelar dingel

"B
2
"Bosse"
525d xDrive 2013
Blev lycklig ägare till en 525d xdrive för några månader sedan. Nu har lyckan förbyttes mot huvudbry och gråa hår. Varning för smärre novell...

Bilen hade stått ca 10 mån hos bilfirma. Ja, här borde varningsklockan ha ringt. Fullt medveten om det. Vi provkörde bilen och testade den ordentligt. Efter att jag köpt den kom felmeddelandet "Drivlina" efter ca 20 mil. Meddelandet slocknade och jag fortsatte köra. Sen var det lugnt, ett tag...
När det började dyka upp, vid varje gång jag kött en stund, läste vi av bilen m en OBD-läsare som tydligt visade på att EGR-en spökade, så den byttes utan resultat. Felmeddelandet fortsatte komma.

Då läste vi av bilen igen och fick upp felmeddelande på laddtryckssensorn, vilken vi då bytte. I samma veva fick jag till mig att man behöver "lära" bilen att den har fått en ny EGR, så jag bokade tid för detta hos verkstad och fick tid 1 mån senare. Under den här månaden har bilen börjat spela total dingel.

Felmeddelandet om Drivlina kommer ofta samt att motorlampan börjat lysa nu. Ibland får jag bara en viss kraftreducering när bilen är kall och ibland har jag acceleration som en A-traktor. Ibland när bilen är kall hackar den på tomgång och dör när jag vill åka iväg, ibland rycker den som attans när den är kall. Ibland luktar den som en riktigt sur gammal dieselbil. Och ibland går den klockrent trots att motorlampan lyser. Direkt "Drivlina" kommer upp går den in i limpmode men fullt körbar, men när det slocknar har jag kraft igen.

I helgen läste vi av den med dator och får upp följande felkoder:
244C00
2AB500 (den kommer bara man sätter på tändningen)
24CE00
25D100 (eller om det är 25DI00)
290A00
28ED00
290900
246B00

Vi har nollställt alla adoptioner, men det hjälpte inte. Samma felkoder kommer upp, flera när bilen bara står på tomgång.

Någon som har ett väldigt bra tips att komma med? Just nu verkar det enda alternativet att lämna in den för rejäl genomgång, eller är det så enkelt som vi har fått tips om: batteriet är dåligt.
"B
2
"Bosse"
525d xDrive 2013
Nu har bilen varit inne på verkstad, två vändor. Första gången bytte de MAP-sensor och sa att den var fixad. Hann 100 meter med bilen innan felmeddelandet "Drivlina" dök upp igen. Vände och åkte tillbaka direkt. De tog in bilen igen och när jag hämtade den hade de kopplat ur wastegaten då den var trasig. Nu har bilen rullat snart 80 mil utan problem. Den går som den ska, i princip. När den är kall kan den smårycka ngn enstaka gång, men inga felmeddelanden. Har iofs inte läst av felkoder...
Så ett turbobyte står på planeringen eftersom man tydligen inte kan köpa wastegate löst till dessa. Suck!! Jaja, den rullar iaf just nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.