|
|
|
|---|---|
|
Hallå BMW fantaster! Är på jakt efter vintersulor, till min M8:a-2019 GC. Har hittat på Blocket, 4st fina, som suttit på en M850i-2019 Coupe. Frågan kort o gott: Skulle dom passa min kärra? Ha Det! | |
![]() 13.275 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nu ska vi se så jag förstod allt rätt - är det alltså endast vinterdäck som är till salu (som du planerar kränga på dina vinterfälgar till din M8 GC)? Jag brukar köra med dessa definitioner i annonser och diskussioner (för att minska risken för missförstånd): däck : endast däck fälg : endast fälg hjul : kombination av däck+fälg Då blir det att vinterdäck syftar på endast själva däcken (medans vinterhjul syftar på vinterdäck som sitter på fälgar). Vad har dessa M850i däcken som är till salu för dimensioner? Är det square eller staggered setup som säljes? Vad är det för fälgar du planerar använda för dessa vinterdäck som är till salu? Original har ju en G15 M850iX Coupe också 19" vinterdäck precis som F93 M8 Gran Coupe - fast ett snäpp smalare dimension (både i square och staggered setup). Om det således bara är däcken du köper som du ska lägga på dina vinterfälgar så kommer troligtvis däcken vara en aningens smalare än vad som normalt sitter på vinterfälgar till en F93 M8 Gran Coupe (är det square på båda bilar så blir det 245 på 9.5" vilket känns lite smalt på en 9.5" fälg). Annars ska ju hålcirkeldiameter och navdiameter vara samma om jag minns rätt (dvs den nyare varianten med 5x112, 66.5 och M14 hjulskruvar) och ET ska vara väldigt nära varandra - utifall det nu handlar om vinterhjul som är till salu (dvs däck+fälg). Men dimensionerna på G15 M850iX Coupe är runt 20 mm smalare vilket gör att vinterdäck från en G15 M850iX Coupe på en F93 M8 Gran Coupe kommer att sitta grovt sett runt 10 mm längre in (än original vinterdäck till en F93 M8 Gran Coupe). Det kommer att fungera, men kanske inte rent estetiskt tilltalar alla. Kort och gott saknas det en del information av vad som är till salu (och eventuellt vad det ska monteras på) för att kunna ge ett säkert svar (däck, fälg- eller hjulaannonser där det endast står x har suttit på y saknar ju tyvärr en hel del väsentlig information och då blir det ofta att mest scrollar förbi och går till nästa). |
| Det är kompletta hjul, som är till salu!. Jag kanske var otydlig: passar fälgar som passat på en m850i coupe-19, på min M8 GC- 19? | |
Aha, ok! Yes, hålcirkeldiameter och navdiameter ska vara samma mellan G15 M850iX Coupe och F93 M8 Gran Coupe om jag minns rätt (dvs den nyare varianten med 5x112, 66.5 och M14 hjulskruvar) och ET ska vara väldigt nära varandra (slår på några millimeter mellan ET26 och ET30). Och båda använder som sagt 19" fälgar för vinterhjul så just fälgdiameter ska iallafall heller inte vara några problem. Men tänk på att det är smalare dimensioner till G15 M850iX Coupe så det kanske inte ser lika "utfyllt" i hjulhusen som med original dimensioner till F93 M8 Gran Coupe (se mitt första inlägg om smalare däck). Orginal square till G15 M850iX Coupe är ju 245 mm medans till F93 M8 Gran Coupe är det ju 265 mm (lägg sedan till att fälgar från G15 har ET30 istället för ET26 - när det gäller square setup - vilket gör att däcken hamnar ytterliggare 4 mm längre in i hjulhuset). Sen har du det vanliga fjantet med RDC (är så trött på det) - gissar det kommer att fungera - men finns det två frekvenser till M8 Gran Coupe (315 MHz eller 433 MHz)? Eller använder vi bara en av dessa här i Sverige? @Lars Ceder : Är det square eller staggered setup som säljes? |
|
Om meningen nu vara att minska risken för missförstånd kanske det är enklare att fråga "är det samma dimension runt om eller bredare bakdäck?" istället för "square eller staggered setup"? Bredare bakdäck på vintern är generellt inget som rekommenderas. Enklast borde väl vara att gå in på BMW:s sida med fälgar (eller annan sida som säljer fälgar) och se om du får samma förslag för båda modellerna? |
|
Ja, de där termerna (square/staggered) är kanske inte så vanligt förekommande som jag kanske vill tro så det är nog inte så lämpligt att använda allmänt som du säger. Original vinterdäck är 265 fram och 285 bak på en F93 M8 Gran Coupe (och 245 respektive 275 på en G15 M850iX Coupe) - men som Ska3 säger så är det nog mer "form före funktion" med bredare bakdäck på vintern (nu kan vinter och vinter betyda enormt olika saker beroende på var man bor och vilka vägar man kör på så det får vägas in också). Går jag in på Specialfälgar AB så uppger de 5x112, 66.5 som mått för en F93 M8 Gran Coupe, väljer jag en G15 Coupe så visas samma mått (förutom då ett par millimeter skillnad på ET - inpressningsdjup - som nämnts innan). |
|
Fortsätter med frågor ang passning vinterdäck till min M8:a. Skulle dessa passa?: 275/35/20, 5x112, centrumhål-navhål 66,6, ET20. Rekommenderat till min bil, ET28, medan ET20, på dom som jag kikar på!? Som sagt: Passar dom på min bil? Enligt annonsen, ska dom göra det! men man vet ju aldrig! HA DET! |
|
|
För att bedöma förutsättningarna behöver man veta bredden på fälgarna. MVH Christofer |
|
| Bredden: 9.5 tum | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.