AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
303

Motor lampan lyser

Le
16
Lelle M4
BMW-523, MG Marvel, Porsche 997
Hej har köpt en 523-07 N52 där jag har en fel kod P1 415 mass eller volymluftflödet är för lågt , har bytt oljefällan /Oljeavskiljare, och slangar för det var 2st av slangar som var trasiga, släcker felkoden . När jag startar bilen så ligger varvtalet på ca 800 varv men efter ca 30 sek så går varvet ner till ca 600 och så börjar motorn att vandra lite grann och motorlampan tänds igen .Är det någon som ev som vet vad det kan vara för fel ?
Hej,

Jag kan egentligen inget om din bil, med P1415 pekar enligt mina forskningar primärt på sekundärluftsystemet.

Då blir det en del slang (till?) och minst en vakuumstyrd ventil att undersöka.

Sen kanske bilen behöver definieras lite mer. ÅM 2007 kan ju vara en LCI och det kanske påverkar.

//Lennart
Le
16
Lelle M4
BMW-523, MG Marvel, Porsche 997
Det är en sen 06, och ingen lci , vet du var den vakuumstyrda ventilen sitter ? Mvh Lennart
Hej,

När jag söker på ”n52n secondary air pump”, tycker Googles AI att den finns och beter sig som jag trodde:

” The N52N secondary air injection (SAI) system is an emissions control device that injects fresh air into the exhaust on cold starts to help burn off pollutants and quickly heat up the catalytic converter. A common failure point is the secondary air pump, which can fail due to carbon buildup, moisture, or a faulty valve, and may trigger a "Secondary Air System Flow Too Low" fault code (like P0410). This system includes a pump, an auxiliary air valve, and hoses, and a faulty system can prevent a vehicle from passing emissions tests.”

(Det står rätt mycket mer, men det får räcka så här.)

När jag plockar upp ett svar längre ned i listan, heter det emellertid att n52n inte har det systemet.

Länk

Jag vet faktiskt inte vad jag skall tro, men helt klart saknas det information på de sidor hos RealOem, som brukar ta upp systemet för andra modeller.

Det är inte något helsäkert tecken - realoem kan vara ganska svårnavigerat - men där måste jag ge upp. :/

//Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.