AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
108

Bränd diesellukt i kupén

Är i behov av experthjälp. Har en BMW 118d xDrive 2017.

Sedan ca 1-2 månader tillbaka har jag märkt att bilen luktar något bränt inne i kupén/flygbränsleaktig lukt när jag står på tomgång med driftsvarm motor. Lukten uppkommer enbart i låga farter och när motorn hunnit bli något varm kanske runt 70-80grader. O försvinner efter körningen börjar igen. Sätter jag i rekuperation på ac:n inbildar jag mig att lukten försvinner något, men kan va placebo.

Tog den till BMW verkstad för Storservice för 200 mil sedan och bad de kika på det. Inga läckage kunde de hitta, och efter servicen försvann lukten fram tills denna veckan.

Någon som har en idé på vad det kan handla om? BMW hittar som sagt inget fel. DPF-rengöring känns osannolikt då det uppkommer vid kortare sträckor och när motorn inte är driftsvarm.

Kan det vara löven på bilden i fråga som glöder till något o börjar lukta? Har inte haft tid att rensa bort det. Tätning till spridare, grenrör / flexrör / slang till ventilationsvevhuset?

Vill gärna inte andas in detta varje gång ja kör bilen. Tips?
16.498
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det låter ju som att du har dieselvärmare i bilen bara utan att veta om det? Lukten är väldigt distinkt, det luktar flygplats.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.