AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
312

Stängd Z4 e89 utan batteri (hjälp en klant)

Bazinga
Hej!

Nygammal medlem här, kommer inte ihåg mitt gamla användarnamn, får ägna mig åt lite grävande senare :-).

Är sedan tidigare i år lycklig ägare till en Z4 -09. I dag togs den till första vintervilan i mitt ägande. Glad i hågen gjorde jag som de bad om, kopplade loss batteriet. Sedan lade jag igen luckan försiktigt. Trodde jag. Men den gick i första spärren...

Så ni har jag till April på mig att fundera på hur jag kommer in i bakluckan när batteriet är bortkopplat. Alla tips jag hittar verkar bygga på att batteriet kan laddas via polerna i motorutrymmet (kommer ju inte funka) eller använda skidlucka (har jag inte).
Så hur gör jag till våren? Helst inte vinkelslip...
Visa användare
ProPro-medlem
13.275
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen tillbaka!

Börja med att låsa upp förardörren med din inbyggda fysiska nyckel och koppla in ett extra batteri eller strömförsörjningsenhet (ska kunna ge minst 10A) mot hjälpstartsuttaget i motorutrymmet.
Prova sedan och se om du kan låsa upp bagage med antingen keyfob, knappen inne i bilen (nedanför knappen för varningsljus) eller öppna via emblemet.

Om jag minns rätt så går det inte spänning till alla enheter när man matar via hjälpstartsuttaget i motorutrymmet - men det kanske förhoppningsvis strömsätter någon av de tre varianterna ovan (alla tre använder ju sig av en aningens olika kretsar fast i slutänden så strålar det samman till en och samma styrenhet).
Sw
47
Swejok
525 -02
X5 -01
545 -06

Kolla in det här sättet: Länk

/swejok
Bazinga
Tack!
Får läsa på och testa till våren...
Med ett dött batteri (eller frånkopplat pga olycka) kan jag tänka mig att det blir svårt att spänningssätta elsystemet. Men jag förstår inte varför ladd- och starthjälps- anslutningarna i motorrummet inte skulle få igång elsystemet när batteriet är från kopplat vid polerna och man ansluter ett (mindre) 12V-batteri i motorrummet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.275
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Håller med dig bmw21, jag börjar också ifrågasätta min ursprungliga tveksamhet nu.

Min tveksamhet kom främst ifrån de många trådar om detta och alla möjliga lösningar som föreslås - problemet verkar ju vara enormt. Metoden som nämns i tråden som Swejok pekar ut har jag inte sett innan (där man jackar in sig direkt på kablaget som styr låset).
Varför alla dessa trådar och krångliga lösningar om det var så enkelt som att öppna motorhuven och koppla in ett batteri !?!

Min tveksamhet kom även också från egen erfarenhet (men kan har varit handhavandefel från min sida).
Jag skulle byta batteri i min E87 och kopplade först in en strömförsörjningsenhet via hjälpstartsuttaget i motorutrymmet och därefter kopplade jag loss batteriet.
Jag noterade att visa lysen inte fungerade (kommer inte ihåg om det var innerbelysningen eller halvljuset - men det kan varit så att jag bara hade tändningen i läge I och då går ju inte halvljusen igång).
Jag kopplade sedan in batteriet och därefter tog bort strömförsörjningsenheten.
Vill minnas att vissa inställningar hade försvunnit (precis som om bilen hade varit strömlös).
Minnet är något suddit kring det hela - så kan inte redogöra särskilt tydligt - jag kommer bara ihåg att jag tyckte det var märkligt att bilen på vissa sätt uppvisade ett beteende som påminde om att bilen varit strömlös.

Därför var jag tveksam till att det skulle fungera att bara koppla in ett batteri via hjälpstartsuttaget.

Men när jag tänker till en gång till så ser jag ingen anledning varför det inte skulle fungera.
Om det hade suttit en massa kontaktorer/tyristorer/etc i "elcentralen" på pluspolen (och att hjälpstartsuttaget matas via en sådan) så hade det kunnat förklara varför det inte skulle fungera.
Men det sitter inget sådant där. Mig veterligen är det en enda gigantisk kopplingsskena och utifrån denna går det ett antal grövre kablar (med varsin kraftig säkring - ofta hundratalets ampere) och dessa matar sedan ett par olika elektronikdistributionscentraler (och det är i dessa som det sitter reläer som sedan spänningssätter olika terminaler och delar av resten av systemet).

Så yes - jag tycker att min metod borde fungera! Men varför är det ingen som använder den isåfall?
Vet inte om anslutning i motorrummet fungerar i detta fallet, men jag kan tänka mig anledningar till att följande fall INTE fungerar:
1) En "laddare" används. Den kommer inte starta utan måste ha "supply mode". Eller använd ett 12V-batteri.
2) Bilens batteri är "dött" och är fortfarande anslutet och kortsluter (belastar) elsystemet.
3) Frånkopplingen av bilbatteriet har gjorts vid pluspolen och kabeln ligger och kortsluter mot chassit.
4) Bilen är krockad och "emergency circuit breaker" eller vad den heter har löst ut. (Vet inte om den bara kopplar ifrån bränslepumpar eller var den sitter?)
Visa användare
3.139
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
En lite dum fråga, för min Z är långt här ifrån nu. Men finns det verkligen inget nyckellås bakom BMW-dekalen på bagage-luckan?
Bazinga
Det hade ju varit en enkel lösning, men nej det lär det inte finnas.
Den som bestämde att batteriet skall placeras i ett utrymme som endast kan öppnas med fungerande elsystem hade nog inte sitt livs bästa dag...
Intressant problem. Nu har jag inte en Z4, men började söka på nätet på engelska sidor. Blev rätt förvånad när jag hittade samma problem följt av 6 sidor diskussion. Någon sa att det tog BMW 3 veckor att hitta en lösning. I USA har de ju en nödöppnarspak som man kan nå via skidfacksöppningen med en krok, men det finns nog inte på denna bil. En del har lyckats få på batteripolen samma väg, men då gällde det att ha långa armar.
Men en kort sammanfattning av vad forumet kom fram till: Problemet är ju tydligen att batteriet har en separat egen övervakning och den vet ju att batteriet är bortkopplat.
Det som kom fram är att man måste tänka på att om man ansluter en modern elektronisk billaddare under huven, hittar den ju inga värden för det batteri som skall laddas, eftersom det är bortkopplat. Då avger laddaren ingen användbar spänning. Så flera nämnde att man skulle skaffa en gammeldags laddare. Själv skulle jag avråda från detta, eftersom en sådan som är obelastad (utan anslutet batteri) kan ge ganska hög spänning.
Eller ansluta med en annan bil med hjälpstartkablar och donatorbilen igång, vilket påstods fungera.

Alternativet som visas här ovan på ett foto är ju att hitta låsmotorns sladdar under huven och lägga på 12VDC, vilket är nämnt. Det borde inte vara så svårt att hitta, ifall någon här på forumet har ett elschema för denna Z4. .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.