|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag går i tankarna att byta min Kia mot en ny bil och jag har landat på BMW 520D som min starkaste kandidat 13500mil, fin servicebok, 170.000:- Till min egentliga fråga, är denna pålitlig om jag själv inte kan meka? Är det en överhängande risk att jag kommer spendera en massa tid o lämna in bilen mer än andra märken? Saker jag ska hålla utkik på när jag provkör? Slutliga frågan, är detta ett dumt köp eller kommer jag bli nöjd? Förstår såklart att alla bilar kan ha både tur och otur men är orolig att denna modell plågas av mycket problem och att jag kommer ångra mig, man blir ju livrädd när man läser om alla problem på diverse bmw modeller här på forumet. | |
|
För det första :) Det är på forum man läser om problemen, det är liksom det forumen är till för :) Det beror mycket på skicket på bilen. En del kommer vifta med att fördelningslådan till xdriven är känslig och går sönder på _alla_ bilar, men det är väääldigt många bilar där ute som _inte_ har haft problem med den. Kolla om du känner några ryckningar / att det hugger när du kör, eller om den för oväsen. Annars är det väl att kolla normalt skick och slitage. |
|
| Uppskattar svaret och tipsen, givetvis är det majoriteten som inte har problem och den hör man inte av, så är det. Bara lätt att snöa in på det negativa men såklart finns det negativt med alla märken. Man blir lite orolig bara när man researchar bilmodellen man vill köpa. | |
| Jag har ägt två bilar med X-drive. Ingen har gått sönder hittills ;) | |
|
Är överlag mycket nöjd med min 520dX -16. Har kört ca 10 000mil med den de senaste 6 åren. Nu är det frun som använder den. Den har gått 16000 mil nu. Däremot skulle jag inte säga att den är billig/driftsäker för den som inte vill meka själv. Jag har gjort i princip alla reparationer och service själv hemma och det har blivit en del saker genom åren. Till saken hör att jag tycker det är kul att fixa med bilar och har lätt för att "förlåta" vissa brister för att få kunna köra vissa modeller. Om man räknar bort bromsjobb och andra slitdelar: -Nivåreglering bak - byte av bälgar. -EGR-ventilbyte 2 ggr. (gratis BMW-återkallelse) -Div. AdBlue felkoder som försvunnit av sig självt (nivåmätaren i behållaren visar fel, men larmar åtminstone inte längre) -Byte av drivknutsdamasker fram (snart dags igen) -Byte av nedre bärarmar fram pga. vibrationer i ratten -Infotainmentsystemet har ibland släckt ner sig och tvärdött i någon dag eller två. Någon Toyota i termer om driftsäkerhet kommer en BMW, enligt min uppfattning, aldrig att vara. Med risk för att orsaka en del debatt så håller jag japanska "tråkbilar" från sent 90-tal som de absolut bästa när det gäller driftsäkerhet kontra pris. Ändå är det värt att köra BMW om man gillar bilar :) |
|
|
Köpte min senaste BMW dX Toring F11 2021. Kanske inte exakt samma men då hade den gått 13000. Idag 30000. Har bytt damasker, bälgar, bärarmar, EGR-ventilbyte (BMW-återkallelse). Det är allt. Mycket nöjd. Som vanligt är det skicket/ antal ägare/ fullservice hos BMW till typ åtminstone 10 000. Jag byter olja minst varje 1500 mil. Utmärkt bil. Har haft en del BMW. Varit otrogen 2 gånger som straffade sig. Renault... Har inget försvar till det ;) Se till att du får lädersäten/sportstolar, dragkrok, tonade bakrutor åtminstone! |
|
|
Slutade med att jag köpte en g31 från 2018, 520dx Är vansinnigt nöjd än så länge. Sjukt fin bil att åka i och förstår verkligen varför folk dras till BMW, komforten är oslagbar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.