|
|
|
|---|---|
|
PÅ min E46 330Ci så har tankmätaren börjat visa för mycket. Den har inte riktigt fastnat i topp men nästan. DEn visade max under cirka 10 mil och nu efter 17 mil sedan tankning så visar den cirak 90-95 %. Tanken är på 60 liter och den drar kring litern så den borde ligga på under 75%. Mil kvar i färddatorn visar också för många mil kvar men det är ju ett naturligt följdfel. Men vad kan felet vara på tankmätaren? Mäts kvarvarande bensinmängd med flottör i tanken eller på något annat sätt? Kan den kärva? Hur kommer man åt den och kan man "peta liv i den" eller "smörja den" till liv igen? Kan det vara nålen i mätarhuset som börjat gå trögt - men då borde kanske inte färddatorn visa fel? Något annat som kan vara problemet? Att tanka fullt gör inte att det släpper, för det består även efter tankning. Nålen stannar på fullt eller nästa fullt trots fler körda mil. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 | |
|
Hej, Jag skulle tro att alla BMW med tanken hängande som ett par sadelväskor över kardanaxeln har två tankmätare, en för varje halva. Innan du gräver ned dig i tanken bör du dock göra ett instrumentklustertest. I testet finns möjlighet att testa kombiinstrumentets alla mätare och även i en annan meny få veta hur mycket tankinnehåll varje givare rapporterar. Metoden att starta testet beskrivs lite olika på olika håll, men den här fungerade för mig: Länk I följande tråd finns en helt annan beskrivning, som jag inte har någon egen uppfattning om. Men ett stycke ned visas en "katalog" över alla tillgängliga uppgifter (och möjligheter). Länk //Lennart |
|
|
Tack Lennart, efter lite klurande om hur man ska trycka och en oavsiktlig nollställning av tripmätaren lyckades jag förstå hur man ska trycka. Skriver ner här så andra kan lära och för att själv komma ihåg till nästa gång: För att komma in i testmenyn med tändningen av, tryck och håll in vänsterknappen i klustret (nolla tripmätarknappen) och vrid tändningsnyckel till läge 2 (=normal körning). När det står test01 uppe i högra hörnet släpper man vänsterknappen. Med korta tryck på vänsterknapp nu, så stegar man sig runt bland de 21 testkategorierna enligt din andra länk Länk Inledningsvis såg jag knappt något, för kategori 3-18 måste låsas upp i kategori 19 först. För att lämna en underkategori och ut till 21-listan att gå runt i så långtrycker man på vänsterknappen i några sekunder. Meny 19 ska alltså lämnas via långtryck då det står off på displayen (den alternerar mellan on och off). Lämna via långtryck på off och då är 3-18 upplåsta. Sedan stegade jag till test6, väntade några sek och ser siffrorna 240330 = 24+33 l i vänster+höger tank. korttryck till 6.1 ger värdet 0567 och i 6.2 värdet 0570 och detta ska vara totalen 24+33 och verkar ju stämma väl. BIlen indikerade också 571 km kvar att köra i "öppna BCn" och med förbrukning på omkring 10l/100km så stämmer det ju bra. Således verkar ju bilens logik stämma men frågan är om input till beräkningarna är korrekt. Jag ska prova att tanka fullt (63 liter) och sedan kolla värdena igen och räkna mil noga med tripmätaren och se om det räknar ner ordentligt. Jag körde även instrumentkluster test och alla mätare och lampor funkar och rör sig som de ska - test 2 bland kategorierna. Någonstans kan man reseta serviceintervall så om du inte är ute efter att göra det, var lite varsam med tryckandet. Annars är de flesta valen "endast avläsning" och inget skriv/ändra. Glömde även säga att nålen på bränslemätaren rör sig normalt vid tändning av och på. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Bra att du löste det, Patrik. Du måste kanske göra om övningen när tanken har blivit halv på mätaren eller så. //Lennart |
|
|
Provade vidare igår och det känns som givarna är boven. Tankade fullt och körde sedan 14 mil och mätaren kvar på fulltank på mätarhusets visare och testpuntkerna 6 som jag plocka fram i displayen visar efter 14 mil körda: 24+33l= 27 liter, vilket ju indikerar full tank. Glömde kolla om värdena var ännu högre precis före tankning men om E46an har samma lösning som E39 så är det en elektromekanisk ohm-mätning som falerar: Länk Ska se i helgen om tankens mätare sitter åtkomlig under baksätet och om det verkar funka lika på E46. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Hej Patrik, "Intressant" problem! Inte minst att du får exakt samma avläsning efter dina 14 mil, 24+33 liter, som du fick vid din första kontrollmätning. Kan det verkligen vara ett sammanträffande? Jag har ju å andra sidan svårt svårt att tro, att *båda* tankgivarna gett upp, så mysteriet tätnar! //Lennart |
|
|
Det skulle ju kunna bero på att givarna fastnat i läge "full tank" även om specen för bilen säger 63 liters tank så skulel kanske "givarmax" kunna vara 57 l. Ska komma ihåg att kolla givarvärdena även precis efter tankning och se om det är samma då. Miss av mej att inte kolla på macken direkt efter tankning också. /Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Den här tråden har du kanske redan sett? Verkar vara ett parallellfall till ditt. Och med svar. :) Länk //Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.