|
|
|
|---|---|
|
Gäller 320d -07, 38500 mil. Får felkod på tre glödstift, 2, 3 och 4. Felkoden lyder "4222 Glow plug cylinder 2, control". 4232 och 4242 för cylinder 3 och 4. Symptomen är något svårstartad och orolig tomgång till en början, ryker även lite vitt/grått vid kallstart. Har beställt glödstift men gruvar lite för jobbet (utan garage...) och ser ju att det ofta är glödstiftreläet som är boven. Ska jag testa att byta reläet först eller ta ett djupt andetag och byta stiften också? Vad säger felkoden er? Bilen är ibland också svårstartad när den är varm, kan krävas upp till fem försök innan den hoppar igång. Antar att det är något annat än glödstiften, i övrigt så går bilen bra. Möjligen något högre förbrukning än normalt. Ska byta bränslefilter som ett första steg tänkte jag, tips på vad det annars kan bero på? | |
|
Hej, Det verkar väl osannolikt att tre stift gett upp (nästan?) samtidigt. De går ju att kontrollmäta (resistans ca 5 Ohm, tror jag) mellan anslutning och jord. Jag tror mer på reläet, men det går ju också att kolla, även om du väl där blir begränsad av (glöd)tiden. //Lennart |
|
| Ja, tänker också att det är osannolikt att tre st gått sönder samtidigt. Jag ska testa att byta reläet till att börja med. | |
| Skulle ge mig på detta i helgen, hittade inte ens igen vart reläet satt! Efter lite Yuotubande så verkar det som att enklaste sättet på en M47-motor är att gå underifrån, någon som kan bekräfta det? Ovanifrån verkar inte möjligt, iaf inte utan att ta bort insuget så att man ser bättre. | |
|
Hej, En E46 med M47 eller M57 har reläet i elektronikboxen på vänster sida (i färdriktningen) under huven. (Om du nu inte redan har hittat den. :) ) Handlar det om modernare motorer (E90 med N47 m fl), är glödsystemet betydligt mer förfinat än att bara ha glödstift med ett relä. //Lennart |
|
|
Gav mig på detta i helgen, var fanimej bland det bökigaste jag gjort 😳 Skruva loss reläet underifrån bilen, i blindo och trång som fn. Lossa anslutningarna fick man göra från under huven och det var INTE lätt, trångt och satt som berget. Tillbaka med allting ungefär lika meckigt. Följde denna Positivt är dock att bilen startade bra utan rök och inga felkoder på glödstiften, så värt det måste jag väl säga! |
|
|
Kul! Grattis! När bökiga projekt lyckas, känns det helt klart extra gôtt. :) //Lennart |
|
| Tackar! Jo större utmaning ger större tillfredställelse när det lyckas :) | |
| ferlin du har DM ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.