|
|
|
|---|---|
| Hej, har en 520d-12 som fått haveri, troligen ramlager. letar nu efter en ny motor. men vad kan jag stoppa i hittade en -14 med samma motor kod N47-D20C men skroten påstod att den inte passar utan att jag måste ha samma årsmodell osv. pratade med en motoroptimerare och han sa det är bara slänga i en N47-D20C det passar. Vem ska man lita på. någon som gjort byte innan och vet vad som funkar? | |
|
Välkommen! :) Här är en tråd som diskuterar motorkoder just beträffande N47. Jag vet inte om ditt sökta svar finns där, men bmw-slangen (och även andra) har koll på sånt. Länk (Själv tycker jag ju att samma motorkod på båda och bara två ÅM skillnad borde betyda att det är grönt att byta, men livet är kanske inte så enkelt.) //Lennart |
|
| LCI kom 2024, om det har någon påverkan | |
| @jsn: kan du utveckla? | |
| Iaf på dieselsexorna kom ad-blue till LCI. Vet inte om det gjordes några förändringar på andra motorer till LCI, eller om det kom ytterligare något år senare. Vet heller inte om några andra modifieringar / optimeringar gjordes då. | |
|
Ah, du menade 2014, alltså. Det var nog bara jag som inte förstod. ;) //Lennart |
|
| Nu gissar jag vilt men tror adblue bara ligger i ECU och sen adblue tillbehören, motorn borde vara samma. Kollade realoem med mitt vin nummer -12 och vin numret från den skrotade bilen -14 och serie nummer för en ”short engine” är samma på båda. Men vore fint att höra från någon som gjort något liknande | |
|
Nyfiken… Vad är ett ramlager? Hur långt hade den gått? /Sebastian |
|
|
Hej, Vevaxellager, den hade gått 34000mil full servad och olja byt mellan intervaller och alltid Castrol i min ägo. Nu är det inte konstaterat vevaxellager. Motorn går men hoppar, låter illa och spån i oljefiltret. |
|
|
Vad räknar du med att operationen kommer kosta? MVH Christofer |
|
|
En motor kostar från 25-40k på skroten, men den jag tittar på kostar 35k och har gått 16. Sen tillkommer andra delar. Är ju lika bra att byta kamkedjam när man har ut allt. Men har ju inte lust att slänga ut 40k eller vad det hamnar på om motorn inte passar sen :) Med vänlig hälsning, Johan |
|
|
Du gör alltså arbetet själv? Det var lite det jag fungerade på, för om du skulle lämna bort det hade det sannolikt vart ovärt att reparera. MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.