AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
672

Aktivera digitalkey på beg köpt BMW?

32ProPro-medlem
2.416
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Fick precis BMWs reklammmail om digitalkey - använda mobilen som bilnyckel.
För att aktivera så ska man ha setup card och bilnyckel.
Jag kan inte minnas att jag fått något setup card då jag köpte bilen i somras, beg 330e årsm 2022. Den är ny nog enligt tabellerna på webben för att stödjas och mina samsungmobiler är också med på listan coh använder myBMW-appen för laddning mm.
Ringde BMW connectedsupport och frågade hur man får tag på ett setup card men det visste inte riktigt och ska återkomma.
Borde förre ägaren ha kortet? (en liten säkerhetsrisk då både kort och bilnyckel krävs för aktivering och nycklarna har ju jag)
Eller kort delades inte ut till bilar vid köp dåförtiden?

Någon som använder digitalkey på BMW och har erfarenheter av hur det funkar?

/Patrik, 330e Xdrive touring -22, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Fr
1.116
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag har det på min med modellår -25, och på den måste du röra handtaget med telefonen för att dörren skall öppnas eller låsas så jag använder det sparsamt då CA med nyckeln i fickan är smidigare. Har delat till mina barn så att se kan låna bilen när de är på besök utan att de behöver leta reda på någon nyckel.
Jag har en 2021 med iDrive7, så kanske inte applikabelt om du har iDrive8, men i min manual står inte att något "setup card" måste användas. Det står att behörighet måste bevisas med "båda nycklarna". Jag har fått med och aktiverat "Key Card". Är det det kortet som åsyftas? Det kanske kan användas tillsammans med 1 nyckel, men i mitt system borde det räcka med 2 (fjärr-)nycklar. Du kan nog se i iDrive menyn om ett KeyCard fortfarande finns registrerat (av tidigare ägare).
(Tips har du tittat efter KeyCard vid korhållaren på solskyddet, där fanns mitt KeyCard vid leverans?)
Fr
1.116
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Nyckelkortet är det första man aktiverar när man hämtar bilen. Det ligger därefter i telefonens plånbok( precis som man kan göra med kreditkort) Det är också från telefonen man kan dela detta nyckelkort med de telefoner som man sedan önskar. ( idrive 8.5)
32ProPro-medlem
2.416
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
På denna sida beskrivs ett setup card för att göra "mobilen till nyckel" och sedan kan manb dela vidare från en mobil till annan men det jag undrar över är hur man får in det i första mobilen och då säger ju sidan att jag behöver ett setup card.
Länk

Har varit och tittat i bilens menyer och hittar inte menyvalet digital key alls, där det enligt manualen ska finnas. BEtyder det att min bil saknar optionen digital key?
eller bertyder det bara att det just nu finns någon digital key inlagd i bilen?

Någon som vet om någon särskild utrustningskod krävs för att det ska funka?

Här står ju 3serie touring från juli 2020 med comfort access SA322 och automatväxel:
Länk

Jag har S322 comfort access enligt mdecoder och jag kan ju låsa och låsa upp dörrarna med nyckel i fickan.

Så jag tror bilen är kompatibel, men har bilen haft digitalkey eller inte?

Kan jag skaffa ett digitalkey-kort eller aktivera funktionen och hur?

32ProPro-medlem
2.416
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Här är instruktioner för hur man gör utan kort med med två fysiska nycklar men jag ser inte menyvalet digitalKey i myBMW-appen:

Några ideer om hur jag kommer vidare med aktivering?

32ProPro-medlem
2.416
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Hrm , har nog hittat problemet, min bil har utöver comfort access även
S32Z ENTFALL BMW DIGITAL KEY

Går detta att komma över och "re-aktivera" digitalkey?

Du har helt enkelt inte funktionen.

Syns den inte i appen finns den inte i bilen heller.
Tråkigt med dessa "Deleted Optioner" pga komponentbrist. Och med denna är det nog rätt "kört" att kompletera. Det har ju med stöldsäkerhet att göra. Enligt länkad tråd är det inte bara egen ny hårdvara och "kodning" som behövs utan även på BMW:s sida. Men du kan ju fråga på BMW.
Länk
@bmw21, länken verkar inte fungera. Eller kanske bara ta onödigt lång tid på sig att öppna?

//Lennart
Ka
5.687
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
@lenwib, länken fungerar.
Ja, nu har den vaknat. Det var bara något tillfälligt - underhåll, kanske.

Tack för heads-upen! :)

/Lennart
32ProPro-medlem
2.416
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag har frågat BMW connectedDrive-supporten men de imponerade inte vid första samtalet. Jag uppgav bilnummer och de noterade inte att jag hade S32Z ENTFALL BMW DIGITAL KEY
De hade tyvärr knappt koll på att jag behövde comfort access utan pratade bara om att be förra ägaren om rfid-kortet, som ju tyvärr aldrig funnits till min bil.
Får nog köra omkring med bilncykel men hade varit skönt att slippa då man vill minimera antal saker i fickan, t ex på väg till träning och motion då mobilen/klockan hade räckt.
Förstår dock inte varför BMW ska vara med i loopen, när bilen fått reda på att radiosignalen ska komma från mobilen och inte bilnyckel eller kort så behöver ju inte BMW vara med. Tänk om man parkerat djupt ner i P-garage utan mobiltäckning, skulle man inte kunna låsa upp då. Så marknadsförs ju inte funktionen i filmen. Möjligen skulle uppkoppling kunna krävas mot BMW vid registrering men inte vid varje upplåsning/låsning.

Lite info att se upp med för att förstå de olika "Options":
Videon du länkade till handlar om "Digital Key Plus". "Plus" som är konstruerat att fungera med mobilen i fickan kräver en modernare BMW.
"Digital Key", utan Plus, fungerar förutom med (vissa) mobiler också med det "Key Card" man får levererat till kompatibla bilar. Mobil eller Key Card måste hållas vid handtaget för att öppna och läggas i "ladd"-facket för att starta (NFC används). Men kreditkortsformatet gör det användbart i vissa situationer som träning eller dyl.
Som jag förstår det är det vid aktiveringen som uppkopplingen till BMW-server behövs.
32ProPro-medlem
2.416
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Helt rätt bmw21 skillanden mellan digitalKe och digitalKey plus är avståndet som kort/mobil läses av på. Utan plus måste man hålla fram mot handtaget (känns iofs lite säkrare men lite obekvämare men också mindre rsik för oavsiktlig låsning/upplåsning) och med plus så låser bilen när kort/mobil lämnar bilen och omvänt låser upp då kort/mobil närmar sig bilen.

Men tyvärr verkar det som att min bil saknar hårdvara för RFID-läsning pga att den har S32Z så jag kan inte få någotdera och det verkar inte gå att eftermontera på rimligt sätt. Har mailat en eftermonteringsfirma och frågat och väntar på svar.

Fr
1.116
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag är lite osäker men finns räfflingen på insidan på handtagen som visar punkten för vidrörning vid låsning även på bilar utan CA eller finns det bara på bilar med CA? ( i så fall skulle du kunna se om du har hårdvara för CA eller inte)
OP har klargjort att 322 comfort access finns. Det är just Digital Key som BMW inte kunde leverera
32ProPro-medlem
2.416
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag har räfflingen för låsning på min bil och låser upp genom att ta in handtaget och tummen, så comfort access funkar utan problem. Har inget "nyckelhål" på förarplats. Men allt detta tolkar jag som comfort access och är oberoende av card key och diigtal key. Nu säger conncetedDrivesupporten att jag skulle kunna ha key card men inte digitalKey (dvs inte mobilen som nyckel men väl ett kort som alternativ till bilnyckel). Får se om det går att få tag på ett kort, som jag tror aldrig funntis till bilen.

32ProPro-medlem
2.416
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Prel prisuppgift från BMW är 2000kr för ett nyckelkort. Funderar på att beställa.

32ProPro-medlem
2.416
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Beställde keycard från BMW men fick svar nu att det inte går att beställa till min bil.

Trist, varken nyckelkort eller mobil som nyckel i en 2022a - rimmar inte riktigt bra med den gamla BMW-sloganen "BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.