|
|
|
|---|---|
|
Hej Fick en återkallelse för en vecka sen angående byte av startmotor. Fick den på appen Mybmw. Där står det att det konstaterats att under vissa omständigheter, kan vatten tränga in i startmotorn. Vilket över tid kan leda till korrosion. Som kan förhindra att motorn startar. I mycket sällsynta fall kan det uppstå kortslutning i startmotorn vilket innebär en risk för överhettning och fordonsbrand, även när bilen är parkerad. Åf vill med anledning av ovanstående säkerställa att bilarna är i ett korrekt skick och därför byta ut startmotorn i de berörda bilarna. Det står också att tills de har bytt ut startmotorn så kan man fortsätta köra bilen som vanligt men rekommenderar att man parkerar den utomhus och om möjligt med avstånd till byggnader och andra fordon.! Detta är vad det står i meddelande på ett ungefär. Då får man väl boka tid då så detta åtgärdas. Först egr och nu startmotorn, vad blir härnäst? Iofs bra att de återkallar men man blir ju lite orolig. Låter ju allvarligt om bilen kan ta eld. | |
| Skrev på köpavtal idag och de kan inte ge mig bilen tills detta är åtgärdat. Grrr!!! Hade garanterat parkerat den utomhus och med avstånd för det är så jag bor. | |
|
Fick brev från BMW idag om återkallelse för byte av startmotor. Någon som vet om de ”bara” byter startmotor eller om de också är in och pillar och ”uppdaterar” andra mjukvaror? /Johan |
|
|
Ja jag fick detta. Vad ska man göra nu? Har inte märkt något knas med startmotorn, bara ett glödstift som är trasigt, så alla glödstift ska bytas nästa vecka. Det står brandrisk och grejer. Vad är detta? Är det så allvarligt och är det verkligen fel på startmotorn? Sedan när jag ska boka tid står det att reservdelar inte finns, så lägger jag in en bokning är det inte säkert det är möjligt att åtgärda. Vad är detta? Ska man inte kunna använda bilen nu… |
|
|
Har läst att det även finns problem med startrelät. Mailade min BMW-verkstad i morse med frågor kring vad de ska byta och om de gör några andra ”uppdateringar” samtidigt. Får se vad de svarar. |
|
|
Hej Återkom gärna när du fått svar från Åf. |
|
|
Verkar vara ett rejält problem, över 1,3 miljoner bilar som återkallas - 😮 Länk |
|
|
Är detta något man måste stå för? Hur kommer det sig att det kommer nu och inte tidigare? Min är från 2019, detta måste ju varit fel/ett problem förra året, förrförra osv? Min olycka med bilar bara fortsätter 🤣 |
|
|
Jag menar, brandfara? Så från ena dagen till nästa är min bil en eventuellt brandfara? Har några upplevt problem med startmotor och starta bilen? Jag har inte märkt något. |
|
|
Jag menar, brandfara? Så från ena dagen till nästa är min bil en eventuellt brandfara? Har några upplevt problem med startmotor och starta bilen? Jag har inte märkt något. |
|
|
@yoakimbit: Nej det är inget du behöver betala, och tror inte du behöver vara orolig att bilen ska fatta eld just nu. Det lär vara minimal risk att det sker, men för att det är allvarligt *om* det sker (och dålig PR för märket) så byter de dem. |
|
|
Vi bilägares lista omfattar tio årsmodeller och de flesta av BMW:s modeller, samtidigt så nämner de att det är 12.000 drabbade bilar i Sverige. Det går inte ihop. Min bil borde vara drabbad om man går enligt Vi Bilägares lista, men när jag kollar på BMW:s webb så säger de att det inte finns någon återkallelse på den. Länk |
|
|
BMW har flera underleverantörer av delar. Och denna återkallelse, precis som med kamkedjorna på N47, är inte för alla modeller i en serie. |
|
|
Vet inte om denna informationen bara gäller bilar sålda i nordamerika eller värden, men där framgår att information till ägare och möjlig sökning på VIN förväntas vara klart i mitten av november. En rapport gäller 4-cylindriga och en rapport 6-cylindriga. Länk Länk |
|
|
@ancan det är sant. Förmodligen lugnt, men man förstår BMW som vill vara extremt noga och rädd för dålig reklam. Man får boka tid och hoppas på tid. Verkar som reservdelar är problemet? Lär väl dröja innan man får det fixat då. |
|
|
För något år sedan så hade BMW en stor återkallelse ang problem relaterat till EGR-systemet. Detta kunde leda till överhettning och i superduperextremt sällsynta fall, att bilen började brinna. När jag lämnade in min bil, visade det sig att en större ”uppdatering” dessutom skulle ske. Min bil stod ”uppkopplad” i fyra timmar innan den var ”klar”. Fick inget svar på vad denna uppdatering var bra för. Efteråt tyckte jag bilen blev sämre och en del funktioner började bete sig konstigt, så jag funderade vad denna uppdatering gjorde mer än sådant som kanske hade göra direkt med EGR-åtgärden. Därför är jag alltid skeptisk till att lämna in bilen utan veta innan exakt vad de tänkt göra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.