|
|
|
|---|---|
|
Letar efter sätt att diagnostiserar om oljetrycks regulatorn är dålig eller inte. Så jag inte köper ny och så är det inte den det är fel på. Jag har inget oljetryck på min BMW 120i med n43b20 2007. Jag har gjort ganska mycket men kommer inte vidare nu. Oljesumpen har monterats och demonterats flera gånger. Provtryckt pick up = tätt! Kedjan snurrar och drevet sitter fast till oljepumpen. Jag mäter med extern oljetrycksmätare och det kommer ingen olja alls. Inte ens när mätaren är demonterad. Testat bogsera igång utan tändstift för att prima oljepumpen på ca 3000 varv. Även tvångsmatat med 12v när oljetrycksregulatorn varit monterad och kört på starten. Och fyllt olja i filter huset. Oljetrycksregulatorn verkar ha två mitten kammare och ett hål i änden. (Dvs 3 olika öppningar tolkar jag det som) När jag blåser med munnen så är den öppen. Kopplar jag 12v så stänger den. Kan man testa den så? Vart kan man hitta hur den ska fungera? Alla videor jag kollar på så verkar den ok. Eller kan det vara något annat som gör att jag inte får oljetryck? Länk till oljetrycksregulator: Länk Mvh. Richard | |
![]() 13.275 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Goddagens Richard! :-) Först ska jag erkänna att jag inte studerat detta system så mycket i detalj så det blir en hel del gissningar och antaganden här. Det jag har läst mig in på gäller främst N52 och N53, men iallafall N52 bör ha ett liknande system som N43. Reglersolenoiden verkar vara mer eller mindre identisk (här nedan är reglersolenoiden för N52/N53): Länk N53 har lite mer avanverad oljepump (och styrning av denna) än N52, men annars bör det vara iallafall grundläggande arbetsprinciper mellan dessa och N43. Den där reglersolenoiden bör rimligtvis ta in oljetryck genom de två intagen som är täckta med "filter mesh" och på så sätt reglera hur mycket olja (det vill säga vilket tryck) som kommer ut i hålet i änden. Den här nya fancy oljepumpen till N52 (och jag misstänker N43 har liknande) är "volymreglerbar" - det vill säga man kan kontrollera vilken volym som oljepumpen ska pumpa. När motorn kräver stora volymer olja (främst när båda VANOS ska flytta sina pryttlar) så pumpar oljepumpen extra mycket volymer olja. Detta gör den genom att ändra hur nära eller långt ifrån centrum oljepumpens rotaraxel är. Ju längre ifrån centrum desto större utrymme bildas för att fånga upp olja på insugssidan och desto större volym olja kommer att pumpas. Läget på oljepumpens rotoraxel bestäms av fjäderbelastad axel. Normalt sett så trycker fjädern ut denna axel vilket resulterar i rotaraxeln befinner sig maximalt ifrån centrum och oljepumpen leverarar den största mängden volym. Men i änden på denna axel sitter även ovan nämnda reglersolenoid. När den levererar ett tryck som kan överkomma fjäderns tryck så börjar denna axel röra sig inåt vilket innebär att rotaraxeln börjar röra sig närmare centrum och volymen på oljan som pumpas minskas. Eftersom systemet ska vara självreglerande så är det så där jag antar systemet fungerar. För när motorn plötsligt kräver stora volymer olja, då sjunker oljetrycket, detta oljetryck verkar direkt (via reglersolenoiden) och trycket på den där axeln minskar vilket gör att fjäder orkar trycka ut axeln mer, när axeln rör sig utåt så rör sig rotaraxeln iväg från centrum, större volym bildas mellan vanes, större volymer olja börjar pumpas ut, större volymer olja betyder högre tryck (om samma flödesrestriktioner bibehålls). Vad jag vill komma till är att jag tror att systemet är gjort på så sätt att om kabeln till denna reglersolenoid går sönder, reglersolenoiden går sönder eller något annat - då kommer endast fjädern påverka den där axeln vilket betyder att axeln är så långt ut det går vilket betyder att oljepumpen ställs in på att alltid producera maximalt oljeflöde. Ett klassiskt fail-safe mode helt enkelt. Här kommer några takeaways summerade (efter en lång utläggning): #1 : Om den där reglersolenoiden skulle vara trasig (eller styrningen till den inte fungerar) eller den skulle vara totalt igensatt - det enda som händer är att oljepumpen går in i "fullflödesläge". Bör aldrig kunna göra så att allt oljeflöde försvinner. #2 : Ha oljehuset öppet och kolla om det överhuvudtaget kommer olja in till oljefiltret! Den där reglersolenoiden arbetar med hjälp av oljetryck. Om det inte finns något oljetryck så kan inte denna reglersolenoid göra någonting (denna reglersolenoid ligger efter oljefilter och oljetryckssensor). Eftersom du inte har oljetryck så är i prinip inte denna komponent inblandad i problemet - utan oljetryck kan den inte påverka hur oljepumpen arbetar (om jag förstått rätt hur systemet arbetar). Den SKA inte påverkar oljepumpen när det inte finns något oljetryck - finns inget oljetryck så vill man ju att oljepumpen ska maximera volymen den pumpar. Vilket betyder att den där fjäderbelastade axel är i fullt utskjutet läge och den där reglersolenoiden försöker inte ens komprimera fjädern (vilket minskar volymen olja som pumpas runt). #3 : Jag tror du kan skruva bort den där reglersolenoiden och kör på startmotorn några sekunder och kolla om det ens kommer olja där. Eftersom du inte har oljetryck så kommer det med största sannolikhet inte komma ut en droppe olja ur det där hålet (där det normalt ska vara oljetryck som reglersolenoiden i sin tur använder sig av för att påverka oljepumpen). #4.1 : Vad är problemet isåfall? Det går väl inte att vända och köra oljepumpen baklänges? Annars har man ju sett sin beskärda del av felkopplade bränslepumpar som gått baklänges :-) #4.2 Det verkar ju inte komma en droppe olja ju. Det går att dra runt en motor för hand och oljepumpen kommer att suga olja och till slut ser man det i toppen (fast det tar sin tid). Men kör man den på startmotorn några sekunder så ska man definitivt se olja komma iallfall (och efter en tid oljetryck). Kommer det ens olja in i oljefiltret? #4.3 Det brukar alltid finns ett check valve (eller anti-drain valve) eller något i den stilen. Har det fastnat eller blockerat allt oljeflöde? Det där check valve / anti drain valve kan eventuellet sitta FÖRE det där filter bypass (så är det på N53 iallafall). Om det fjantar så kan det förklara varför det inte kommer någon olja. Jag skulle nog börja kolla om det ens kommer olja in i oljefilterhuset. Om det inte kommer olja in i oljerfilterhuset så skulle jag tagit loss den där check valve och se om det kommer olja ut därifrån. |
|
Tjena Slangen :) Ja detta är mycket märkligt! Och tack för din fina förklaring av funktionen. #3. Testat köra utan oljetrycksregulatorn. Kommer ingen olja alls. Som förväntat och enligt din beskrivning. #4. Kommer absolut ingen olja i filterhållaren utan filter. Tidigare satte jag på en ballong (typ som på födelsedagskalas :)) på pickupen och körde på starten. Men ingen påverkan alls. (Förväntade mig att ballongen skulle sugas in i pick upen av förväntat vacuum.) Testade även att blåsa in genom oljetryckskontakten med en adapter/slang så det blev tätt. Och med ballong på pickupen. Ingen reaktion alls på ballongen. Så något mellan oljetryckskontakten och pickup är helt öppet. (Kom lite olja ur vad det såg ut att vara vevlager närmst svänghjulet) Försöker hitta den där check valve men hittar den inte. Är det så att det bara finns en enda check valve som är inbyggd i oljepumpen? Annars tips på vart jag ska leta? Är nästa steg demontera oljepumpen och kolla check valve? |
|
|
Demonterade oljepumpen och delat den. Pumpdelar är sönder invändigt. Någon som vet vart man köpa oljepump till n43b20? Renoveringsatser verkar inte finnas heller. Av BMW säljs dom komplett med balansaxlar för typ 13000kr :( |
|
![]() 13.275 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
När jag läste ditt förra inlägg blev jag lite "stum" så att säga då det verkade vara något fundamentalt fel och hade som förslag att demontera pumpen och provköra i en simpel testrigg eller liknande. Ballongen var faktiskt smart! Men den typen av test verkar inte behövas nu! :-) För att erkänna så såg jag priset först kunde inte förstå hur en oljepump kunde kosta 13 000 SEK och visualiserade en vanlig oljepump à la M20, M30 eller M54. Gick sedan in i ETK på en E87 LCI 120i N43 och såg klumpen och samtidigt läste ditt inlägg lite noggrannare... Jo, verkar ju vara närmare 18 000 SEK... Länk Det bästa alternativet borde ju vara begagnat (så länge det inte är från en motor med Gary Glitter som inneboende så borde det ju vara ganska riskfritt) - alltså något i denna stilen/prisklassen (yes detta är för en N47 och inget för dig): Länk Nu letade jag bara bland 1-Serien men samma oljepump sitter ju i massor med E90/E91-bilar också (alla 318i/320i) som är vanliga. Men fanns inte EN ENDA begagnad oljepump bland E90/E91-bilarna! Märkligt! Rent av mycket märkligt... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.