|
|
|
|---|---|
|
Håller på att kolla lite på en bil och funderar eventuellt på en BMW 530e xDrive iPerformance Sedan, (Laddhybrid), årsmodell 2020, som har gått ungefär 7400 mil, och skulle behöva lite tips/råd om dom. Vad är bra/dåligt med dom bilarna? Fördelar/nackdelar? Kända fel som man ska se upp med? Bränsleförbrukning om man kör på bensin istället för el? Tar gärna emot tips/förslag/råd om det är nån som har erfarenhet av dom bilarna.. 🙂 | |
| Går sönder gör de inte men de väldigt kort på el i jämförelse med många konkurrenter. Räkna inte med mycket mer än 35-40km på de tidiga modellerna. Ännu mindre vintertid. | |
|
Jo, jag har hört att det är ganska kort räckvidd på el. Vad jag har hört så fabrikstestas räckvidden till ca 5 mil, men dom flesta snittar på 3,5-4 mil verklig räckvidd. Jag bor ungefär 3 mil från närmsta samhälle där det finns laddställe, så man borde väl kanske iallafall ta sig åt ett håll på el, och har man tid så får man väl ladda den där innan man åker hem igen. Vet du ungefär vad bränsleförbrukningen ligger på om man kör på bensin istället för el? |
|
|
Löwet skriver generösa siffror iaf stads trafik. Pendlar man långt ja då är det görbart. Jag har lyckats komma med frugans 530e från 2020 56km sommar. Vinter 30 grejar du om planerar din laddning strax innan avfärd osv. Vi har klarat 6.1 l per mil tur och retur till Hälsingland nyligen med varierade hastigheter mellan 90-130. Trevlig bil i övrigt |
|
| Jag har inte ägt någon 530e själv, bara hört av andra ägare. Har dock haft en X5 40e under en kort tid på lån, den kom jag ungefär 18km med under den tiden jag hade den. Temperatur runt nollan. Jag blev inte så köpsugen så att säga ;) | |
|
Catch_me: 6,1 liter per mil lät mycket?! Antar att du menar 0,61 L/mil..? Isåfall är det ju väldigt bra förbrukning. Jag har hört i ett annat forum att den vill ha runt 0,8 L/mil. Men 0,61 lät som sagt väldigt bra. Är ni nöjda annars med eran 530e..? Ni har inte haft några problem med den och så? |
|
| 0,61 stämmer . Ja vi är nöjda faktiskt , inga konstigheter. 530e har vi haft lite mer än ett år inga problem . Enda som är stundvis störande är bagage utrymme men det visste vi ju från början. | |
|
Menar du att bagageutrymmet är litet eller? För min del gör det nog inte så mycket om det är litet, då jag/vi även har en Volvo XC60. Hur har ni löst det med laddning hemma? Har ni installerat laddbox eller laddar ni i vanligt eluttag? Hur upplever du att köregenskaperna och komfort är på den? |
|
|
Installera Laddbox. Vanliga vägguttag håller inte i längden. En bekant ställde ner effekten till 50% (8A) och laddade sin hybrid med det dagligen. Visst, det tog 8 månader men sen brann det i uttaget. Lyckligtvis satt detta uttag på en stolpe och inte i huset.... |
|
|
Komforten är fin inget att klaga på Icebear, Det är ju 5 serien så stor och bekväm är det absolut. Ja jag har installerat laddbox hemma då jag har två hybrider. Som löwet säger laddbox är säkrast i längden i annat fall måste du dra ner Amper till minimum för att uttagets ska palla och det tar tiiiiid att ladda då. |
|
| Nu är jag väl ingen som gillar elbilar direkt, så jag var väl inte jättesugen på att installera en laddbox, inte just nu iallafall. Men jag har sett att det finns portabel "laddboxar" som inte kräver en fast installation, funkar sånna lika bra? Eller måste det vara en fast installation av laddboxen? | |
|
Portabel laddbox kräver ett trefas uttag. Det är igen man vanligtvis har ett över... |
|
| Det går ju att få ett trefasuttag monterat om man vill. Då kan man ju köra vedkapen och sånt också sen på det... :-) | |
|
Om du av nån anledning vägrar att installera laddbox. Be åtminstone en elektriker att montera ett 1fas 16A CEE uttag: Länk. Ska du ändå dra trefas från centralen kan du lika gärna montera box, det kommer bli samma pengar sannolikt eftersom laddboxinstallation ger skatteavdrag och CEE inte gör det. |
|
|
Löwet: Om du menar ett sånt här uttag så har jag ett installerat i ladugården redan... Länk |
|
| Ett sånt går fint om du skaffar motsvarande portabel laddare: Länk | |
| Catch_me: Jag har kollat några tester av 530i på Youtube, nu var det visserligen en kombi och årsmodell 2022. Men den som gjorde testet tyckte den var väldigt svajig och spårkänslig, är det nåt som du tycker och har upplevt att eran 530 är också? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.